Forum
August   Ämnesstartare
August

Vad är problemet med nätporr? Människor har i alla tider tittat på porr.
Men jag förstår att om någon tittar på på porr tre timmar varje dag utan att onanera så är det sjukt. Gör någon det?
Om det är mäns onani som är problemet så är det lite konstigt. Par har sex kanske en timma per dag. Kvinnor har dildos och uppmanas att onanera. Varför få då inte män onanera en stund per dag, tex 15 min. Det flestas klara väl inte mer eftersom ett genomsnittssamlag är 3-5 minuter.

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Zand  
Zand

Hej! Det är när jag flyr in i porren och söker sinnesförändring för till exempel stress, oro, ångest och mitt liv blir ohanterligt pga just detta!När jag i mitt ego väljer bort allt annat och helt och hållet ägnar mig åt porren och onanin. Där jag inte har någon som helst aning om hur mycket jag konsumerar, vad jag tittar och hur länge jag tittar. Att tänka:” jag ska titta lite bara” och helt plötsligt har klockan susat i väg 5-6 timmar.Att inte kunna motstå frestelsen och trots att jag lovat mig själv att aldrig göra om samma sak igen fler gånger, men ändå gör det på ett destruktivt och tvångsmässigt sätt....

Det är det som är problemet!
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Jag förstår din fråga August, om man själv inte har suttit fast i porr kan denna sida verka irrelevant.

Det vi riktar oss på på Starta Om är porrens effekter på individen. Flera män kvinnor unga och gamla uttrycker att de inte har kontroll på sin konsumtion utan den blir tvångsmässig. Det kan skada individens självkänsla och relationer. Vi fokuserar på individens upplevelse av sin konsumtion. Om man vill sluta titta på porr och inte kan finns det möjlighet till stöd här. Det finns personer som tittar på porr flera timmar per dag/flera gånger i veckan för att svara på din fråga. i gymnasiet är det 10% av killarna. Därför vill vi vara ett bollplank och stöd om man försöker sluta.

Hoppas det ger en tydligare bild av våra mål på Starta Om!
Administratör
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Ursprungligen postat av: Zand Gå till citerat inlägg
Hej! Det är när jag flyr in i porren och söker sinnesförändring för till exempel stress, oro, ångest och mitt liv blir ohanterligt pga just detta!När jag i mitt ego väljer bort allt annat och helt och hållet ägnar mig åt porren och onanin. Där jag inte har någon som helst aning om hur mycket jag konsumerar, vad jag tittar och hur länge jag tittar. Att tänka:” jag ska titta lite bara” och helt plötsligt har klockan susat i väg 5-6 timmar.Att inte kunna motstå frestelsen och trots att jag lovat mig själv att aldrig göra om samma sak igen fler gånger, men ändå gör det på ett destruktivt och tvångsmässigt sätt....

Det är det som är problemet!

Tack för att du berättar om din verklighet, jag tror många känner igen sig.

Hur är läget idag?
Administratör
Zand  
Zand

Hej! Allt är bra med mig. Jag vaknar upp ännu en dag ”nykter” utan att ha konsumerat porr. Att ha klarhet i tanke och ett konsekvenstänk som håller mig i från det destruktiva.
Jag tar en dag i taget.
August   Ämnesstartare
August

Att sitta 5-6 timmar och titta förstår jag är sjukt men kan man onanera så länge? Dels för att de kan väl inte vara bra rent fysiskt (skavsår?) och dels går det inte att hålla igen så länge. Enligt statistik klarar inte en genomsnittsman man längre samlag än 5 minuter (mitt rekord när jag var mycket yngre är 1,5 tim).
Att då sitta och titta på porr utan att onanera är ju helt meningslöst. Då förstår jag att man behöver hjälp.
Någon skriver att han helt slutat titta på porr. Har du slutat onanera då också? Är det fel att onanera? Har du sex istället? För onanera utan porr går ju inte så bra, i alla fall inte efter tonåren.
Zand  
Zand

