Hej, det finns många som lider i liknande situation som dig. Bland annat min stackars älskade partner. Har du hört talas om tolvstegsprogrammet? Den har hjälpt många och det finns både hjälp att få för den sexberoende och för den medberoende.
Detta jag nu kommer skriva är ingen exakt definition av vad medberoende är, men till medberoende räknas när man lever i en nära relation till någon som lever i missbruk. Det finns mer info om detta, och information om hur man kommer i kontakt med andra medberoende som mest troligt kan vara till stor hjälp för dig på cosaonline.se; dock verkar det som att man behöver gå med i deras onlinemöte för att faktiskt komma i kontakt med någon. Men det är bra för där kan du få höra mer från andra som delar med sig och få stöd i din kamp. För det är en kamp.
SLAA är i sin tur tolvstegsprogrammet för sex- och kärleksberoende, där porr typ ingår, men de flesta beroenden är i grund och botten ganska lika även om uttrycken skiljer sig åt väldigt mycket.
Detta borde din partner kolla in.
På båda sidorna finns också självtester där du, respektive han, kan läsa och utvärdera om ni faller inom kategorin medberoende och sex/kärleksberoende.
Detta, slaa för mig och "cosa" för min partner, har verkligen hjälpt oss att förstå mer om våra beroenden, våra grunder till beroendena, och massor mer. Att höra andra dela, att göra stegprogrammen, att få en upprättad självbild, och så mycket mer. Det är jättevärt att kolla upp!
Men jag skulle vilja dela med mig lite av min erfarenhet av detta så att du har någon aning om vad du har att förvänta dig.
Det är så att många som provar på dessa tolvstegsgrupper blir lite avskräckta. Min bild, som jag fått av slaa eftersom jag inte tagit del av cosas möten, är att många som kommer till dessa grupper verkligen hittar hem. De får en plats att dela med sig av sina svårigheter, de får på sätt och vis en ny identitet. Därför kan det kännas väldigt familjärt, vilket kan avskräcka vissa. Mötena är uppbyggda kring att man läser vissa texter, och man delar något från den senaste tiden, och man gör "service" genom att ta tid åt dem som delar och genom att ställa upp och läsa texter. Det finns för övrigt många andra konstiga ord de använder; sponsor, sponsir, och att de tackar så fort någon sagt någonting. Allt detta kommer egentligen av traditionen från AA, anonyma alkoholister, som hjälpt tusentals alkoholister till nytt liv.
För mig som är van kyrkobesökare var allt detta inte något jättekonstigt, men för gemene svensk tror jag det kan upplevas lite som en sekt.
Men det är egentligen inget konstigare än de gudstjänstbesök svenskar har hållit på med de senaste tusen åren. För min del var inte detta något problem; jag sökte inte ett hem eller en identitet där för jag har redan ett tydligt andligt och själsligt hem i kyrkan med medföljande identitet, men jag märkte att många andra fick detta där.
Själv ville jag bara bli fri från beroendet. Men det jag vill komma till är att det finns stort värde i denna gemenskap, oavsett om man helt vill hänge sig åt den och gå på varje möte i resten av sitt liv, eller om man framför allt vill göra de tolv stegen tillsammans med en kontaktperson (sponsor) och sedan gå vidare till nya utmaningar.
Så med detta sagt skulle jag vilja peppa dig att prova detta! Jag tror att det skulle ge dig mycket om du gav det en chans, och det skadar ju inte att försöka.
Och nej, man måste inte vara ett "pervo" eller ett "psykfall", eller ens en "alkoholist" om vi nu snackar AA, för att vara med i tolvstegsprogrammet. Bara en normalstörd vanlig människa som vill uppnå högre livskvalitet.
Ps! De som befinner sig i detta program talar ofta om hur bra detta program är och att det inte finns något annat sätt i världen att bli frisk på om man verkligen är beroende. Jag tänker att det nog finns många sätt, och jag har ju hört om många som blivit fria på de allra mest skiftande sätt, men kanske är det så att detta är det enda som fungerar för vissa. Så är det i alla fall för mig, då jag verkligen behövde det som tolvstegsprogrammet kan ge mig.
Vet inte hur de uttrycker sig inom cosa, men kan ju finnas en liknande jargong där. Men man får vara öppensinnad och förstående för andras situation och resa.
Alltså: cosaonline.se ; finns även sida på engelska med lite mer praktisk information:
https://cosa-recovery.org/slaa.se för sex/kärleksmissbruk.