Jag läste din lista och känner verkligen igen mig i den! Vilket jag tror många andra också gör.
Det är alltså inte frågan om porr är "värt det", för det vet vi att det inte är. Men när sugen kryper sig på så är det som om andra krafter tar över. Den där listan betyder ingenting, det är bara porren som betyder något där och då. Tunnelseende om man så vill. Nyckeln för mig har varit att inte hamna i den där situationen där ett litet sug växt sig så stort att man inte kan stå emot det. Jag gick ett helt år utan att kolla på porr, och jag är helt ärlig när jag säger att jag aldrig ens var nära att börja titta igen. Någon gång fick man ju "flashbacks" från något man sett, men jag var så inställd på att avstå från porr. Sen fick jag återfall.
Även när det känns bra, så gäller det att fortsätta göra de saker som man gjort i början. Man ska inte bli övermodig. De gånger jag har tagit återfall, mitt under en period där "allt gick ju så bra", har jag kunnat tänka tillbaka på dagarna före. Att jag flera dagar innan återfallet börjat ta genvägar, surfat runt på sociala medier och tittat på "oskyldiga" bilder, hoppat över det där träningspasset för att jag inte hade lust, åt skräpmat för att jag ju var så sugen. Har det varit så för dig, de gånger du tagit återfall i en period när allt egentligen gått bra? Att återfallet egentligen började flera dagar tidigare?
För att summera, nyckeln för mig har varit att varje dag jobba för att man aldrig ska hamna i ett läge där porr blir ett alternativ. Allting jag gör, försöker jag kategorisera i två fack. Antingen leder det mig BORT från porr, eller leder det mig TILL porr.