Forum
Kristoffer   Ämnesstartare
Kristoffer

Hejsan alla!

Detta är min första forum+post här så ha lite överseende hehe. Jag är en kille på 29 år som relativt nyligen har insett att jag lider av grovt porrberoende. Jag har nyligen starta min resa och känner att jag saknar mycket kunskap om ämnen som sexism, översexualiseringa av kvinnor, objektifiering av kvinnor etc...

Därför startar jag denna tråd här för att få tips och råd om just vad för bokmaterial som finns och är bra att läsa för just dessa ämnen. Kan absolut vara på engelska också. Jag vill bli bättre informerad och få en bättre förståelse om dessa ämnen för jag tror att det är min väg ut ur detta träsk.

Jag har varit porrfri nu i ungefär en månad och det är tufft, men det känns väldigt bra.

Hälsar alla väl där ute som kämpar med beroendebeteenden och framför allt porrberoende. Vi kan fixa detta!

// Kristoffer

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Kristoffer

Hittade denna som verkar bra för alla, The Bro Code: The Fallout of Raising Boys to Objectify and Subordinate Women.

The Bro Code shows that there are numerous sources in boys' and men's lives teach them to view women as less important than themselves and as sexual objects. These sources include fathers and other male family members, coaches, and a vast array of media that depict women as primarily having value through sexuality. The fallout of raising boys to view women this way is the continuation of highly progressive-resistant forms of patriarchy that contribute to everything from the glass ceilings in professional life with which women contend to the high rates of physical and sexual assault that permeate society.

Den är väldigt ny, och lite dyr. Verkar vara svår att få tag på också. Leverantören verkar ha stängt för tillfället pga Covid.

Om någon skulle ramla över att den finns någonstans får ni gärna skriva.

Kommer leta vidare. Så ge gärna alla möjliga tips. :)
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Hej Kristoffer,

Välkommen!! Hoppas du hittar stöd och pepp här!

Smart av dig att ta den vinkeln. Du kan hitta många boktips under verktyg på denna sidan.

Jag skulle säga läs berättelser från kvinnor som har varit inom sexindustrin. Kolla via pink cross de har många berättelser.

Vad gäller just om böcker som går i samma anda som The Bro Code: The Fallout of Raising Boys to Objectify and Subordinate Women kan jag inte komma på någon nu på rak arm. Men jag ska kolla med en kompis och återkomma.

otroligt bra citat!
The Bro Code shows that there are numerous sources in boys' and men's lives teach them to view women as less important than themselves and as sexual objects. These sources include fathers and other male family members, coaches, and a vast array of media that depict women as primarily having value through sexuality. The fallout of raising boys to view women this way is the continuation of highly progressive-resistant forms of patriarchy that contribute to everything from the glass ceilings in professional life with which women contend to the high rates of physical and sexual assault that permeate society.

Någon annan som har bra boktips?

Ha en bra vecka!! //L
Administratör
Kristoffer

Hej igen!

Tack så mycket för ditt svar Lovisa.

Det låter jätte intressant det du säger om att läsa om kvinnors historier som har varit inom sexindustrin. Jag ska absolut kolla upp pink cross.

Jag vill också bara klargöra lite om The Bro Code: The Fallout of Raising Boys to Objectify and Subordinate Women. Det var en copy paste av summeringen av boken som jag tänkte kunde vara värd att läsa och inget citat från mig. Det kanske var tydligt redan jag vet inte, är lite osäker och vill inte att det ska bli något missförstånd. :) Men jag håller med i alla fall, verkar vara en riktigt bra bok. För övrigt så är förffataren Thomas Keith om ni vill kolla upp honom. INTE Barney från How I Met Your Mother haha.

Jag har nu också tittat mycket på Laura Bates. Förffatare av tex Everyday Sexism och Girl Up: Kick Ass, Claim Your Woman Card, and Crush Everyday Sexism. Om man är intresserad av att läsa om sexism. :)

Så om någon ramlar över andra böcker, eller redan har läst bra böcker om dessa ämnen så skriv gärna. :)

Många tack igen för svaret Lovisa.

Keep up the good work everyone!
Kristoffer

Hejsan alla!

Jag har nu hittat lite bokmaterial som jag tycker verkar vara intressant, och ville dela dessa här. Dom handlar mera om sexism och feminism, vilket går hand i hand med översexualisering och objektifiering av kvinnor, och inte minst delar av att förstå porrberoende.

Böckerna jag hittat är nästan alla på engelska vilket jag hoppas är okej.

1: Thomas Keith
- The Bro Code: The Fallout of Raising Boys to Objectify and Subordinate Women.

2: Dave Mills
- Raising Boys Who Respect Girls

3: Cordelia Fine
Delussions of Gender: How Our Minds, Society, and Neurosexism Create Difference

4: Rebecca Solnit
- Män Förklarar Saker För Mig

5: Chimamanda Nagozi Adichie
- We Should All Be Femenists

6: Margaret Atwood
- The Handmaid´s Tale

7: Laura Bates
- Everyday Sexism

Hoppas dessa kanske kan hjälpa er. Jag ska själv försöka beställa och läsa några av dom.

Fortsätt gärna att dela böcker om dessa ämnen här. :)

Keep up the good work everyone!
// Kristoffer
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest