Forum
Trasig  
Trasig

Härligt att höra. Det har varit lite tyst på forumet över helgen. Var nästan orolig för att alla hade fått återfall och inte vågade visa sig.
Även om du inte har någon lust. Får du någon närhet? Närhet och värme är för mig en väldigt stor del. Får jag ligga sked med min fru en liten stund så är dom flesta problemen borta.
Säger inte att det stämmer på alla, men det kanske är en väg att gå. Mvh
Utifrånsettbra   Ämnesstartare
Utifrånsettbra

Ursprungligen postat av: Trasig Gå till citerat inlägg
Härligt att höra. Det har varit lite tyst på forumet över helgen. Var nästan orolig för att alla hade fått återfall och inte vågade visa sig.
Även om du inte har någon lust. Får du någon närhet? Närhet och värme är för mig en väldigt stor del. Får jag ligga sked med min fru en liten stund så är dom flesta problemen borta.
Säger inte att det stämmer på alla, men det kanske är en väg att gå. Mvh

Tack till er båda för svaren!

Jag är nog fortfarande lite avståndstagande. Tänkte nästan ta kontakt med sjukvården för att se vad de säger. 25 dagar har gått nu och det var en seg ”omstart” men det är ändå värt det.

Känner inget direkt sug idag efter porr men vill gärna ta en lång varm dusch och ja... lösa en grej.

Men inte för att jag känner suget utan för att jag vill testa den.

Men jag väntar. Jag är 100% att jag klarar denna dagen med trots att jag är sugen.

Trasig  
Trasig

Läser vad du skriver. Vågar du testa något. 25dagar är bra jobbat.
Har du funderat på att berätta för din kvinna vad du jobbar med? Vad tror du skulle hända om du bekände? Just det här har varit det som jag tyckt varit jobbigast i hela processen.

Mvh Trasig
Utifrånsettbra

Läser vad du skriver. Vågar du testa något. 25dagar är bra jobbat.
Har du funderat på att berätta för din kvinna vad du jobbar med? Vad tror du skulle hända om du bekände? Just det här har varit det som jag tyckt varit jobbigast i hela processen.

Mvh Trasig

Du är ett föredöme för mig. Jag är bara rädd att jag inte ska fixa det och därför vågar jag inte säga något fören jag sett att jag gör en varaktig förändring..... jag vill när vi är närmre varandra och jag är ”friskare” kunna berätta om den här tiden och hur det vart. Det jag Funderar på nu är att ingå i en grupp där man samtalar med andra även med rösten och inte bara med text. Det kanske kan få mig vidare.

Om fyra dagar har jag klarat 1 månad. Det gör mig stolt
Utifrånsettbra

En månad!

Känner mig som sagt friskare men fortfarande ganska avstängd hoppas på förändring i det..!.!

Jag har mer tid till annat i alla fall och bara det är ju riktigt bra.

Får korta sug som jag ganska enkelt kan slå bort. Återgår ibland nästan i vanor men kommer på mig själv och lyckas göra något annat. Det ska bli spännande att se vad nästa månad ger mej!
Trasig  
Trasig

Bra jobbat. Det känns bra att få vara en förebild.
Eftersom jag aldrig har haft problem med lusten, utan har haft för mycket av den, så undrar jag hur det har sett ut? Har lusten funnets till porr men inte till riktig sex? Funderar på om du tittar tillbaka på när ni slutade med sex. Var det något annat i dit liv som hände samtidigt?
Bara spånar lite. För mig är det många anledningar som har fått mig att börja konsumera mer och mer porr. Det är först nu jag börjar kunna sätta dom i ett sammanhang. Mvh
Utifrånsettbra

Bra jobbat. Det känns bra att få vara en förebild.
Eftersom jag aldrig har haft problem med lusten, utan har haft för mycket av den, så undrar jag hur det har sett ut? Har lusten funnets till porr men inte till riktig sex? Funderar på om du tittar tillbaka på när ni slutade med sex. Var det något annat i dit liv som hände samtidigt?
Bara spånar lite. För mig är det många anledningar som har fått mig att börja konsumera mer och mer porr. Det är först nu jag börjar kunna sätta dom i ett sammanhang. Mvh

Lusten till porr har inte heller riktigt funnits. Jag var riktigt nära självsex för ett par veckor sedan och för mig är onani/självsexande ett lika stort problem som porren tror jag.

Lusten till lust har funnits... kan låta konstigt men jag har längtat efter att jag ska få känns sug. Jag känner mig onormal och är rädd att jag har dålig potens. Den tanken kan sätta igång en process där jag vill testa och se om jag kan få erektion osv.(!!!).. blir så irriterad på mina spöken i huvudet!!.!!!

Varför vi slutade vet jag inte. Jag tror att det går att koppla till när min fästmö jobbade mycket borta och jag efter flera års avstånd från porr råkade halka in. Då kunde jag få nytt och annat stimulus ett tag sen ville jag nog bara ha mer eller kunna välja själv

Jag har en annan tanke kring min utveckling som jag funderar på men det klarar jag inte skriva om idag kanske en annan dag.

Har under senaste åren utvecklat en form sv självförakt och depression som jag nu efter en månads frihet med 100 procent vet är kopplad till konsumtion av porr. Det är kanske den viktigaste insikten såhär långt

Rörigt inlägg men jobbar över och har lite rast.!
Deprimerad90  
Deprimerad90

Ursprungligen postat av: Utifrånsettbra Gå till citerat inlägg
Jag har gjort ett ärligt försök till att sluta porrsurfa.

Idag inleds nytt försök, förhoppningsvis ett ännu mer ärligt försök.

Jag har sedan första gången jag såg porr tittat för mycket. Jag har säkert på de senaste tio åren porrsurfat och onanerat över 3500 gånger. Dvs näst intill dagligen. Jag kanske till och med ligger över ’dagligen’-snittet (3650+).

Jag har en fantastisk fästmö som jag levt ihop med i flera år. Hon är säkerligen övertygad om att jag har potensproblem men vågar inte fråga mig något av rädsla för att såra mig, det är i alla fall vad jag intalar mig. Risken är att jag har gjort en usel analys och att mitt beroende påverkat även hennes självkänsla. För att inte slå på mig ännu hårdare än vad jag gör väljer jag för nu att utgå från första alternativet.

Vi har ingen sexuell relation längre och det gör mig oerhört ledsen. Mitt beroende har gjort att jag nästan är rädd för närhet som kan kopplas till sex. Jag har inga problem med att kramas, men har jag exempelvis bar överkropp eller ligger i sängen får jag nästan en panik-känsla. Detta är relativt nytt, kanske 6mån-1år som det varit så. Innan har jag varit helt i bubblan och inte ens reflekterat över det utan bara hittat mina stunder.

Senast häromdagen gjorde jag något som fick mig att tänka till igen. Min fästmö låg i sängen på bottenvåningen och sov. Då valde jag att istället för att gå och lägga mig bredvid, gick jag ner och porrsurfade
Och onanerade. Fan vilken ångest det sen gav mig.

Jag kommer säkerligen hopp fram och tillbaka i tråden, skriva om än det ena än det andra, men det finns en ganska viktig punkt just nu... varken jag eller min fästmö är unga längre och vi är barnlösa. Jag vill så oerhört gärna att vi får chansen att bli föräldrar, det är nog den starkaste drivkraften till att ”lägga ner skiten”. När jag läste om användaren ”trasig” som beskrev att han blev mysigare mot sin fru redan efter 3 veckor blev jag glad. Tänk om jag kunde våga visa min underbara fästmö hur mycket jag uppskattar henne.

Jag tror inte att jag - utan att jag kommit bra mycket längre i min process - kommer våga prata med henne om det.

Ps. 5 minuter innan jag hittade denna sidan öpnade jag ”privat-flik” och tänkte porrsurfa, ändrade mig av någon anledning och började leta efter en chatt eller liknande för att få skriva av mig eller något. Detta forumet känns helt rätt. Det som vore intressant för mig i framtiden vore att ha någon att chatta med. Inledningsvis en professionell men sen gärna en sponsor eller liknande.

Nu har jag tagit ett steg! Det ska jag fira! Men jag vet inte hur. Jag har tidigare Haft onani och porr som både belöning och snuttefilt. Ångest = ta till porr , belöna gott beteende = porr.

Detta blir en utmaning.

Jag vill jättegärna få feedback, jag mår bra av det, peppande ord mår jag bra av med.

Tack för att starta om finns och tack för att ni användare finns..!

Jag läste ditt första mail. Men orka ej läsa alla andra. Får hoppas detta inte blir upprepning.. Jag tycker inte du ska skaffa barn du är inte redo. Barn löser inte ditt problem, förutom att dem tar upp mkt tid. De kan hålla dig borta ett tag men sen faller du hårdare igen.. Du måste ta tag i detta innan du skaffar barn. Läk dig själv först. Om du inte kan stötta o läka dig själv. Hur ska du då kunna
vara stark inför dina barn när dem har problem. För du har inte själv lärt dig att hantera dina problem...
Utifrånsettbra

jag har respekt för dig och din kamp, men det är inte så att jag inbillar mig att man bara kan skaffa något och sen är allt bra. Jag är inte dum i huvudet.

Men rent biologiskt fungerar människan på vissa sätt som jag antar att du kan grunderna till. Jag gör en förändring för att ha en möjlighet till att ta nästa steg jag säger inte att jag här och nu tar nästa steg och ”skaffar” något

Jag hade tänkt gå in och skriva något positivt men tappade lusten till det .
Trasig  
Trasig

Tycker det är bra att du har ett tydligt mål. Men ni är ju två som måste få till det i sängen först.
Utan att verka tjatig så tycker jag att du sk ta hjälp av den tilltänkta mamman.
För mig var det nyckeln. Att slippa ljuga och mörka massa saker. Få förklara och visa vem man egentligen är, och vad man vill.
Klarar du att berätta om porren så klarar du säkert att berätta om depressionerna sedan.
Det är väldigt skönt att berätta direkt då man känner sig nere. Ofta är det bara hjärnspöken som säger att man är värdelös. Kan en riktig person säga att du duger så kommer du snabbare tillbaka.

Lite om hur det är för mig. Hopas jag skrev något tänkvärt:-)
Utifrånsettbra

Tycker det är bra att du har ett tydligt mål. Men ni är ju två som måste få till det i sängen först.
Utan att verka tjatig så tycker jag att du sk ta hjälp av den tilltänkta mamman.
För mig var det nyckeln. Att slippa ljuga och mörka massa saker. Få förklara och visa vem man egentligen är, och vad man vill.
Klarar du att berätta om porren så klarar du säkert att berätta om depressionerna sedan.
Det är väldigt skönt att berätta direkt då man känner sig nere. Ofta är det bara hjärnspöken som säger att man är värdelös. Kan en riktig person säga att du duger så kommer du snabbare tillbaka.

Lite om hur det är för mig. Hopas jag skrev något tänkvärt:-)

Ja men vi får helt enkelt se vad som händer.!.!

Målet just nu är att fungera normalt igen. Klart det är bra att dela med mig av mina problem men jag vill först jobba mer med dem. Att avstå porren är inte svårt längre utan nu är det att bara vakna till igen. Jag har varit mer nere och trött nu än senaste veckorna men har hört och läst att det inte är ovanligt. 35(snart 36:e) dagar in i porrfriheten och jag tycker det flyter på bra var tvungen att stanna till och räkna lite.

Målet nu är satt till 45 dagar eller 60, har inte bestämt mig...(?)

Tycker forumet är lite tråkigt nu ganska tyst. Blev lite sur över förförra meddelandet i denna forumdelen men det är faktiskt för att jag inte gillar att någon som inte ens orkar läsa tråden försöker berätta hur jag är.

Trasig du har rätt jag kanske borde berätta men jag tar det i min takt. Vill inte ännu.
Trasig  
Trasig

Förstår hur du känner. Jag tyckte oxå forumet började kännas lite segt. Jag tror Att det har att göra med att jag har fått svar på det mesta som jag söker efter.
Jag stannar kvar mer för att ge tillbaka.

Du får vända på den dåliga kommentaren. Att den som skrev den kanske har värre demoner att tampas med än dig.

Tiden kommer säkert då det är dags att berätta. Ta det lugnt. Mvh Trasig.
christianStartaom  
christianStartaom

Hej!

Vi är uppmuntrande att ni fortsätter skriva på forumet och jag förstår om det börjar bli segt, då det mest är ni som skriver. Och det kan nog kännas segt till slut när man känner att det bara är några som skriver, men många som läser.

Vi vill uppmuntra er att fortsätta skriva, vi vet nämligen många som går in och läser era inlägg och eran brottning och det blir en styrka för många andra. Jag tror bara att det är tufft för många att skriva då det krävs ett stort steg. Ni har vågat ta detta steget!

