Forum
Kristoffer   Ämnesstartare
Kristoffer

För att direkt svara på mitt forums ärende: Absolut stämmer det!

Hej alla!

Förbered er på en lång post så jag ber om ursäkt för det i förväg. Bare with me, det kommer att vara värt det.

Jag kan börja ge lite bakgrund till denna tråd. Jag har jobbat som designer i spelindustrin i många år nu, och har ganska mycket kunskap om sexism i media och framför allt i TV-/dataspel.

Eftersom väldigt många unga killar och tjejer spelar mycket idag tänkte jag att det kunde vara intressant att prata om just TV-/dataspel och hur denna media lockar det manliga egot samt hur kvinnor är porträtterade i denna industri. Detta är 2 av många anledningar till varför jag tror att just det här är viktigt att prata om, och att det har kopplingar till porrberoende för många.

Med detta sagt så kan man tycka att det är dubbelmoral i att jag är porrberoende? Självklart, jag har levt i förnekelse länge när det kommer till just dessa ämnen, vilket jag nu står upp för. Jag vill också säga att jag älskar det jag jobbar med, och jag tycker absolut att man ska spela TV-/dataspel om man önskar. Men det betyder inte att vi inte ska vara kritiska omkring de medieplattformar vi älskar.

Innan jag börjar dela massa info här om detta, så ställ gärna vilka frågor som helst om ni har nära och kära eller vänner som spelar mycket TV-/dataspel. Jag diskuterar gärna, och kan säkert också lära mig av detta.

En fråga kan till exempel vara:

1. Varför översexualiseras kvinnliga karaktärer så otroligt mycket i TV-/dataspel, och hur påverkas vi män av det?

2. Om man är i ett förhållande med en kvinna och är man, är det otrohet att onanera till en virtuell 3D avbildning av en kvinnlig karaktär i ett spel?

Med allt det sagt, så jag vill börja dela material här från Feminist Frequency som har gjort ett fantastiskt jobb med att förklara och summera sexism i TV-/dataspel med "Tropes VS Women In Games". De har gjort 2 säsonger med mycket material som ligger uppe på Youtube. Jag rekommenderar verkligen att ni tittar på dessa avsnitt när ni har tid. Även fast det är riktat mot spelindustrin så blöder mycket in på andra områden i vårt samhälle också.

Börja här, det är säkra Youtube-länkar:
Season 1 av "Tropes VS Women In Games"
https://www.youtube.com/...tEaA_vc8F3fjzE62esf9yP61

Sen:
Season 2
https://www.youtube.com/...tEaZWIYcx7VKiFheMSEp1gbq

Om man som man känner sig osäker på hur man ska agera runt sexism och feminism:
"5 Ways Men Can Help End Sexism" by Femenist Frequency

Hoppas allt detta uppmuntrar er till att ställa frågor och diskutera just detta med mig. Vi kan också diskutera TV-/dataspelsberoende om det önskas, även fast detta i första hand försöker hjälpa oss att förstå att det finns flera medieplattformar än ren porr som är problematiska och är triggers för porrberoende. Detta har återigen framför allt att göra med hur kvinnor porträtteras i denna industri och hur det är riktat till och påverkar oss män.

Tack för att ni tog er tiden att lyssna på mig.

Ha en fortsatt awesome dag alla. Vi kan ta oss igenom vårat porrberoende tillsammans.
// Kristoffer

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Kristoffer

Hej igen!

Märkte att Tropes VS Women In Games länkarna inte funkade här. Så högerklicka på dom, tryck kopiera länkadress och klistra in i ett nytt fönster bara. :)

// Kristoffer
Kristoffer

En sak till!

Jag insåg något som inte är så bra med vissa delar av materialet jag delade just för människor med porrberoende. En del av materialet innehåller nämligen vissa grafiska bitar för informativa själ, så snälla kolla materialet med varsamhet om du är känslig och kämpar med många återfall. Jag ber otroligt mycket om ursäkt för min ovarsamhet när det gäller detta.

Med det sagt så är alla dessa videor otroligt informativa och bra och jag rekommenderar dom verkligen. Dom går verkligen in på djupet när det gäller översexualisering och objektifiering av kvinnor i TV-/dataspel. Att kvinnan ibland väldigt många andra föreställningar är ett sexuellt objekt för mannen att leka med. Anita som leder serien varnar alltid först i de episoder där det kommer vara mera grafiska exempel, så snälla titta med varsamhet under dessa episoder.

För mig har dessa videos varit otroligt bra och fått mig att inse mycket av min problematik. Det betyder inte att det funkar för alla såklart.

Om det visar sig att denna tråd är för mycket så kan den säkert tas bort.

Ha det bra och ta hand om er!
// Kristoffer
JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Hej Kristoffer! Välkommen till forumet, så bra med tips TACK!

Jag har tittat igenom alla serien, och jag förstår vad du menar att det kan vara en trigger,
men det finns också mycket bra information i dem. Vi låter tråden ligga kvar, dessutom finns din varning under

Men till dig som läser detta:
Det är en del naket och explicit innehåll i dessa filmer, så är du i början på din resa spm porrfri eller tycker det är jobbigt att se naket material, så vänta med att se dessa klipp/filmer.
Men videon som syns i tråden (5 ways men can help end sexism) den innehåller inte några explicita bilder utan är mycket bra!

Tack för din omtanke Kristoffer!

/Johanna - Starta Om
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest