Starkt av dig att skriva här på forumet om din tuffa sits. Jag tror det är det viktigt att försöka ha tålamod, du har precis tagit ett stort steg och berättat vad du tycker om hans porrtittande, vilket är jätte bra! Förhoppningsvis har du startat en process i din partner som kan leda till förändring, men det kan ta lång tid. Om det är en av hans främsta väg till kickar, ångestdämpning och flykt från problem kan det ta lång tid innan han vågar stå mer och mer på egna ben utan det "skyddsnätet". Föreställ dig en sak som du inte kan vara utan i ditt liv och som du håller högt, och du sedan blir av med den saken (typ en bra vän eller liknande), vilken tomhet eller kanske abstinens det kan skapa. Det är nästan så man behöver se på missbruk, det är väldigt stort i personens ögon och högt prioriterat. Även om det inte är vackert, det är ett destruktivt beteende osv, så är det något som tar en stor del i personens liv.
Han kommer behöva tid och ett tydligt "varför" han ska sluta, som resonerar med honom. Förhoppningsvis kommer han vara stark nog att se vilken skada det gör mot er relation och honom själv. Om han väl inser detta kan det ändå vara en lång väg kvar till frihet, då livet går upp och ner. När livet blir tuffare är det lätt för missbrukare att vända sig till sin drog igen och få ett återfall! Ur det perspektivet kan man försöka titta på hur ert liv ser ut och om det finns andra saker som tynger er/honom (jobb, relationer, ekonomi, hälsa) och om man kan försöka ändra något där till det bättre för att minska stress och risken för återfall. Det låter iaf sunt att du vågar ta upp detta känsliga ämne med honom, försök göra det i små doser här och var med tålamod som stöd. Visa att du vill stötta honom om han skulle visa sig redo att ändra på saker, att han inte själv ska behöva bära allt, då blir det oftast för svårt.
Jag är i den andra änden av problemet, och är den som periodvis fastnar i porrträsket trots att jag lever med en partner sedan 5 år tillbaka som jag älskar. Jag ser det som ett problem och vill bli helt fri, men kan ändå få återfall. Jag vill bara säga att det inte är ditt fel, att du inte ska lägga på dig någon skuld gällande ert försämrade sexliv osv. Hur tillfredsställd jag än är i min relation kan jag ändå lockas av de hyperstimulerande kickarna som porren ger, för att antingen maxa känslor eller dämpa dem. Det är en stark drog och den lockar vissa människor extra mycket.
Lycka till :)