Forum
Ansj   Ämnesstartare
Ansj

Försöker komma ut mitt beroende, men är så svårt. Jag både gillar det, samtidigt som jag vill komma ur det. Kommit så långt att det är risk för skilsmässa, när hon inte accepterar mitt beteende. Har lovat jag ska sluta , men trillar dit igen ändå. Även blivit att jag porrchattar med andra på nätet. Så det är inte bara film. Provar vända mig hit Å hoppas på lite respons och tips på hur jag ska gå vidare. Skulle nog behöva prata med nån kunnig i frågan. Men väldigt svårt hitta rätt.

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Trasig  
Trasig

Det finns ingen snabblösning. Men det förstår du säkert. Vad har du gjort hittills för att försöka sluta? Jag bollar gärna med dig men behöver lite mer info.

MVH Trasig
Ansj   Ämnesstartare
Ansj

Försöker att göra annat man känner sig sugen att se. Funkar ibland. Andra gånger så puttar man det bara framåt å hamnar där när man gjort andra aktiviteter.

Trasig  
Trasig

Kan du be din kvinna om hjälp? Jag menar om du kan prata med henne om att du har problem med att sluta, så kanske hon kan vara ett stöd. Det är jobbigt att lova att sluta då man är beroende av det.
En sak som har hjälpt mig mycket är att planera och dokumentera.

mvh
Ansj   Ämnesstartare
Ansj

Hon har inte vetat om så mycket egentligen. Hon kan vara lite bollplank, men själva problemet måste ju jag tackla. Har gjort mycket för att dölja och förminska mitt problem. Liksom saknar rätt verktyg för att komma ifrån det. Lätt säga att man ska låta bli. Men inte lika lätt i verkligheten. Allt är ju så lättillgängligt nuförtiden när man kan vara uppkopplad överalllt.

Trasig  
Trasig

Sköta sömn och mat brukar vara väldigt viktigt. I bland har jag bara kollat på porr för att jag var trött. Det jag istället började göra vara att ta en powernap på 10 min. Att inte ta med telefonen på toaletten var en annan. Det är bara några saker för att inte trigga igång saker. Men det bästa brukar vara berätta för någon då det är svårt.

Att ha koll på var och när du blir triggad så att du kan sätta in motangrepp brukar vara en bra start. När är det värst för dig?
Ansj   Ämnesstartare
Ansj

Värst är det när man är rastlös. Men man kan ju omöjligt hålla sig sysselsatt hela tiden. Ibland gör jag det bara för att jag är rastlös, bara typ avkoppling. Har egentligen inget med att det är porr jag tittar på. Ändå snubblar jag in på det.

Trasig  
Trasig

Där har du en poäng. Men du har även en del av svaret du söker. Hitta något nytt att koppla av med. Jag spelar gitarr. Det brukar fungera. Skriva av mig brukar även det göra gott. Försök att hitta ditt sätt. Ofta är de det man brinner för som brukar ge någon typ av lugn.

Mvh
Ansj   Ämnesstartare
Ansj

Får du återfall eller har du kommit ifrån helt ?

Trasig  
Trasig

Efter jag berättade för min fru så har jag inte haft något återfall. Men jag jobbar fortfarande med att hålla mig borta från det.
Att jag är granska snabb att svara här är både för att jag vill hjälpa andra, samtidigt som att det hjälper mig att ha min egen gard uppe.
Det har hjälpt mig mycket att vara aktiv.
Ansj   Konversationen startades av
Ansj

Ja det är nog bra att både skriva och prata om det. Har du kunnat berätta för andra i din närhet. Typ vänner , föräldrar. Känner att jag hsr nog svårt för att göra det.
Trasig  
Trasig

Jag är inte riktigt där än. Jag har dock börjat hinta om att jag jobbar med mig själv. Jag har en förmåga att skämta bort saker och ge intryck av att jag aldrig har några problem.
Ett mål i framtiden är att våga bära en ”Fight the New drug” T-shirt. Och riktigt visa var jag står.
Ansj   Ämnesstartare
Ansj

Ja. Är ju ett problem som kan vara svårt dela med andra. Känns ju så genant och pinsamt det man håller på med. Inget direkt samtalsämne om man träffar vänner.
Trasig  
Trasig

