Forum
Limpan   Ämnesstartare
Limpan

Hej.

Jag är förvirrad och känner mig hjälplös.
I början på året så började jag känna av att det var något fel i relationen jag är/var i. Frågade ofta min pojkvän om det är något som är fel eftersom alla mina varningsklockor ringde och då kunde jag inte sätta finget på varför. Han förnekade såklart.. verkligen.
Började agera detektiv och fann porr. Mycket porr och sådan porr som inte var ”vanlig”. Lögn på lögn uppdagades och detta var i Februari. Först nu har har ”erkänt” att det är ett problem efter att hela min värld har rasat samman! Jag har slutat gå ut, umgås med andra, allt som jag gillade att göra innan. Min kille har tagit avstånd från mig för att jag är ledsen och vill ha svar på mina frågor. Sen februari har vi inte sets så mycket, han har varit iskall och vägrat och prata med mig, gett mig skuld osv.. lovat gång på gång, lagt på telefonluren när jag har varit ledsen och känt mig ensam. Slängt ut mig mitt i natten för att han inte vill prata med mig eller för att jag har varit ledsen. Helt avstängd och iskall.

Känslan och situationen blir bara värre för mig och i vissa stunder uppfattar jag till och med att min mamma på något sätt anser att det är fel på mig och att jag är värdelös, fast det inte är så.
Jag har aldrig upplevt något sådant. Precis som att jag inte existerar för min partner eller för någon annan. En osynlig människa vars känslor, tankar, ord och idéer inte betyder någonting för någon. Helt betydelselös och inget värde. Som att mitt mänskliga värde inte finns.. hemskt.

Har försökt att bryta med honom, har satt tydliga gränser, då men det är något som han går över. Hela tiden.. och eftersom det min familj bor inte nära mig och mina vänner pratar jag inte med alls nu så är jag själv. Ensam i relationen, han lägger allt ansvar på mig och öppnar sig inte.

Såhär har det sett ut ungefär i 2 månader nu.
Jag har haft ständiga utbrott av panikångest, ilska, sorg och avstängdhet. Min stressnivå är hela tiden förhöjd + att jag har adhd. Han bryr sig inte. Stänger av mobilen eller öppnar inte dörren hemma. Efter en vecka av helvete, då jag har varit helt isolerad ifrån omvärlden i min lägenhet, på golvet. Inte duschat eller borstat tänderna. Om jag har varit i skolan (om) så har jag inte pratat med någon alls i rädsla om jag öppnar munnen så kommer jag explodera i känslokaos, ständiga panikångestattacker, slagit mig själv i ansiktet för att avleda känslorna. Fick trycka in en gaffel i benet en dag för att jag jag trodde att jag skulle dö annars.
Torsdag så hör han av sig, redo att prata, om det han vill. Annars lägger han på. Vi kanske ses, pratar lite, han lovar saker. Sen på söndag så är det samma visa tills torsdag igen. Inga svar på sms, telefon eller något alls. Han har inte sökt upp mig, bett mig komma dit för att prata.. ingenting. Bara skitit i mig. Fullständigt.

Stängde av honom i ett par dagar och han agerade ut i panik. Lovade hela sanningen, alla kort på bordet och att han inte skulle kolla mer och göra allt för att sluta. Vi sågs en dag och då var han uppriktigt ledsen och sa saker som jag trodde på.. ex att han skulle finnas där för mig och svara på allt, prioritera hela porrgrejen och förhållandet. Det höll en dag.. sen stängde han av. Han sa att han inte har kollat på porr på en vecka eller så fast jag vet inte om jag litar på det?! Beslutade igen för att ta avstånd och var för första gången riktigt arg och kände mig så betydelselös. Den kvällen bad han mig att komma dit för att jag var ledsen. Kom dit, vi pratade och dagen efter så var han okontaktbar halva dagen, även fast det var helg.

Jag är rädd, osäker, mår skit och har 1000 frågor.
Kommer detta att fortsätta och bli värre? Har han slutat på riktigt? Vilka krav är rimliga att jag ställer? Självvärdet och självkänslan är dålig, kommer det bli värre?
Vad ska jag göra? Vad KAN jag göra?

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Hej limpan,

Vilken kamp. Jag är ledsen att höra vilket kaos du går igenom. Jag är glad att du dela med oss här. hoppas att det hjälper och förlåt att vi inte har svarat tidigare.

Det kan inte vara lätt att hjälpa någon att inse ett problem som man inte verkar vilja erkänna. Alla reagerar olika med att bli påkomna.

Det kan vara värdefullt att veta att om man har kollar mycket på porr under en längre tid kan det upplevas omöjligt att släppa taget om det. Särskilt om man, som din partner verkar visa, inte riktigt vill se det som ett problem. Inte för att ursäkta, men att för förstå kan du läsa om hur porr kan bli som ett beroende. Det finns sammanfattande info under Fakta på denna sida.

Dina känslor inför hans konsumtion är helt ok! helt normalt! Alla par är olika men det är inget fel att reagera som du gör och fråga om förändring. Det låter som att du har kommit åt en öm och viktig punkt att jobba med.

Om det skulle finnas möjlighet och om din partner verkar vilja det själv, kan han alltid söka samtalsstöd hos oss. Det finns kontaktpersoner över hela Sverige som vill hjälpa de som vill sluta kolla på porr att göra det.

Jobbigt att du inte kan prata med din mamma på givande sätt. Skulle du kunna tänka dig att prata med någon annan?

Hur är läget idag annars? Har ni snackat något mer? Vi finns här om du vill prata mer

Hoppas och önskar att du får en bra helg trots allt <3
/Lovisa
Administratör
Sunshine  
Sunshine

Hej, kan inte svara på hur du ska göra i din relation men kan komma med några tankar.

Tycker absolut inte att du ska acceptera ett beteende från honom som får dig att må dåligt (och då menar jag inte porren utan allmänt hur du beskriver er relation).

När det kommer till porren så kan du absolut inte få honom att sluta bara för att du ber honom om det. HAN måste själv vilja detta. Han måste själv vilja rannsaka sig själv, han måste själv vilja gottgöra den skada han har gjort osv. DU kan inte ta på dig skulden för att han kollar på porr. Det kan du inte rå för, jag tror att du behöver släppa din "roll" i detta. Du kan bara finnas där och stötta honom om han verkligen är villig att ta itu med sina problem.

Forum
Användare som läser denna konversation
Guest