Forum
Ronja   Ämnesstartare
Ronja

Jag är sambo med en 32 årig kille "jag 35"
Vi har vart tillsammans i fem år + 3 månader
Han har vart Porrberoende sedan han var i tonåren fick jag reda på för några månader sedan đŸ€ź
Men jag vill få en klarhet i vad det innebär att vara en 'medberoende'
All Info om det vill jag veta!!
❀ ❀

Vill du haka pĂ„ i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

David  
David

Ursprungligen postat av: Ronja GÄ till citerat inlÀgg
Jag är sambo med en 32 årig kille "jag 35"
Vi har vart tillsammans i fem år + 3 månader
Han har vart Porrberoende sedan han var i tonåren fick jag reda på för några månader sedan đŸ€ź
Men jag vill få en klarhet i vad det innebär att vara en 'medberoende'
All Info om det vill jag veta!!
❀ ❀

Hej Ronja,
det finns många bra böcker och sidor på nätet som handlar om med beroende. En bok som jag vet många tyckt varit till hjälp är terapeuten Tommy Hellstens bok "Flodhästen i vardagsrummet". Där berättar han både om din egen erfarenhet av att vara medberoende som barn till en alkoholist, men också utifrån sina kunskaper som terapeut.

En sida som sammanställer information om medberoende är:

https://medberoendeoasen.com

Där finns mycket info att läsa. De skriver följande om medberoende, klippet in från deras hemsida:

"En term som ofta används för anhöriga till människor med beroenden är termen medberoende. Det finns ett flertal definitioner av denna term. En vanligt förekommande definition återfinns i boken “Flodhästen i vardagsrummet- om medberoende och om mötet med barnet inom oss” där författaren Tommy Hellsten beskriver medberoendet som följer (1):

“Medberoende är en sjukdom eller ett sjukdomsliknande tillstånd som uppkommer då en människa lever nära en mycket stark företeelse och inte förmår bearbeta den så att hon kan integrera den i sin personlighet, utan anpassar sig till den.”

Om man ska sammanfatta vad ett medberoende är och innebär så kan man beskriva det som ett tillstånd som kan drabba en anhörig till en människa med någon typ av beroende t.ex. en alkoholist eller en narkoman. Den medberoende anpassar sitt beteende och sin personlighet efter den som är beroende i hopp om att kunna hjälpa den beroendesjuke. Den medberoende tappar kontakten med sig själv och sina egna behov. Allt kretsar till slut kring den beroendesjuke. Ju närmare relationen är till den beroendesjuke, desto lättare är det att glida in i ett medberoendeskap och risken finns att de anhöriga tar med sig medberoendebeteendet också i andra relationer."
Hämtar från: https://medberoendeoasen.com/definition/

Vänliga hälsningar,
David

Forum
AnvÀndare som lÀser denna konversation
Guest