Hejsan De55!
Tack för att du delar med dig av denna sak och att du vill hjälpa din partner.
Bara några perspektiv som jag själv stött på är att i ett samtal med sin partner (har själv flickvän) är att veta att om din partner, delar sin brottning och när han gör det så vill man ofta inte ha "råd" utan mer bara ha någon som lyssnar. Så det du kan göra är att säga att inte dömer din partner utan du vill genom att lyssna.
Sen tror jag spontant att under en längre tid av kamp mot porren så behöver man i sin relation hjälp från en annan part. För jag tror du kan hjälpa till en viss gräns, men risken är att du kan bli medberoende och därför behöver din partner någon att prata med som finns utanför er relation.
Det är bara några perspektiv som hjälpt mig själv när jag blev fri och kämpade. Jag är öppen med min flickvän att jag är fri från porr men att man har med ödmjukheten med i samtalet. Jag har själv mentorer som kollar mig och ser hur det går för mig.
I din andra tanke så är det alltid en process att sluta. För mig personligen så hjälpte det väldigt mycket med att träna och vara noga med sömnen. För oavsett om du är fri så kommer oftast ändå frestelsen in. Därför har jag behövt noga med att hela livet fungerar. En annan del av oss är också att vi har en ande, då jag själv är troende så har Jesus varit avgörande för mig, det jag har upplevt att har hjälpt mig.
Det är mina personliga tankar kring det.
Någon annan som har mer perspektiv på sin resa till frihet?