Forum
Villsluta   Ämnesstartare
Villsluta

Började surfa runt efter stödlinjer då jag insett att mitt porrmissbruk måste få ett slut. Jag tror inners inne att jag missbrukar porr och onani för att minska ångesten. Får ofta väldigt lite gjort, och planerar jag NGT som kanske är tråkigt eller jobbigt så är det lätt att ta till porren och onanin då jag i stunden mår så himla bra. Men efteråt kommer skammen, då jag insett att jag suttit och letat ny porr och onanerar i 2h....det värsta är ju att ibland så går varje dag åt att fundera över porr eller lägga upp annonser på nätet och jaga kvinnor att chatta med. Mitt porrberoendene går även ut över min fru då jag inte längre känner sig efter ett vanligt mysigt samliv med henne. Porrmissbruket har lett in mig på hårdare och grövre porr allt eftersom för att få samma tillfredsställaelse. Nu vill jag få slut på detta. Jag vet att jag har någon form av beroendepersonlighet. Porren har varit med sen tidiga tonåren. Är det någon som har tips på verktyg. Jag har inte modet att prata med min fru om detta än ...

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

carro  
carro

Ursprungligen postat av: Villsluta Gå till citerat inlägg
Började surfa runt efter stödlinjer då jag insett att mitt porrmissbruk måste få ett slut. Jag tror inners inne att jag missbrukar porr och onani för att minska ångesten. Får ofta väldigt lite gjort, och planerar jag NGT som kanske är tråkigt eller jobbigt så är det lätt att ta till porren och onanin då jag i stunden mår så himla bra. Men efteråt kommer skammen, då jag insett att jag suttit och letat ny porr och onanerar i 2h....det värsta är ju att ibland så går varje dag åt att fundera över porr eller lägga upp

annonser på nätet och jaga kvinnor att chatta med. Mitt porrberoendene går även ut över min fru då jag inte längre känner sig efter ett vanligt mysigt samliv med henne. Porrmissbruket har lett in mig på hårdare och grövre porr allt eftersom för att få samma tillfredsställaelse. Nu vill jag få slut på detta. Jag vet att jag har någon form av beroendepersonlighet. Porren har varit med sen tidiga tonåren. Är det någon som har tips på verktyg. Jag har inte modet att prata med min fru om detta än ...

Mitt bästa tips är att ta dig mod att berätta för din fru. Det är oerhört torftigt att vara tillsammans med en porrskadad person. Att inte låta henne veta skadar relationen. Jag vet. När du slutar med porr blir du en bättre älskare och är du ärlig så blir relationen bättre.

Delta  
Delta

Hej Villsluta,

Det låter som att du har stor insikt kring det faktum att du har mycket allvarliga problem, vilket i min mening är en fantastisk början!

Jag har också allvarliga problem och håller själv på att sluta (har inte använt porr på drygt fyra veckor nu). För mig har det hjälpt att sammanfatta mina viktigaste drivkrafter skriftligt och påminna mig om dessa varje dag - i ditt fall kanske det kan vara att rädda ditt förhållande, få tid till viktigare saker, el dyl., det avgör du själv - och visualisera de förbättringar som kommer att ske i takt med att du läker. Jag satte utöver det upp ett mål där jag ska avhålla mig från porr och onani i 90 dagar, samt föra dagbok om min process varje dag. I reglerna ingick också att uppdatera någon annan om hur det går en gång i veckan (i mitt fall uppdaterar jag min journal här på forumet) för öka pressen och ansvarskänslan.

Du känner dig själv bäst, försök hitta något upplägg som du tror kommer bana vägen för framgång. Starta Oms hemsida innehåller jättebra tips på verktyg här: https://www.fralsningsar...m/verktyg/att-starta-om/

Stort lycka till!

Mvh,
Delta
NyttLiv  
NyttLiv

Hej!
Jag känner igen mig i din berättelse.
Jag sjönk så lågt att jag gjorde saker som jag aldrig trott jag skulle göra. Man gör, som beroende, saker man inte vill.
Jag berättade för min fru. Det fanns ingen annan väg.
Nu har jag startat mitt tillfrisknande både genom terapi men framförallt genom SLAA, anonyma sex- och kärleksberoende.
Det är ett 12-stegsprogram och fungerar för så många. Jag önskar dig lycka till. 🙏
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest