|
|
Ursprungligen postat av: Perelandra  Har under senaste halvåret arbetat i slaa:s tolvstegsprogram med en sponsor, och det har lärt mig jättemycket om mina triggers. Men det känns som att de är så många att jag inte riktigt kan reda ut dem helt. Men viktiga saker för mig är: Regelbunden sömn (är jättedålig på detta), daglig kontakt med det man inom SLAA kallar sin högre makt (i mitt fall Gud), att känna att jag gör rätt för mig i mina uppgifter (vilket är skitsvårt när man pluggar och dagsformen går upp och ner som en berg- och dalbana; vissa dagar blir det ju inte gjort så mycket). Behöver inte känna att jag lyckas varje dag, men jag vill i alla fall ha försökt. Tror även träning skulle hjälpa mig, men kommer inte igång då jag har för mycket annat som tar min tid och ork.
Mönstret går som oftast: Jag har det bra; frid med mig själv och mina medmänniskor, och med Gud. Sängen lockar om kvällen vilket ger mig nog med sömn att komma upp i tid till att sköta mina rutiner och skoluppgifter. Frestelserna kommer och går; jag är inte intresserad. I stället suktar jag efter trevliga upplevelser med vänner, andliga upplevelser med Gud, och massa andra goda saker. Sedan händer något jag inte riktigt vet vad det är. Sängen ter sig som en motpolig magnet, jag vill inte gå och lägga mig. På morgonen känner jag skam och rädsla för att gå upp; tröttheten av att ha rubbat dygnsrytmen är nog delansvarig i detta. Det blir svårt att ta sig an skoluppgifterna. Den där friden jag hade med andra människor är som bortblåst; jag retar mig på allt och alla. Nu längtar jag bara efter porr. Och godis, vilket ju inte är så bra för en.
Har inte helt klart för mig vad som oftast orsakar detta skifte. Ofta kan det vara att jag utagerat i mitt beroende, och då har förändringen ofta kommit gradvis dag för dag. Från att jag en dag kanske sett en lättklädd bild ofrivilligt, eller bara en vacker kvinna i riktiga livet. Detta går oftast bra. Men när detta läggs på det faktum att skolan kanske är extra stressig, eller att jag hade någon känslomässigt krävande diskussion med någon. Då börjar jag halka med sömnvanorna, jag tummar på min relation med Gud, och till slut råkar jag alltid tillbaka till utagerandet.
Så jag vet väl någorlunda hur mönstret ser ut, och vilka triggers som finns. Jag vet bara inte hur jag ska tackla dem. Jag gissar att jag ännu mer skulle behöva mina goda vanor då jag råkar ut för saker som triggar mig. Det är bara så svårt att hålla fast i dem just då, och de kan också tyckas vara verkningslösa då jag börjar få det svårt.
Men jag tar verkligen med mig det du sa David om att se porrimpulsen som en varningssignal om att något är fel. Ungefär som de som känner av kommande oväder i huvudet eller i knäet. ;) Hej Perelandra, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag tror att många kan känna igen sig i det du skriver på olika sätt. Själv kan jag känna igen mig i detta med att dagsformen som kommer och går. Även efter flera år fri från porr har jag dagar då jag kan tänka "Nu skiter jag i allt och kollar på porr." Oftast är det i samband med dagar eller perioder i livet då livet varit tufft eller utmanande på något sätt. Hjärnan vill gå tillbaka till något som den minns "fungerade" för att ta bort det jobbiga. Skillnaden är att jag nu har många andra strategier för att ta hand om den impulsen istället. Vårt inre liv som människa tänker jag är lite grann som vädret. Det skiftar konstant, ibland långsamt, ibland snabbt. Vädret kan vi inte styra över, men vi bli allt bättre på att veta hur vi ska bete oss vid olika typer av väder i vårt inre för att hitta en inre balans. Ett sånt verktyg är att skapa goda ordningar som man håller fast vid, oavsett väder. I den kristna klostertraditionen finns ett ordspråk. "Bevara ordningen så ska ordningen bevara er." Det kan låta lite tråkigt, men kan vara väldigt användbart. Själv har jag fasta tider för min bön. Det är inget avancerat upplägg, bara att jag vet att en viss tid på dagen så har jag min bön. Det hjälper mig att hålla fast vid den ordningen, även de dagar jag inte alls har lust eller vill samtala med Gud. För jag vet att det är antagligen då jag behöver det som mest! På samma sätt kan det vara en hjälp att hålla fast vid en rutin för t.ex. sömn, kost och så vidare. En risk är att man försöker göra för mycket förändringar på en gång. Här talar jag av egen erfarenhet! Jag försökte förändra många olika beteenden och rutiner på en gång. Men det gör en alldeles utmattad och slutar oftast med ett återfall. Ett sätt som jag fick lära mig under mitt tillfrisknande var att fokusera på en enda, väl avgränsad sak, och jobba just med den, tills dess att den rutinen satt sig och blivit en naturlig del av livet. Oftast är det bäst att börja med något enkelt. Det finns ny forskning om "mikrovanor" som talar om att detta är ett bra sätt att skapa varaktiga förändringar. Så det är grymt bra att du har koll på dina mönster och dina triggers! Det innebär att du har kunskap som kan guida dig att fundera över nästa steg. Om du vill, kan du fundera över vilken av dina triggers eller mönster som du vill fokusera på och jobba med. Att avgränsa sig och välja något som är inom räckhåll är bra också för självkänslan. Med detta sagt, så är det här bara mina tankar och funderingar. Som vanligt gäller att du själv känner dig själv bäst och vet vad som funkar och inte funkar för dig. Så bara lägg det åt sidan av det jag skriver som inte passar dig!
|