Ha gärna en fortsatt god ton mot varandra som ni har haft i princip hela tiden!

Om ni undrar över något, skriv gärna ett privat mail. // Christian
Adminstratör
Utifrånsettbra

Jag är fortsatt porrfri men andra bekymmer kvarstår så klart!!!.!!!

Surfat in några gånger på forumet inser att det somnat en stund jag tar lite paus och aktiverar mig igen när det är fler som skriver
Märker förändringar hos mig själv som är positiva och som jag är glad för

Jag upplever dt ganska lätt att avstå att konsumera porr men märker av det som triggar tidigt
Utifrånsettbra

Lyssna på en pod här och blev lite provocerad över den krassa synen gästen hade. Skulle man kommentera det till honom skulle han säkert bara kalla det för försvar. Han nämnde att självsexet i sig var patetiskt osv, inte så uppiggande alltid
JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Hello igen, var det en av Starta Om poddar som du lyssnade på? Vilket avsnitt?
Vill gärna förstå vad det är du pratar om, så kanske jag kan komma med svar :)

/Johanna Starta Om
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Ursprungligen postat av: Utifrånsettbra Gå till citerat inlägg
Lyssna på en pod här och blev lite provocerad över den krassa synen gästen hade. Skulle man kommentera det till honom skulle han säkert bara kalla det för försvar. Han nämnde att självsexet i sig var patetiskt osv, inte så uppiggande alltid

Jag kommer ihåg detta! Det var jag som pratade med Torbjörn om det.

Detta har kommit upp tidigare i forumet, hur man kan förhålla sig till självsex (föredrar det ordet som vi också pratar om)

Nyanserna är många här, jag tycker inte att man ska ta hans förhållningssätt som lag utan förstå att det kommer utifrån hans liv och erfarenheter. Han nämnde vid ett annat tillfälle att för en porrmissbrukare eller sexmissbrukare så kan självsex bli för en sexmissbrukare som vad lättöl är för en alkoholist - rätt farligt alltså. Jag har en annan kompis som förespråkar att använda självsex för att inte falla tillbaka till porren. Det är porren som är den riktiga boven i dramat. Men självklart kan självsex också bli tvångsmässigt men det är inte svart vitt som man kan uppleva att porren är.

Den lärdom jag har tagit av detta att det är individuellt och man måste vara trogen sin egen resa. Fundera på hur man själv mår av självsex. Är det nödvändigt för en tid eller är det en no go zone.

Jag tror i alla fall inte att jag tycker att det är så svartvitt som torbjörns kommentar kan upplevas.
Administratör
Utifrånsettbra

Checkar in...!

Fortsatt porrfri och mår bättre. Stagnerat lite inte alls samma positiva effekter som i början.

De effekter jag fått kvarhåller men jag märker inget nytt.!.!

70 dagar totalt det är ändå en del

Jag läste trasigs tråd och upplever att han gör mer egenterapi vilket jag tror är bra.

Jag har funderingar på om jag har någon diagnos eller något som gör att jag har svårt för närhet. Jobbigt då jag inte kan vända mig till vården då jag inte vågar.

Saknar inte porr om dagarna när jag är själv längre men saknar nog kickarna det kan ge

Checkar in igen när jag har något vettigt att säga igen !!!...!!!
Hoppfull  
Hoppfull

Hejsan!

Har läst igenom din tråd och tycker du har gjort en otrolig resa.
Kämpa på och uppdatera gärna tråden :)

Vänligen
Hoppfull
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Utifrånsettbra

70 dagar helt fantastiskt! Grattis! Vilket vinst! Det är en vacker resa att följa, tack för att du delar.

Stora tankar du funderar på angående diagnos och kontakta vården. Sådant är svårt att komma på en lösning till på egen hand och det kan lätt känns större än vad det kanske är om man bara har sig själv som referensram. Du kan ju alltid ringa till 1177 och berätta hur du tänker så kan de ge en fingervisning om vad de tänker att du kan behöva, om det behövs något. Sedan kan det aldrig skada att prata av sig med någon, kanske en privat mottagning eller en kontaktperson genom oss. Du kan alltid mejla kontakt@startaom.se om du vill veta mer.

ha det gott!
Administratör
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest