Forum
Hoppet   Ämnesstartare
Hoppet

Hej. Jag har skrivit här för ca 2 år sedan. Då fick jag vetskap om att min sambo var helt besatt av porr samt hade då även skrivit till andra tjejer (som han inte kände). Han har inte haft fysisk kontakt med någon utan använder sig av porrsidor samt genom skriva ”grova snuskiga tankar”. Sedan dess har jag kommit på honom vid flertal tillfällen igen. Han har förlorat två arbete pga att han skrivit oacceptabelt till tjejer då han varit berusad. Han fick även då veta att han hade en boarderlinediagnos som de påbörjade 2016 men han aldrig fått till sig. Nu sedan ca 2,5 månad sedan är han helt bortkopplad från porr då vi satt ett filter på hans mobil där jag får ett Mail om han försöker öppna någon porrsida, där jag även har lösenordet ensam. Det har gått bra hittills och när han jobbar.Tråkigt nog de senaste veckorna har han helt tappat sug till sex, kramas och pussas är ok säger han. Men han har ingen sug alls på sex. Förut använde han porren till att trigga upp sig själv till ”brutalare” sex, det han gick igång på. Jag upplever honom nu även lite deprimerad och mycket dåligt självförtroende. Vi har kämpat så länge och jag tror kanske detta är normalt för uteslutande av porren? Ni som känner till hur det fungerar och vad jag kan göra för att hjälpa och stötta honom, lämna råd. Kommer hans sexlust tillbaks eller är den helt borta över tid? Detta har även påverkat hans humör och beteende mot mig, tror han känner skam. Han är mer ”taggig” mot mig. Jag misstänker ingen otrohet eller misstankar om att han porrsurfar i smyg nu sedan den senaste gången för dryga 2 månader sedan. Finns hopp för oss fortfarande?

Tacksam för svar//Hoppet

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Delta  
Delta

Hej,

Det är mycket normalt, jag tror han går igenom en s.k. flatline: https://www.yourbrainonp...ysterious-flatline-2013/

Det finns inga vetenskapliga undersökningar på varför detta sker men många anekdoter från människor som återhämtar sig rapporterar samma fenomen:
(1) En minskad sexlust och oförmåga att få erektion (penisen känns "död")
eller
(2) Allmänt lågt humör: man är trött, omotiverad, lättirriterad, etc.
eller
(3) En kombination av (1) och (2)

Kanske är det att hjärnan är så betingad till att föredra porr framför vanligt sex och/eller livet i allmänhet, så att det krävs en justeringsperiod där hjärnan "lär om" sig att reagera på naturliga stimuli i stället för porren?

Försök finna ro i "lugnet" är mitt tips och stressa inte återhämtningen, det får ta den tid det tar. För vissa varar en flatline några veckor, för vissa i flera månader. Försök absolut inte "testa" att se om det fortfarande går att få erektion genom att titta på porr.
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest