Forum
Hoppet   Ämnesstartare
Hoppet

Jag vill berätta om det jag och min sambo påbörjat. För drygt en vecka sedan kom jag på min sambo med svek och lögner som pågått under flera års tid. Min magkänsla har sedan länge sagt mig att något är fel. Vi har inte den närhet och intimitet som ett kärleksfullt par förväntas ha. Jag har frågat mig själv om vad som är fel på mig. Min sambo har hela tiden sagt att han inte har någon sexlust och tror det kan handla om dålig testosteron. Förra veckan fick jag svaret som krossade mitt inre. Jag kom på honom med egna bilder av sig själv som han erkände han hade skickat. Han öppnade sig som en bok och började berätta om att han behöver hjälp. Han berättar även att han under säkert minst 15 år haft ett porrmissbruk och surfar dagligen. Han berättar till slut även att han har flera konton på olika chattsidor där bilder byts. Efter mycket gråt och förtvivlan från mig men även skam och skuld från honom beslutar vi att börja jobba med hans missbruk. Jag vill verkligen hjälpa honom med att bli fri från sitt porrmissbruk och se oss och vår äkta kärlek istället för att se något som är en sjukdom. Vi grät tillsammans och är nu helt bestämda på att börja en behandling. Jag kommer finnas med under resan för att stötta och hjälpa honom att tillfriskna. Han säger att han är helt bestämd med att sluta med sitt porrsurfande och vi har tillsammans avslutat de konton han hade. Han säger även att det inte känns svårt då han är så bestämd. Jag vill tro på honom men har svårt med att lita på honom då jag tidigare även haft en orolig magkänsla som jag ifrågasatt. Vi har nu bokat in en tid för samtal nästa vecka, vilket jag känner är ett måste. Han har även berättat att han onanerat 7-8 ggr/dag. Kan han verkligen helt sluta med detta pga att han har bestämt sig. Han säger att jag betyder allt för honom. Vad kan jag/vi mer göra för att han ska tillfriskna? Jag vill och kommer hjälpa min älskade sambo, men jag själv känner mig trasig och tom just nu. Jag ber om råd från er som varit där och även blivit friska. //Hoppet

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Hej Hoppet - välkommen till forumet.
Wow vilken resa ni har gjort det senaste. För mig blir det så peppande att läsa om er story!
Jag skulle säga att ni har den första helt avgörande grunden för att sluta konsumera porr, viljan + beslutet. Utan det kommer man ingen vart. Sen att du finns som en stöttande pelare är säkert en stor trygghet för honom.

Jag ser din oro och funderingar över om det räcker med enbart ett beslut. Man kan se det som att det är grunden. Sen behöver man bygga på med flera saker för att få det att fungera i slutändan. Det första kan vara att identifiera sina trippers. Finns det platser, situationer, känslor etc som gör att han blir sugen att titta på porr? När man har identifierat dessa kan man komma på en plan vad man ska göra istället för att titta. Det är inte säkert att man kan undvika alla trippers hela tiden, därför är det mer hållbart att göra en plan för hur man ska bemöta situationen när den uppstår. Det skulle tex kunna vara att ringa en kompis, eller dig, ta en kall dusch, gå ut på en promenad, stänga av datorn osv. Efter det kan det vara bra att fundera på varför man sökte sig till porren fre allra första början. Porr funkar ofta som en medicin för att fly från något annat. Det kan tex vara känslan av ensamhet, bekräftelse, känslor mm. De är viktigt att se dessa och hur man på ett sunt sätt kan bemöta dessa istället. Gör man inte detta så finns det en stor risk att man slutar med porr, men ersätter det med någon annan form av flykt. Men att identifiera och kunna ta tag i detta görs bäst i själavård eller terapi.

Tips är att läsa och prata med andra anhöriga här på forumet. Ni är många som delar samma resa.

Jag tänker att det är viktigt att du får utrymme att ventilera och känns dina känslor också. Känns det som att du får tillfälle att göra detta? Har det kommit upp nya tankar det senaste?

/Johanna Starta Om

Hoppet   Ämnesstartare
Hoppet

Hej. Tacksam för ditt svar. Sedan jag skrev senast har jag och min sambo kunnat pratat om hans missbruk. Vi har dessutom haft samtal med en terapeut som har varit lyssnande av vår situation och det vi genomgår. Min sambo har börjat tänka på sin barndom och hur den har kunnat påverkat hans missbruk. Han har en trasig uppväxt gällande sin biologiska mamma och en frånvarande pappa fram till 15 års ålder. Saknad, besvikelse och andra känslor som flödar från hans barndom. Det jag även vet idag är att han ser ”hämnd” i de tidigare relationer han haft med kvinnor. Han har kunnat berätta för mig att det är just detta som är så annorlunda med mig, han ser inte någon hämnd utan har då tagit till porren och även chattat med kvinnor. Han har en fruktansvärd skev syn/bild av sex. Det här är något som han måste få hjälp med, att ändra denna syn. Han har också berättat att han aldrig haft ett ”normalt” sexliv. Sedan jag skrev har min sambo varit öppen med sitt mående och hur han känner efter att helt tagit bort all porr från alla enheter. Han säger även att han inte har något sug efter detta och att sedan han blev påkommen har det mer blivit en skam och besvikelse av honom själv. Det jag märkt är att han blivit så mycket mer rastlösare än tidigare, vilket jag kan förstå. Han har ju använt sin rastlöshet med porr. Vi lyssnar även på poddar om sex/porrmissbruk. Vi har nu bestämt att vi ska börja promenera minst 1timma varje dag för att få både motion och fylla på energi. Han är bestämd med att vilja behandlas för sitt missbruk. Jag kan känna att det hjälper oss med att vi är så öppna och ärliga mot varandra idag. Så denna resan är igång men vi har lång väg kvar. Tillit, förtroende och ett normalt sexliv kommer att ta tid att bygga upp. Vi kämpar ihop och jag hoppas att vi kan ”laga”denna relation. //Hoppet
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest