Forum
Optimistisk   Ämnesstartare
Optimistisk

Hej alla kämpade bröder och systrar!
Hur känns eran abstinens, vecka för vecka exempelvis?
Jag är en anhörig och vill veta ingefär vad min käraste går igenom just nu.
Han påstår sig att inte ha några besvär alls men det kan väl inte riktigt stämma enligt alla artiklar om porrdetox som finns där ute.

Om det finns intresse kan jag skapa en separat tråd om hur det är att vara den andra parten i förhållandet.

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Jojje87  
Jojje87

Hej Optimistisk!

Jag är inne på min andra månad så har precis börjat med att sluta titta porr. Framför allt dra ner extremt mycke på tittandet. Från att gå från 2 timmar varje kväll till att om möjligt 45 min Tre gånger i veckan.
Detta är väldigt jobbigt och suger finns där hela tiden. Eftersom av mitt eget synsätt och min fantasi så har porren varit ( okej ) eftersom att jag vill se något vackert i det som visar. Detta gör att jag personligen inte tyckte då att det skulle vara skadligt för mig. Men att det gick så långt att ändå hade kontroll på när och vad jagvjust ville se. Gjorde att jag tyvär skapade en rellation till porren. Så abstinensen är där jämt ibland mer ibland mindre. Men när det gått en dag eller två när jag inte tittat så är abstinensen helt klar mycket stor och jag kan ha lätt att trilla dit . Nyckel för mig är att inte vara dömmande mot mig själv och vara förlåtande om det är så att jag tittar. För det går lättare för mig och jag tröttnar på att vilja se mer. Jag försöker hitta glädjen i de små tillfällena då jag inte tittat eller att jag lyckats hålla mig från att ta upp mobilen. Jag har haft datorn som mitt surfande och mycket sällan mobilen. Men när jag nu verkligen försöker begränsa mig så lockar mobilen väldigt mycke. Det är så enkelt att bara skriva in nått jag vill titta på och lugna abstinensen för stunden. Och det är när jag låter bli mobilen som jag hittar den stora glädjen. Och att när jag inte har satt mig vid datorn så är lyckan ännu större och jag berömmer mig själv. Då har jag alltså lyckats stå emot mobil och dator. Så min fru är en klippa som stöttar mig i detta. Hon klandrar mig inte heller och säger att vi får nya tag och blir starkare till nästa gång. Så hon hjälper verkligen med det fundamental för just mig. Jag ändrar ett beteende mönster och alltid försöker hitta positiva saker i det lilla jag lyckas med. Och inte tänker se på det jag inte lyckats med så bra. Så till slut övervinner allt det glada och positiva. Och med det, är det lättare att med glädje sluta med porr. Hoppas detta är till nån hjälp. Och all styrka och välgång för din anhörige att bli fri.

Mvh Jojje87
Trasig  
Trasig

Tjena. Det är lite svårt att beskriva. Jag ska göra ett försök.
Om jag tänker att jag är en maskin som går på högvarv hela tiden. Det har varit mitt missbruk. Nu slutar jag att mata maskinen med saker att göra. Jag är helt plötsligt en maskin utan syfte.
Det som jag har fått gjort är att hitta ny sundare uppgifter till maskinen. Successivt så har jag kunna fungera långsiktigt och på låga varvtal.
Det är så det har känts i mig. Jag har stundvis varit väldigt känslig. Men jag har även känt energi. Det har varit en ganska stor anpassning men det har det varit värt. Mvh
Lars  
Lars

En av de stora sakerna för mig när jag vände mig bort från missbruket var vad jag skulle göra med all tid som jag helt plötsligt fick tillgänglig och att försöka finna glädje och nöje i vanliga saker, och även lära mig ha tråkigt utan att hänge mig åt missbruket igen.

Forum
Användare som läser denna konversation
Guest