Många människor tittar på porr och onanerar vilket är helt normalt. Men jag kan inte för att jag har ingen kontroll på den mängd jag konsumerar.
” Fysisk allergi” dvs. för mig som porrmissbrukare en onormal reaktion som leder till merbegär. Min kropp vill ha mer helt enkelt.En allergi som är kronisk(kommer alltid att finnas där) och progressiv(den blir bara värre med tiden)
Vad det gäller att titta på porr i flera timmar handlade för mig om att hitta det ”perfekta” klippet/filmsnutten.(vilket inte finns) Det innebär inte att jag onanerar under tiden utan väntar tills jag funnit ”det” klippet efter 5-6 timmar och helt plötsligt är det är dags att gå och jobba, för jag har ingen tidsuppfattning.Efter det ska jag aldrig mer titta på porr för jag känner skuld, skam, ångest. Men efter några dagar så känner jag mig lättirriterad, rastlös och missnöjd. Jag vill uppleva den känsla jag får när jag vad jag kallar ”utagerar” (tittar på porr och onanerar) som jag beskrev tidigare. Nu börjar förhandlingen med mig själv: ” det är inte så farligt med lite porr, andra tittar ju. Det var inte så farligt förra gången, nu var det längesedan så nu går det bättre och denna gången blir det annorlunda.Och vips så är jag tillbaka där jag var innan.
Kan jag när jag ÄRLIGT vill, låta bli att börja igen? Om svaret är NEJ så befinner jag mig i den mentala besattheten, det som jag beskrivit tidigare.
August   Ämnesstartare
August

Ok, då förstår jag.
Men det sjuka är ju då att du letar det perfekta klippet. Leta inte så mycket. Du vet vad du vill ha och det finns massor med sökmöjligheter som går att kombinera. Hittar du inte så är du för kräsen och då är det detta som är problemet.
hulk  
hulk

Ursprungligen postat av: August Gå till citerat inlägg
Ok, då förstår jag.
Men det sjuka är ju då att du letar det perfekta klippet. Leta inte så mycket. Du vet vad du vill ha och det finns massor med sökmöjligheter som går att kombinera. Hittar du inte så är du för kräsen och då är det detta som är problemet.

Tänk om det var så enkelt.... men ibland handlar det inte om quick-fix. Jag får hopp när jag hör en sådan berättelse om insikt, vilja och hårt arbete. Tack Zand att du delade!
Zand  
Zand

Tack själv Hulk för din ärlighet.
Vi måste bara försöka känna och inse att vi är värdefulla människor med en sjukdom.
Och att varje morgon är ett nytt rekord för mig, så länge jag håller mig i från porren.
Frid till er alla!
Nog  
Nog

... Någon skriver att han helt slutat titta på porr. Har du slutat onanera då också? Är det fel att onanera? Har du sex istället? För onanera utan porr går ju inte så bra, i alla fall inte efter tonåren.

Tycker August sista fråga är intressant och inte bör lämnas obesvarad; är onani fel? Om jag tänker på min fru/flickvän och tillfredsställer mig själv, är då också det en "osund" aktivitet?
Nog  
Nog

... Någon skriver att han helt slutat titta på porr. Har du slutat onanera då också? Är det fel att onanera? Har du sex istället? För onanera utan porr går ju inte så bra, i alla fall inte efter tonåren.

Tycker August sista fråga är intressant och inte bör lämnas obesvarad; är onani fel? Om jag tänker på min fru/flickvän och tillfredsställer mig själv, är då också det en "osund" aktivitet?
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Ursprungligen postat av: Nog Gå till citerat inlägg

Bra fråga! Jag tror det är väldigt olika. Det viktigt är nog att prata med varandra om det - vad är ok för oss? Vill du berätta hur du/ni tänker?

Jag vet t.ex att för dem som försöker sluta titta på porr kan onani utan porr vara viktigt för att undvika porren. Det finns alltså olika förhållningssätt.
Administratör
Pastorn  
Pastorn

Ursprungligen postat av: esterlovisa Gå till citerat inlägg
Ursprungligen postat av: Nog Gå till citerat inlägg

Bra fråga! Jag tror det är väldigt olika. Det viktigt är nog att prata med varandra om det - vad är ok för oss? Vill du berätta hur du/ni tänker?

Jag vet t.ex att för dem som försöker sluta titta på porr kan onani utan porr vara viktigt för att undvika porren. Det finns alltså olika förhållningssätt.

Som esterlovisa så tror jag att det finns många olika uppfattningar inom kyrkan om onani.
Jag är pastor och har en teologisk utbildning och kan själv inte se att onani skulle vara fel eller synd.

Har pratat med ganska många om att sluta kolla på porr och många försöker samtidigt att inte onanera. Efter max en vecka vänder många sig till porren av kåthet men egentligen skulle man kunna onanera lite och istället för att kolla på porr för att man är kåt så kan man ta saken i egna händer! Jag brukar säga till de jag pratar med som vill sluta kolla på porr att de måste komma ihåg att de kan onanera när de blir kåta.
Däremot är det bra att komma ihåg att även onani kan bli ett beroende och osunt på det sättet att det blir till en överdrift.

Kanske skriver mer en annan dag!
Bra forum!
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest