Forum
Delta   Ämnesstartare
Delta

Läser i tidningen om ytterligare en känd person som åkt fast för sexköp. Han gav följande svar till journalisten:

"Jag är djupt olycklig över vad jag har gjort och den smärta jag har orsakat för alla inblandade. Det finns inga ursäkter i världen som kan rättfärdiga min handling. Ansvaret vilar uteslutande på mina axlar. Nu ligger fokus på det arbete jag behöver göra för att komma till grunden med varför jag har agerat så här och läkningsprocessen som vi som familj behöver gå igenom nu. Jag tar fullt ansvar för det jag gjort"

Jag kan inte låta bli att undra om porr har spelat in som en faktor i hans upplevda behov av att köpa sexuella tjänster. Vi vet att det existerar studier som vill hävda att det finns en länk mellan porrkonsumtion och sexköp. Jag har själv inte läst sådana studier och jag vidhåller nästan alltid ett försiktigt/kritiskt förhållningssätt gentemot studier inom ett så laddat ämne, särskilt när det handlar om att försöka få fram kausala samband från observerad data kring någonting så komplext. Men just i detta fall så finner jag det högst plausibelt, jag behöver bara gå inom mig själv och se hur porren bidrar till att upprätthålla sexuella fantasier och generellt gör mig till en mer pervers människa.

Människans sexualitet har en mental komponent, där man i sitt sinne fokuserar sin uppmärksamhet på ytliga saker så som utseende, scenarior man tänker kan få en att njuta, fetischer, o.s.v. och porren verkar onekligen förstärka denna mentala komponent hos mig. När jag inte använde porr på flera månader så avtog denna mentala komponent och många dagar tänkte jag inte på kvinnor, sexuella scenarior, o.dyl överhuvudtaget. Men när jag föder denna mentala komponent så fantiserar jag oftare om vackra kvinnor, sex, m.m. och det är ju bara naturligt att man vill leva ut det som verkar så tilltalande i ens huvud, t.ex. genom att köpa sex om så krävs.

Det finns också en mängd av anekdoter från porrskadade personer berättar om porr-inducerade fetischer de börjat leva ut, som försvann när de slutade med porr. Min känsla är att det finns en ganska generell länk mellan porr och osund sexuell utlevnad, oavsett om det rör sig om bordell-besök eller att leva ut någon konstig fetish.

Bara några reflektioner från min sida, det är terapeutiskt att skriva ner sina tankar ibland. :)
Delta   Ämnesstartare
Delta

Dags för en mer positiv uppdatering. I och med idag har jag varit fri från porr/onani i en hel vecka, vilket tangerar mitt personliga rekord detta år (2022)!

Har märkt av en kraftig ökning av begär idag men med rätt mentalitet och disciplin ska jag nog kunna hålla mig ren en vecka till :)
David  
David

Ursprungligen postat av: Delta Gå till citerat inlägg
Dags för en mer positiv uppdatering. I och med idag har jag varit fri från porr/onani i en hel vecka, vilket tangerar mitt personliga rekord detta år (2022)!

Har märkt av en kraftig ökning av begär idag men med rätt mentalitet och disciplin ska jag nog kunna hålla mig ren en vecka till :)

Hej Delta,

har tänkt länge att jag skulle skriva till dig men annat har kommit i vägen. Grymt kul att höra om ditt personliga rekord med en vecka fri! Vägen att bli fri är gropig och det kan gå både upp och ner, men du är på väg. Även om det kommer återfall, så är varje period av uppehåll en byggsten åt rätt håll. Hur går det för dig just nu?

/David
Delta   Ämnesstartare
Delta

Hej David,

Just nu går det väldigt dåligt, har gått tillbaka till gamla vanor där jag konsumerar på daglig basis. Tänker varje dag att "en dag ska jag sluta" men jag har brutit så många löften vid detta laget så det jag säger till mig själv saknar substans just nu.

Ett problem som jag har är att avgiftningen har en negativ inverkan på mitt jobb och mina fritidsintressen. Jag har t.ex. ett jobb som kräver mycket analys, uthållighet och mentalt fokus samt att jag har hög press att prestera just nu. När jag avgiftas så kan jag inte koncentrera mig utan mina tankar börjar skena och jag känner ångest, stress och nervositet på samma gång, vilket går utöver mina arbetsuppgifter. Det enda sättet jag lyckas balansera mig mentalt är genom att använda drogen. Jag tror jag måste vara villig att offra mer om jag ska lyckas med min avgiftning, t.ex. att jag inte kommer kunna prestera på jobbet och t.o.m. kan behöva säga upp mig/få sparken. Det var lättare i somras, då kände jag ganska lite prestationskrav på mig vilket gjorde att jag verkligen kunde fokusera på avgiftningen och låta ödet avgöra hur allt annat i mitt liv spelade ut. Känner du igen detta och har något tips till mig för hur man ska approchera en sådan situation?

Just nu är fokus på att få in enskilda rena dagar. T.ex. så har jag varit ren hela dagen hittills vilket känns skönt. Jag har också kommit igång med träningen igen (som har varit vilande senaste månaden) vilket jag hoppas ska göra det lättare att få in rena dagar, då jag behöver mindre dopamin från porren.

Hoppas allt är bättre på din front, David!
David  
David

Hej David,

Just nu går det väldigt dåligt, har gått tillbaka till gamla vanor där jag konsumerar på daglig basis. Tänker varje dag att "en dag ska jag sluta" men jag har brutit så många löften vid detta laget så det jag säger till mig själv saknar substans just nu.

Ett problem som jag har är att avgiftningen har en negativ inverkan på mitt jobb och mina fritidsintressen. Jag har t.ex. ett jobb som kräver mycket analys, uthållighet och mentalt fokus samt att jag har hög press att prestera just nu. När jag avgiftas så kan jag inte koncentrera mig utan mina tankar börjar skena och jag känner ångest, stress och nervositet på samma gång, vilket går utöver mina arbetsuppgifter. Det enda sättet jag lyckas balansera mig mentalt är genom att använda drogen. Jag tror jag måste vara villig att offra mer om jag ska lyckas med min avgiftning, t.ex. att jag inte kommer kunna prestera på jobbet och t.o.m. kan behöva säga upp mig/få sparken. Det var lättare i somras, då kände jag ganska lite prestationskrav på mig vilket gjorde att jag verkligen kunde fokusera på avgiftningen och låta ödet avgöra hur allt annat i mitt liv spelade ut. Känner du igen detta och har något tips till mig för hur man ska approchera en sådan situation?

Just nu är fokus på att få in enskilda rena dagar. T.ex. så har jag varit ren hela dagen hittills vilket känns skönt. Jag har också kommit igång med träningen igen (som har varit vilande senaste månaden) vilket jag hoppas ska göra det lättare att få in rena dagar, då jag behöver mindre dopamin från porren.

Hoppas allt är bättre på din front, David!

Hej Delta,
tack för att du delar hur du har det just nu. Jag tror att många som läser kan känna igen sig i din situation. Det gör också jag! Det låter kanske bakvänt, men ett sätt att hantera läget när man befinner sig i en situation som du beskriver är att backa ett steg och inte fokusera så mycket på att du konsumerar porr. Det blev för mig till hjälp att hitta tillbaka till min process att bli fri från porr. Det handlar inte om att inte försöka avstå, men att lägga sitt fokus och sin kraft på annat håll för att kraften just nu behövs till något annat. Det vill säga att bygga upp hälsosamma alternativ att ta till istället för porr.

Du beskriver på ett väldigt bra sätt hur porren blir ett sätt att hantera ångest, stress och nervositet, kopplat till prestation och arbete. På ett sätt blir det väldigt begripligt att det blir svårt för hjärnan är ge upp porren, om det är den främsta strategin som hjärnan/du har att hantera ångest, stress och nervositet. Att ta bort det enda som "fungerar" blir då väldigt svårt.

För min del handlade det om att jag använde porr som en omedveten strategi för att hantera känslor som jag hade svårt att känna och ta hand om. Jag hade tex svårt med att tillåta mig att bli arg, känna ilska och är uttrycka den i form av att säga nej och sätta gränser. Istället för att hantera detta så gick jag till porren istället och det gjorde att jag "glömde" alla mina jobbiga känslor. Så det jag behövde vara att bygga upp och öva in nya strategier är hantera känslor. När jag hade de nya verktygen hyfsat på plats så blev det möjligt att släppa den aspekten av porrberoendet som handlade om att hantera känslor. Hjärnan behövde inte längre den strategin för att det fanns andra, mer hälsosamma strategier att ta till istället.

Så utifrån det du beskriver tänker jag att det skulle kunna handla om att hitta andra strategier är hantera ångest, stress och nervositet. Det är inget man gör på en kvart så klart, utan man får ta en liten del i taget och jobba med. Vilka strategier som fungerar är givetvis olika för oss alla och vad som passar. Men det finns gediget vetenskapligt underlag för att mindfulness i olika former är en bra hjälp att hantera ångest och stress. Själv var jag skeptisk att prova då jag inte gillar mindfulness med "flum". Men det finns bra appar, böcker och kurser som är mer jordnära och som riktar sig specifikt till sånt som ångest och stress. För mig funkar både mindfulness, yinyoga och konkreta andningsövningar för detta. Jag har också fått öva massor på att bli mer bestämd, säga nej och sätta gränser.

En annan sak som du också är inne på handlar om att se över om det gör att göra små förändringar, ett steg i taget, i ens yttre liv. För är det så att det är 150% som gäller på jobbet och i livet, ja då är det inte konstigt att man blir stressad och då hjälper ingen mindfulness! 🤪 För min del handlade det om att se att jag blev sämre på att hantera känslor om jag var stressad. Och om jag blev stressad och hade det tufft så blev det väldigt svårt att inte ta till porren. Alltså behövde jag plocka bort saker ur min kalender för att få ett lugnare tempo = mindre stress = bättre förmåga att hantera känslor = mindre behov av porr som reglering av känslor.

Finns det något i din konkreta vardag där du kan göra förändringar i små steg som kan minska stressen? Vad tror du skulle passa dig att öva in för andra verktyg/strategier för att hantera ångest, stress och nervositet?

Ett steg i taget Delta, du kan klara detta!

Delta   Ämnesstartare
Delta

Hej David,

Har läst ditt inlägg flera gånger och jag tror följande två saker du nämner har saknats som en del i min strategi:
(1) Hitta andra verktyg än porr för att hantera stress och obekväma känslor.
(2) Att se till att livet inte blir alltför stressigt från första början.

Jag har idéer om hur jag borde hantera stress och som jag vet fungerar hyfsat (meditationstekniker samt träning) men inte riktigt haft disciplinen för att praktisera dessa på regelbunden basis. Vad gäller punkt (2) så är detta något jag alltid har negligerat, jag har bara låtit livet ha sin gång utan att se till att kontrollera tillvaron för att det inte ska bli för mycket åtaganden - detta leder ibland till att allting blir så överväldigande.

Tack för alla dina värdefulla reflektioner.
Delta   Ämnesstartare
Delta

Arbetet är fortfarande igång, har givit upp i perioder men hoppet sägs vara det sista som lämnar människan.

Har varit dålig på att lära mig av mina misstag, samt negligerat fundamentala principer i återhämtningen så som undvikandet av triggers, finna tid för avslappning (minska stress), sköta sömnen, äta nyttigt och hålla igång kroppen. Det kanske är "back to the basics" som gäller en tid nu framöver?
christianStartaom  
christianStartaom

Delta

Ge inte upp!!

Tror en nyckel är att se skillanden mellan "återfall" och "snedsteg"

Ett återfall är att gå tillbaka och nästan komma tillbaka till ruta ett. Men när jag läser om din historia och dina ord nu. Så har du mer tagit snedsteg som du kan lära dig av.

Fortsätt på den vägen och gå "back to the basics"

// Christian på Starta Om
Adminstratör
Delta   Ämnesstartare
Delta

Återfall, eller snedsteg, kan ta sig i olika uttryck men om jag ska peka på något som är gemensamt för återfall/snedsteg som skett så är det följande: en brist på dedikation för den bakomliggande uppgiften/åtagandet att frigöra sig från porr. Denna brist på dedikation verkar i sin tur härstamma från en acceptans att porr fortfarande till viss grad har en naturlig och nödvändig plats i mitt liv, hur dumt och tramsigt det än låter. I slutändan är jag nog helt enkelt inte beredd att göra det som krävs för att frigöra mig i nuläget, även om viljan fortfarande finns där.

"Ge mig kyskhet och avhållsamhet, men inte ännu!" - Augustinus

Det är lite så jag känner just nu. Jag vill ha avhållsamhet men jag är inte beredd att göra de uppoffringar som krävs för att få det till 100 %. Men just nu går det arbetet framåt och jag har kommit en bra bit sedan jag började för drygt två år sedan. Hoppas och tror att jag en dag kommer att vara redo.
JAGVETINTE  
JAGVETINTE

Fan också, jag känner ganska mycket likadant. Till mångt och mycket vet jag vilka förebyggande saker som måste göras men ändå gör jag det inte. Alltså är inte jag heller redo att göra det som krävs till 100%. Funderar också på vad det beror på. Någonstans tror jag det handlar om att man inte inser dem verkliga farligheterna med porr, vad det faktiskt gör och har gjort mot en. Absolut vissa stunder inser jag faran, men samtidigt ganska ofta ser man det som en sak som bara är dålig, men man vet inte riktigt varför. Det som krävs nu är att jag flera gånger dagligen påminner mig om porrens konsekvenser på mig (har börjat med detta redan lite, men har inte varit tillräckligt konkret). Prentar man in detta i skallen tänker jag att viljan att göra denna resan helhjärtat och till 100%, kommer ske naturligt. Men det kräver ju förstås arbete det med.
Villblifri  
Villblifri

Att bara i egen vilja räcker inte för bli fri. Bara Jesus kan göra än fri samt att vara beredd att lida med abstenensen från porr. Har väldigt svårt att sluta just för jag är rädd för avsaknaden av porr. Så lutar hjärnan mig med att det är okej bara lite liknande saker är okej att se. Allt de leder till återfall.

Tar inget för givet även om man är borta från porren en period så kan man så lätt falla nästa dag. Ber varje kväll om kraft från Jesus att bli fri från allt som har med porr och sexfantisera eftersom jag inte klarar det i egen kraft. Ber för var och än att bli fria i Jesus Kristus namn amen.
Delta   Ämnesstartare
Delta

Här följer kort observation som jag gärna vill få nedskriven så att jag kan påminnas om den.

Igår så föll jag igen efter en kortare streak. Något som slog mig - och som slagit mig förut - är hur utmattande det är titta på porr och onanera. I stunden så är det såklart upplyftande men idag känner jag mig slut och denna trötthet håller i sig i flera dagar. Varje morgon efter att ha onanerat dagen innan är jag utmattad när väckarklockan ringer; å andra sidan, när jag har varit fri från porr/onani ett tag så vaknar jag innan väckarklockan och känner mig utvilad och full av energi.

Slutsats: porr och onani är inte bara psykiskt nedbrytande, det är fysiskt nedbrytande också. Precis som heroin, alkohol, etc. så förstör vi våra organ genom att tvinga fram ett glädjerus som varar en liten stund men som kräver flera dagar av återhämtning för kroppen. Det är helt enkelt inte värt det!

Vid längre perioder av återhållsamhet kan jag få erektion helt utan någon anledning, tänker knappt på någonting sexuellt - jag tror att det kan vara ett legitimt skäl till onani (utan porr såklart) eller sex. Det är som att kroppen byggt upp en stor buffert av energi, där du har råd att förbruka lite av den. Å andra sidan, om man får en framtvingad erektion p.g.a. överdrivet fantiserande, bilder på sociala medier, porr el.dyl. så tror jag att det är som att man förbrukar energi från kroppen, trots att lagret nästan är slut. Det är som att man pressar ut de sista dropparna från en svamp innan man har låtit den absorbera mer vätska. Vi absorberar vätska/energi genom ett sunt leverne, vilket inkluderar ett mått av sexuell avhållsamhet - m.a.o., ett litet mått av avhållsamhet är ett nödvändigt (men inte tillräckligt) villkor för att må bra i livet.
Emile  
Emile

Här följer kort observation som jag gärna vill få nedskriven så att jag kan påminnas om den.

Igår så föll jag igen efter en kortare streak. Något som slog mig - och som slagit mig förut - är hur utmattande det är titta på porr och onanera. I stunden så är det såklart upplyftande men idag känner jag mig slut och denna trötthet håller i sig i flera dagar. Varje morgon efter att ha onanerat dagen innan är jag utmattad när väckarklockan ringer; å andra sidan, när jag har varit fri från porr/onani ett tag så vaknar jag innan väckarklockan och känner mig utvilad och full av energi.

