Forum
Johan75   Ämnesstartare
Johan75

Hej på er alla!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av parprocessen hos DBK Sverige?
Jag har lyssnat en del på sexberoendepodden och där pratas det om denna.
Jag och min sambo funderar på om det kan vara något för oss, eller om vi ska nöja oss med den terapeut som vi går hos nu.

Johan

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Blomman  
Blomman

Hej,

Jag har ingen erfarenhet.
Men jag är nyfiken på att veta hur Er parprocess går till, då du nämner att ni går till en terapeut?
Vill du får du gärna berätta...
Är nämligen anhörig och vet inte alls vad man gör som anhörig... vill finnas till men ändå inte pga att personen helt har brutit ett förtroende.

Vh
Johan75   Ämnesstartare
Johan75

Hej Blomman!

Både jag och min sambo går till samma terapeut. Jag går till den terapeuten för att min sambo har gått till henne, och hon litar på henne.
Hon är inte psykolog alltså utan jobbar med coachning och terapi. Hon har hjälpt mig att förstå en hel del om vad som ligger bakom mitt beteende.
Vi går både enskild och i parterapi där. Jag tycker det är bra, det hjälper oss.
Jag har också gått till en psykolog och en beroendeterapeut, plus en grupp online som Starta Om startat och deltar på onlinemöten på SLAA.

Annars pratar vi väldigt mycket, jag och min sambo, oavsett om det är jobbigt eller inte. Vi försöker prata om alla våra känslor så mycket vi kan.
Och så lyssnar vi en del på poddar om sex- och porrmissbruk och pratar om det. Och jag personligen har skaffat mig en dagbok där jag försöker skriva om allt och inget.

mvh

Johan
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest