Forum
Ronja   Ämnesstartare
Ronja

Det är min sambo som är beroende, vi har varit tillsammans i fem år, och utan min vetskap så har han porrsufat i smyg så fort han fått chansen, så som dels nästan var dag på jobbet även var gång han varit på jobbresa och fått sova på hotell!!

Jag ställde honom mot väggen 'kan man säga' efter han kom hem från en affärsresa på 15 dygn..
För lite mer än en månad sedan.
Då kom det såsmåningom fram att han har kollat på Porr och då troligen så började beroendet när han var ca 15 år, han är 32 år nu, jag är 35 år.

Så, han har ljugit för mig under nästintill Heela vårat förhållande, dels det här med att vi aldrig hade sex med varandra, hände som oftast 2-3 ggr per år att vi hade det.
Jag kände mig så oälskad och obehövd, han gav mig aldrig ens smågrejer om dagarna såsom en puss från ingenstans eller en smek hursom eller ens dom välbehövliga orden 'jag älskar dig' för det sa han Aldrig, om jag inte nämde nåt om det*

Men Varje gång jag ville prata om det med honom på kvällarna
Så var hans standardfras för att han aldrig ens pussa mig eller sa dom 3 orden till mig nångång: Jag är bara trött, har vart så trött nu en lång period*
Och: Finns inget sexsug, har inte funnits på länge antar att det är för att jag är för trött nuförtiden*

Nu är hans mobil blockad till att ha tillgång till nån sorts porr..

Vet inte vad hjärnan kommer på för några andra sätt att komma åt nåt sånt.

Men min största fråga är: Om man ska lyckas med att bli av med porrberoendet ska han då hålla sig ifrån sex med sin sambo/mig och att Runka en viss tid alltså inte få utlösning på ett tag?

Han är iväg nu sin andra natt på hotell, utan dator (lämna sin jobbdator hemma) och har en porrblockad mobil.

Vill gärna också få svar från en som kille som har/haft erfarenhet av detta som Vet hur det är!

Och även såklart från sambos som har samma/liknande erfarenheter..

❤️

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Trasig  
Trasig

Hej.

Tänker skriva lite hur jag/vi har gjort. Jag valde att hålla uppe med onani. Just för att det var så förknippat med porrtittandet.
Planen var ett halvår. Då tiden hade gått så ökade jag på med ett halvår till. Något som jag märkte var att min ständiga sexlust minskade till något som jag nu vill kalla normal nivå. vilket känns väldigt bra.
Sexet började vi med kanske efter tre månader. Det var för att min parter behövde tid att läka och förstå.

Jag tog tillbaka onanin för att jag tyckte att jag var lite väl snabb i sängen då det var dax. Jag kör i mellan åt perioder utan onani. Det känns bra att kunna bestämma hur och när jag vill ha det.

Det var lite om hur vi har gjort. Vad tänker du/ni om det hela. Tänk även på att du inte ska vara ett substitut till hans porrberoende . //Trasig

David  
David

Ursprungligen postat av: Ronja Gå till citerat inlägg
Det är min sambo som är beroende, vi har varit tillsammans i fem år, och utan min vetskap så har han porrsufat i smyg så fort han fått chansen, så som dels nästan var dag på jobbet även var gång han varit på jobbresa och fått sova på hotell!!

Jag ställde honom mot väggen 'kan man säga' efter han kom hem från en affärsresa på 15 dygn..
För lite mer än en månad sedan.
Då kom det såsmåningom fram att han har kollat på Porr och då troligen så började beroendet när han var ca 15 år, han är 32 år nu, jag är 35 år.

Så, han har ljugit för mig under nästintill Heela vårat förhållande, dels det här med att vi aldrig hade sex med varandra, hände som oftast 2-3 ggr per år att vi hade det.
Jag kände mig så oälskad och obehövd, han gav mig aldrig ens smågrejer om dagarna såsom en puss från ingenstans eller en smek hursom eller ens dom välbehövliga orden 'jag älskar dig' för det sa han Aldrig, om jag inte nämde nåt om det*

Men Varje gång jag ville prata om det med honom på kvällarna
Så var hans standardfras för att han aldrig ens pussa mig eller sa dom 3 orden till mig nångång: Jag är bara trött, har vart så trött nu en lång period*
Och: Finns inget sexsug, har inte funnits på länge antar att det är för att jag är för trött nuförtiden*

Nu är hans mobil blockad till att ha tillgång till nån sorts porr..

