Ursprungligen postat av: Delta 
Hej David,
Just nu går det väldigt dåligt, har gått tillbaka till gamla vanor där jag konsumerar på daglig basis. Tänker varje dag att "en dag ska jag sluta" men jag har brutit så många löften vid detta laget så det jag säger till mig själv saknar substans just nu.
Ett problem som jag har är att avgiftningen har en negativ inverkan på mitt jobb och mina fritidsintressen. Jag har t.ex. ett jobb som kräver mycket analys, uthållighet och mentalt fokus samt att jag har hög press att prestera just nu. När jag avgiftas så kan jag inte koncentrera mig utan mina tankar börjar skena och jag känner ångest, stress och nervositet på samma gång, vilket går utöver mina arbetsuppgifter. Det enda sättet jag lyckas balansera mig mentalt är genom att använda drogen. Jag tror jag måste vara villig att offra mer om jag ska lyckas med min avgiftning, t.ex. att jag inte kommer kunna prestera på jobbet och t.o.m. kan behöva säga upp mig/få sparken. Det var lättare i somras, då kände jag ganska lite prestationskrav på mig vilket gjorde att jag verkligen kunde fokusera på avgiftningen och låta ödet avgöra hur allt annat i mitt liv spelade ut. Känner du igen detta och har något tips till mig för hur man ska approchera en sådan situation?
Just nu är fokus på att få in enskilda rena dagar. T.ex. så har jag varit ren hela dagen hittills vilket känns skönt. Jag har också kommit igång med träningen igen (som har varit vilande senaste månaden) vilket jag hoppas ska göra det lättare att få in rena dagar, då jag behöver mindre dopamin från porren.
Hoppas allt är bättre på din front, David!
Hej Delta,
tack för att du delar hur du har det just nu. Jag tror att många som läser kan känna igen sig i din situation. Det gör också jag! Det låter kanske bakvänt, men ett sätt att hantera läget när man befinner sig i en situation som du beskriver är att backa ett steg och inte fokusera så mycket på att du konsumerar porr. Det blev för mig till hjälp att hitta tillbaka till min process att bli fri från porr. Det handlar inte om att inte försöka avstå, men att lägga sitt fokus och sin kraft på annat håll för att kraften just nu behövs till något annat. Det vill säga att bygga upp hälsosamma alternativ att ta till istället för porr.
Du beskriver på ett väldigt bra sätt hur porren blir ett sätt att hantera ångest, stress och nervositet, kopplat till prestation och arbete. På ett sätt blir det väldigt begripligt att det blir svårt för hjärnan är ge upp porren, om det är den främsta strategin som hjärnan/du har att hantera ångest, stress och nervositet. Att ta bort det enda som "fungerar" blir då väldigt svårt.
För min del handlade det om att jag använde porr som en omedveten strategi för att hantera känslor som jag hade svårt att känna och ta hand om. Jag hade tex svårt med att tillåta mig att bli arg, känna ilska och är uttrycka den i form av att säga nej och sätta gränser. Istället för att hantera detta så gick jag till porren istället och det gjorde att jag "glömde" alla mina jobbiga känslor. Så det jag behövde vara att bygga upp och öva in nya strategier är hantera känslor. När jag hade de nya verktygen hyfsat på plats så blev det möjligt att släppa den aspekten av porrberoendet som handlade om att hantera känslor. Hjärnan behövde inte längre den strategin för att det fanns andra, mer hälsosamma strategier att ta till istället.
Så utifrån det du beskriver tänker jag att det skulle kunna handla om att hitta andra strategier är hantera ångest, stress och nervositet. Det är inget man gör på en kvart så klart, utan man får ta en liten del i taget och jobba med. Vilka strategier som fungerar är givetvis olika för oss alla och vad som passar. Men det finns gediget vetenskapligt underlag för att mindfulness i olika former är en bra hjälp att hantera ångest och stress. Själv var jag skeptisk att prova då jag inte gillar mindfulness med "flum". Men det finns bra appar, böcker och kurser som är mer jordnära och som riktar sig specifikt till sånt som ångest och stress. För mig funkar både mindfulness, yinyoga och konkreta andningsövningar för detta. Jag har också fått öva massor på att bli mer bestämd, säga nej och sätta gränser.
En annan sak som du också är inne på handlar om att se över om det gör att göra små förändringar, ett steg i taget, i ens yttre liv. För är det så att det är 150% som gäller på jobbet och i livet, ja då är det inte konstigt att man blir stressad och då hjälper ingen mindfulness! 🤪 För min del handlade det om att se att jag blev sämre på att hantera känslor om jag var stressad. Och om jag blev stressad och hade det tufft så blev det väldigt svårt att inte ta till porren. Alltså behövde jag plocka bort saker ur min kalender för att få ett lugnare tempo = mindre stress = bättre förmåga att hantera känslor = mindre behov av porr som reglering av känslor.
Finns det något i din konkreta vardag där du kan göra förändringar i små steg som kan minska stressen? Vad tror du skulle passa dig att öva in för andra verktyg/strategier för att hantera ångest, stress och nervositet?
Ett steg i taget Delta, du kan klara detta!