Det är något jag bara skulle berätta för någon som jag verkligen vet var jag har. Den här Paolo Roberto historien har varit lite bra för mig. Det har ju diskuterats en del och där har jag kunnat beröra ämnet med min son som är i tonåren. Jag ska ta ett riktigt snack med han inom en snar framtid. 😀 Det är lite svårt då jag suttit fast i skiten själv. Jag vore dock en idiot om jag inte skulle varna honom för konsekvenserna.
Ansj   Ämnesstartare
Ansj

Kan ju vara bra läge ta upp det då. Fast steget till att köpa sex är ju en rejäl övertramp. Men det verkar ju onekligen vara vanligt. Och när det är någon kändis som trillar dit för det så Extremt uppmärksammat
Trasig  
Trasig

Det ska säkert gå bra. Han brukar vara lätt att forma. Åtminstone då det gäller rätt och fel. Jag kan alltid dra den om att porr är ett filmat sexköp. 😉
Mattias  
Mattias

Hej Ansj,

Läser om din kamp. Kämpa, du är på rätt väg bara genom att du känner att du har ett problem.

Jag har försökt att få bukt på mitt problem med för mycket porrkonsumtion under 15-20 år. Jag har vandrat mellan att inte titta på porr under några månader till att titta på porr flera gånger per dag. Under de senare åren har jag märkt att gränserna sakta flyttas. För mig är det ett beroende, det här är min drog som jag använt egentligen vid alla slags känslor. När jag varit rastlös, arg, ledsen, trött, hungrig etc. Jag har egentligen dövt mig själv och mina känslor de senaste 20 åren. Det finns en sorg i det som jag nu hanterar.

Vändpunkten för mig var hård, brutal, hemsk och underbar. Det började för 70 dagar sedan. För 65 dagar sedan berättade ALLT jag gjort, alla mina hemligheter. Att få göra det, att inte vara ensam om skammen & skulden var förlösande. Kraften i det var oväntat för mig. 3 veckor senare fick jag mod att berätta för min fru, det var hemskt att utsätta den man älskar för det, men rätt.

Att för första gången i mitt liv vara helt ärlig med att jag var fullständigt hjälplös i den här kampen och att jag behöver hjälp var min räddning. Att tala med någon om problemen har gjort att jag inte längre är ensam i mitt "hemliga rum". Numera kan jag vara själv, gå in i min egen skalle utan att ha en miniatyr av mig själv som sitter där, tittar på mig och berättar hur dålig jag är som gör all den här skiten som jag inte står för. För nu gör jag det inte längre.

70 dagar frihet. Det här är det bästa som hänt mig.

Lycka till ni där ute!
JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Hej Ansj!
Så bra att du skriver här och att du har förra som du kan bolla med här. Som du skriver så är det viktigt att prata med någon om sin kamp, att sätta ord på det, men också att ha någon man står till svars för. Det kanske inte låter så roligt alla gånger (och jag ska inte ljuga, det är inte inte alltid heller) men inom beroendeforskning är det A och O. Det brukar kallas för accountability partner. Vi på Starta om finns här och kan erbjuda sådan kontakter. Maila oss på kontakt@startaom.se så kan vi berätta mer vad det innebär

Jag kan också tips om två tekniska hjälpmedel som finns. Det första är ett accountibilty-sofware som heter Covenant eyes (https://www.covenanteyes.com) detta är det många som använder som söker hjälp hos oss på Start Om. Finns bra info videos på deras hemsida som berättar mer.
Sedan finns det en hemsida och app som heter Ladder out (https://ladderout.com/) som har en svensk grundare och som vi på Starta Om har samarbete med. Det är ett sätt att både få kunskap och undervisning hur beroende fungerar samt ett sätt att hålla koll på hur länge man varit fri. Superbra och rekommenderas varmt!
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest
Liknande ämnen
Har satt mig över porren. (Ämne)
av carro 2021-11-23 23:28:06
Leva med en sambo som ljuger om porren? (Ämne)
av Eilla 2021-06-27 18:12:35
Fast i porren från 13-29 (Ämne)
av Deprimerad90 2019-10-06 23:28:14