Slutsats: porr och onani är inte bara psykiskt nedbrytande, det är fysiskt nedbrytande också. Precis som heroin, alkohol, etc. så förstör vi våra organ genom att tvinga fram ett glädjerus som varar en liten stund men som kräver flera dagar av återhämtning för kroppen. Det är helt enkelt inte värt det!

Vid längre perioder av återhållsamhet kan jag få erektion helt utan någon anledning, tänker knappt på någonting sexuellt - jag tror att det kan vara ett legitimt skäl till onani (utan porr såklart) eller sex. Det är som att kroppen byggt upp en stor buffert av energi, där du har råd att förbruka lite av den. Å andra sidan, om man får en framtvingad erektion p.g.a. överdrivet fantiserande, bilder på sociala medier, porr el.dyl. så tror jag att det är som att man förbrukar energi från kroppen, trots att lagret nästan är slut. Det är som att man pressar ut de sista dropparna från en svamp innan man har låtit den absorbera mer vätska. Vi absorberar vätska/energi genom ett sunt leverne, vilket inkluderar ett mått av sexuell avhållsamhet - m.a.o., ett litet mått av avhållsamhet är ett nödvändigt (men inte tillräckligt) villkor för att må bra i livet.

Jag förstår hur du tänker! Och jag håller med dig om att det kan vara utmattande, men jag tror man behöver definiera avhållsamhet, jag tror att sex "i måttlig/naturlig mängd (hur många gånger kan man få upp den utan hjälpmedel lixom)" är bra för människan, dock tror jag det kan vara med onani som med alkoholism, svårt att hålla det på en rimlig nivå när man väl har börjat missbruka. Jag vill även skilja på sex och onani. Jag tror det är väldigt personligt vad som funkar, en del behöver avhållsamhet andra kan balansera det med sex men ingen onani o en del kanske kan onanera men utan porr. Bra reflektioner! Fortsätt kämpa och ge inte upp!
JAGVETINTE  
JAGVETINTE

Kan verkligen till 100% relatera till att porr och onani påverkar en fysiskt. I perioder när jag varit fri har energin varit helt galen, man har pallat att jobba och träna konstant sova ingenting och ändå känna sig utvilad. Känner verkligen en otrolig och märkbar skillnad.
Villblifri  
Villblifri

Håller med att det är utrötande med se på porr men beroendet tvingar än till det. Så är lätt att falla ditt med allt som liknar porr med. Räcker att söka på kvinna så eskalerar det vidare på det i sökning. Var väldigt nära att söka på porr men hann inse i tid var man var på väg så stoppa mig själv. Ber att var och än ska bli botad från beroendet i Jesus Kristus namn amen.
William  
William

@delta jag kan verkligen känna igen mig när du skriver din journal. Du har en självmedvetenhet som är grym. Fortsätt kämpa. Det var hjälpande för mig att läsa din journal eftersom jag kan också hamna i sociala medier och i gråzoner, porr är kanske inte bara naket.. finns många triggers i sociala medier.

Här är några verktyg för mig:
– Mobilen är inlåst i ett kassaskåp där jag inte har låset under dagen, brukar öppnas av min fru runt 19-20, har inte med den alls till jobbet
– Jag sålde min laptop och använder endast min jobblaptop och jobbmobil, vill inte porrsurfa på dem ifall arbetsgivaren har koll på surfandet
– Instagram har jag en 15 min per dag gräns
– Tog bort Facebook men använder Messenger för att hålla kontakt
– Jag skiljer på 3 saker när jag skriver journal; 1. Titta på porr utan runk eller orgasm, 2. Titta på porr med runk och orgasm, 3. Bara runk med orgasm.. Ibland behöver man som man få en orgasm och tömma sig. Det finns forskning att om man inte tömmer sig regelbundet så får man problem prostatan som kan leda till prostatacancer. Därför att runka i duschen tex, utan någon porr, i syfte att tömma sig är för mig helt OK. Eller att ha sex med sin fru och få en orgasm. Däremot porrtittande försöker jag totalt stänga ner, och istället se min frus vackra sexighet. Och det gör inget om jag råkar bli lite upphetsad av en annan kvinna på stan och sedan runkar i duschen med det i tanke. Det är inte porr för mig, det är bara en naturlig sexuell drift, och medan hjärnan ställer om från porr till min fru så måste det få vara OK.
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest (4)