Hej! Modigt av dig att skriva här på forumet.
Vilken tuff situation... Det är få saker som är så frustrerande som oärlighet i ett förhållande. Samtidigt verkar du uppleva känslan av att bli bortvald på vissa plan i er relation, vilket måste kännas hemskt. Du skrev att han har varit fast i beroendet under många års tid, därför skulle jag vilja uppmuntra till att försöka ha tålamod i hans resa mot frihet. Att han ens kunde tänka sig att ta emot hjälp, trots att han avbröt det, tycker jag är ett tecken på något bra och en bra start på en väldigt stor utmaning för honom. Försök att se det som framsteg trots att han avbröt behandlingen, nästa gång han orkar försöka göra en förändring har han redan något att bygga på från hjälpen han fick via vården. Beroendemönster som sitter så djupt efter många år av missbruk är extremt tufft att bryta och tar oftast lång tid. Därför uppmuntrar jag dig till att ha tålamod.
Om någon skulle komma till dig och be dig tvärsluta med något som du själv inte kan vara utan, som en hobby eller en vän, skulle du bli upprörd och kämpa emot. Ungefär så känner en missbrukare till sin drog och den har i många fall en funktion i deras liv i form av tillfällig ångestdämpning och flykt från känslor de inte kan hantera. Men att ni har kunnat prata om er situation och till och med tagit emot lite hjälp utifrån är en bra grund att stå på. Det kommer behövas mycket tid för att bygga upp ork till varje försök att motstå drogen men tid läker det mesta!
Kämpa på, jag hejar på er!