Vet inte vad hjärnan kommer på för några andra sätt att komma åt nåt sånt.

Men min största fråga är: Om man ska lyckas med att bli av med porrberoendet ska han då hålla sig ifrån sex med sin sambo/mig och att Runka en viss tid alltså inte få utlösning på ett tag?

Han är iväg nu sin andra natt på hotell, utan dator (lämna sin jobbdator hemma) och har en porrblockad mobil.

Vill gärna också få svar från en som kille som har/haft erfarenhet av detta som Vet hur det är!

Och även såklart från sambos som har samma/liknande erfarenheter..

❤️

Hej Ronja,
vill börja med att säga att du inte är ensam! Det är lätt att känna sig oälskad då närhet, intimitet och sex lever på minimum eller ens det. Det är viktigt att du får ta plats i detta också, med dina behov och dina känslor och frågor. Det är också viktigt att om din sambo vill få hjälp att sluta med porr, att han får det stödet av någon annan än dig. För det är svårt att som anhörig både vara stöttande och förstående samtidigt som det också finns känslor av kanske ilska, sorg och att känna sig sviken. Här på Starta Om finns flera olika möjligheter för honom att få stöd att bryta med porren av andra män som gjort samma resa eller har vana att stötta. Så hoppas jag att du har någon i din närhet som du kan dela hur du har det, utifrån dina behov och dina perspektiv.

Så till din fråga. Vägen att bli fri från porr ser olika ut för olika personer. För mig och många andra har porr och onani blivit så förknippade med varandra att det under en period varit nödvändigt att avstå onani. Om man läser forskning kring hur porr kan bli ett slags beroende handlar det mycket om hur hjärnan lärt sig att använda porr och oftast onani som ett sätt att hantera livet. Det kan handla om att hantera svåra känslor, ångest, stress, rastlöshet, eller upplevelser av att ha tråkigt. Om man då slutar med porr och onani så kommer detta att göra sig känt på nytt. För min del använde jag porr som ett sätt att slippa känna jobbiga känslor. Istället för att känna ilska eller vara ledsen, så använde jag porr. När jag slutade med porren blev jag tvungen att lära mig att känna och hantera mina känslor och att öva mig i att kunna prata om känslor i mina nära relationer. Så beroende på vad porren fyllt för funktion i sin sambos liv, så kommer det finnas saker som dyker upp som han kan behöva hitta andra sätt att hantera.

Varför jag skriver detta är att det för en del kan bli svårt att sluta med både porr och onani på en gång. Ibland får man hitta vägar att kanske först ta tag i att sluta med porr, och sedan med onani om det behövs. Andra känner att de får avstå både porr, onani och sex på en gång under en tid. Det är lite av en resa där man helt enkelt får börja prova sig fram och se vad som fungerar bättre och vad som funkar sämre.

Det är väldigt viktigt att det inte blir så att sex er emellan blir en ersättning för porren. Jag vill skicka med att det är viktigt att du får känna efter vad som känns bra för dig. Vill du ha sex med honom just nu? I så fall, på vilket sätt? Vad skulle kännas bra? Om du inte vill ha sex, så är det också viktigt att det för vara så! Porr odlar en bild av sex som inte är ömsesidig relation. Det kan ta tid att hitta till ett hälsosamt gemensamt sexliv. Och ibland behövs en tid utan sex för att skapa distans till porren.

Så vill jag bara skicka med något som kanske inte låter så hoppfullt i början. Du skriver att din sambo konsumerar porr under ett längre antal år. Själv kämpade jag med porr i över tjugo år. Jag gjorde många återfall under min tid då jag ville bli fri. Så var beredd på att det ofta är regel snarare än undantag. Men dessa bakslag är en del av vägen att bli fri, när man väl börjar lära sig av dem. Nu är jag fri från porr sedan snart tre år. Det går att bli fri, men det kan ta tid och kräver ett visst jobb. Men det är möjligt och hjälp finns är få.

Med vänliga hälsningar,
David
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest