Forum
David  
David

Ursprungligen postat av: Lars Gå till citerat inlägg
Jag har, nog som kanske andra, haft ett "blandmissbruk", eller flera olika flyktmekanismer från mitt liv - alk, porr osv... Nu när dessa är helt eller delvis borta, så bubblar ju andra känslor upp.

Det har i omgångar senaste halvåret varit en salig röra av käsnlor av ensamhet, hopplöshet, trötthet, ledsamhet. om vart annat. ibland känns det bra, och ibland bara som det aldrig kommer ordna sig oavsett om jag avhåller mig från porr eller någon drog.

Jag gick nästan in i väggen här tidigare i år, antagligen till följd av att jag håller på tillfriskna i beteende och vad jag laddar in i huvudet. Nu går det liksom inte springa i full fart längre, och mest ha fokus på att dölja missbruk.

Utan missbruket, vad gör man då? Det självklara för många känslor har ju varit att dra igång datorn, eller... Nu går ju det inte längre, eller jag vill inte det längre.

Det som har hållit mig på vägen är nog ändå att jag förstår att "drogen" bara döljer de andra känslorna. inget har blivit bättre. allt har bara skjutits framåt.

Vad som är oerhört viktigt är att gå mot eller sträva mot ett 100% avhållsamhet från allt vad porr, chat, och annat heter. Så även alkohol då den grumlar sinnet...

Osammanhängande text... den får vara så :)

Tack för påminnelsen om en så viktig fråga i tillfrisknandet och vägen att bli fri. Du skriver: "Utan missbruket, vad gör man då?" Det är en så viktig fråga för var och en att fundera över. För de flesta av oss har porren har en eller flera funktioner. För mig handlar det om att slippa ta hand om svåra känslor. I början av mitt tillfrisknande så handlade det mycket om att avstå och hitta sätt att hålla porren borta från mitt liv. Längre fram började det handla om att hitta och fylla på med positiva ersättningar. För mig handlade det om att tex upptäcka att mindfulness var ett bra verktyg för att hantera känslor på ett sätt som inte var destruktivt. Men också att upptäcka att jag behöver göra roliga saker som ger påfyllnad och energi i vardagen.

Vad jag vill säga är att även om det ibland känns som att man inte kommer någon vart så är du på god väg! Att ställa den typen av frågor du ställer visar också på hur långt du kommit och vad du håller på att bygga upp. Det tar tid, men det ÄR möjligt! Grymt jobbat så här långt, och tack för dina osorterade tankar!
Lars  
Lars

Hej alla,
Kul med insikter från er som reagerade på mitt inlägg tidigare idag - jag ska tillägga att det enda av missbruken som jag får vara extra uppmärksam just nu är porr o det som finns i närheten av det (det mesta med dator). Att sluta med alkohol var relativt lätt, även om jag snubblat lite för drygt ett halv år sen. sedan när jag slutade med snus - det var sju resor värre rent känslomässigt, men nog nödvändigt för att "nå in till mina riktiga känslor" :-)

Det här med vad man är utan sina droger... jag fick en fråga tidigare idag (efter jag skrivit inlägget), av en vän - men hur vill du ditt liv ska vara? ja sa jag, mer killkompisar - och kanske en fru så småningom. nu är jag ju kristen så det var skönt få prata om de önskningarna med min vän , och sedan be för det.

jag behöver också bli mer vän med mig själv så jag har lättare att bara vara hemma själv utan att känna att jag måste ... göra något, dra iväg någonstans eller så. det finns mkt lära sig :)

ni är grymma som hittat hit! vi kommer vidare med hjälp av varandra!
Lars  
Lars

Gör ett omtag i min tråd.
Är inne på dag 3 av "cold turkey" vad gäller mina förskräckliga vanor på nätet.

Vet ju allt varför jag gör det, och allt blir bara "ska bara en gång till". Nu är inte porr det som har slukat min mesta energi, utan dumt chattande med personer på nätet... En slags smärtlindring i min ensamhet. Fast ensamheten och skammen växer ju istället för minskar. De återkommande personer jag pratat med på nätet (några över ett år) är ju individer som aldrig kommer vara något gott för mig att ha kontakt med, inte omvänt heller. Och vi kommer aldrig träffas och göra något. Så slöseri.

Så ska ... se till att hålla mig borta, se min ensamhet i ögonen och antingen bara ligga o sova, ta promenader, kanske skriva lite på nätet på t.ex. detta forum eller andra. Kanske ringa en IRL-vän istället. Och se vad som händer.

christianStartaom  
christianStartaom

Hej Lars!

Du fixar detta! Se till att ha en vän nära dig som du kan höra av dig till när det är tuffare!

// Christian
Adminstratör
Lars  
Lars

Det går ganska bra. Fick hjälp av en dryg förkylning, haha... så även om jag är hemma så har jag inte ork eller lust att göra något dumt...
men blir less på youtube och annat..
christianStartaom  
christianStartaom

Tack för svar!

Hur har det gått den senaste tiden Lars?

Vad hände när förskyldningen släppte? // Christian
Adminstratör
Lars  
Lars

Tja, jamen...
Det har väl gått upp o ner.... Inte så många segerdagar som jag hade hoppats på, men trots allt så har jag mindre låga perioder runtikring så jag slår i alla fall inte så hårt på mig och tycker det är hopplöst. Den bästa strategin jag har, hm vet inte om jag har någon, är att försöka fylla på mitt liv med annat och att inte gräma mig när jag fallit. Det blir åtminstone bättre av det, lite. Sen är ju det så att precis varje gång man gjort fel, precis efter undrar man. men jag sa ju till mig själv :-/ Det är fortfarande svårt att låta bli börja när tillfällena ges för mycket, eller humöret är lågt.

Men jag har varje dag ett gott hopp att få mer erfarenheter av annat, att inte gräva ner mig.

och jag lovar, läser jag dagbok så ser jag att saker är oerhört mkt annorlunda i så mycket. troligen behövs mycket i livet ändras innan det där slutar locka på det sätt det gjort.
Villblifri  
Villblifri

Varje framsteg ska man ta till sig hur litet det än är. Ber för dig att finna styrkan att hålla ut och ifrån det.
Lars  
Lars

Det är aldrig hopplöst. Tänk att få vända sig till Jesus - som faktiskt offrade sig för oss, och satte oss på en ny väg - medans vi ännu helt och fullt var aviga mot honom. Nu - hur mycket man än (eller lite) klarar av att be och söka honom... så måste ändå förutsättningarna vara så mycket större, att inte behöva känna skam och skuld.

Jag säger inget är lätt, så många år jag kämpat av och an och hit o dit. Men ändå. Någonstans finns alltid en röst, en tröst, som när jag vågar lyssna - säger. Kom, vi lämnar geggan, och går vidare en bit.

Tror att jag kan göra två saker - dels be om det, om ledning, om rening, om stigar. Om att få lära känna Jesus mer.
Samt, utan att det ska bli prestation och präktighet i det, vända mig bort från vanorna så mycket jag kan - det kan handla om att spärra siter på nätet, att träffa vänner mer. Kanske att berätta för någon jag känner att jag kämpar, eller har seger. Att jag inte är perfekt.

Mitt liv är inte perfekt - jag fyller dock på så mkt jag kan med små små vanor här o där som är bättre än att ... och långsiktigt känns det som det ger resultat. Inte det präktiga, wow jag var på ett möte och blev renad och helad-sättet. Utan långsamt. Kanske ska vara så. För jag tror att jag blir mer rustad för dåliga tider om jag har fått stöd att fylla på mitt liv med vettigare saker, än bara stå i ett tomt vaccum som det hade blivit om jag fått kraft sluta med porren helt o fullt en gång (för Gud vet hur många timmar per dag det tog då det var som värst)

Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne. Knappast vill någon dö för en hederlig människa - kanske vågar någon gå i döden för den som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare. När vi nu står som rättfärdiga genom hans blod, hur mycket säkrare skall vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen. Ty om vi, medan vi var Guds fiender, blev försonade med Gud genom hans Sons död, hur mycket säkrare skall vi då inte bli frälsta genom hans liv, när vi nu är försonade. Men inte bara det, utan vi gläder oss i Gud genom vår Herre Jesus Kristus, genom vilken vi nu har tagit emot försoningen.
Rom 5

och

Se, jag står vid dörren och knackar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. Den som segrar ska jag låta sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Far på hans tron.
Uppenbarelseboken 3

och

Vem har jag i himlen utom dig! När jag har dig frågar jag inte efter något på jorden. Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psalm 73
Lars  
Lars

Var dag är ny, jag har väl hållit mig borta ett par dagar just nu. Räknar inte riktigt, utan tänker mig mer ett längre perspektiv där jag ser antalet ljusa dagar kontra de andra. typ.

Jag kan ändå se tillbaka på gårdagen, som innehöll en stunds morgonandakt i enskildhet, en träningspass, och sedan gudstjänst. Sedan kom regnet och jag tillbringade ... hela eftermiddagen inne i lägenheten - ett typiskt tillfälle där jag "normalt" hade kunnat gå med ena foten i porrträsket, o i andra foten läsa nyheter, kolla bra saker... men nu är jag ju inne i ett "stimm" där jag faktiskt bestämt mig att istället för att titta och tänka på saker, låta bli.

Det är väldigt lätt att även när man (jag) bestämt mig att råka kika lite... så jag har börjat addera siter till en blocklista på datorn, behöver ju inte vara rena porrsiter - även instagram o tiktok har hamnat där. Blocklistan är inte avancerad men kräver att jag startar om datorn i felsäkert läge och gör en del ingrepp och startar om :) Jag kan inte skydda mig mot mig själv helt, vill jag så vill jag. Men jag kan höja ribban lite så reptilhjärnan kanske hinner bli överröstad av någon annan del av mig.

Till min förvåning har jag senaste månaden ibland börjat tycka det är intressant se en deckare, en tv-serie, och faktiskt även läsa en bok... Det har varit lite svårt å tråkigt tidigare :-)

Lars  
Lars

Jag tänker lite högt...

Att bara försöka avhålla sig kommer aldrig gå. Och säkert som någon skrev här - man behöver stöd o hjälp för det (tyvärr har jag inte just det, men skulle kunna sträcka ut handen till en person i min närhet - en äldre kvinna i församlingen som vet om kampen, hon skulle kunna lyssna... får se, men det var inte det jag tänkte skriva om).

Porr kidnappar belöningsysstemet, och vrider om intresset.

Sä förutom avhållsamheten - som kommer kännas jobbig på många sätt - trötthet, irritation, meningslöshet... vilket egentligen är *bra* signaler, att det som fyllt de funktionerna är på väg bort... så behöver man, dels tror jag genomlida det utan att lösa problemet med att falla - kanske delvis för att nivåerna av kick som porr (och andra droger ger) aldrig kan mätas med de sundare nivåer av glädje, intresse, kick som vanliga livet ger...

Sedan, är det som jag tjatar, mycket för mig själv - bra försöka leta sig fram till andra nya eller gamla glädjeämnen... läsa böcker, cykla en mil, spela spel på telefonen eller vad man nu gör.

tja. det var inte en fullständig tanke... men ändå
Villblifri  
Villblifri

Jag håller med i det du tänker. Har tyvärr för många sätt att se på porr och ger inga tips på vilka. Har insett att jag har två val be och läsa eller falla för porr. Tyvärr så har inte rutinen be och läsa the message blivit stabilt än. Måste ligga i att få till de. Rutinen som är sund.

Ber du får kraft i viljan och att söka dig till det sunda intresserna.
Lars  
Lars

Jag skrev i en annan tråd... samtidigt som jag ju ... var kluven..

Det fick mig tänka och fundera, be och läsa lite....

Är det inte så att det är en del av problemet ? Att vi har en kärna av något vi *VILL* göra det där... fast vi inte borde vilja? vi borde vilja välja bort det helt och fullt, men kan inte, dels för att det "känns bra" när man väl dyker in i det. och ... faktiskt så gillar man ju det.

Det står ju "Ni ska söka mig, och ni ska också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta."
Jeremia 29:13 SFB15

Lägger jag domens ok på mig så betyder min kamp att jag inte alls är troende ens... eftersom jag håller på så här... Men så är det ju inte. Dels för just det faktum - han dog för oss medan vi ännu var syndare! Inte för att vi är perfekta. Men även:

Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss.
1 Johannesbrevet 1:8

Min bön kan bara bli - Herre hjälp mig bli mer helhjärtat överlåten till dig, låt mig lära känna dig mer, fyll mig med mer, och hjälp mig att än mindre slå på mig när jag faller. För det kommer jag göra.

Räta på mig.
Villblifri  
Villblifri

Håller med är det som är det svåra att man gillar det och faller för det. Så är vi alla syndare. Blev ju fri från alchol och snus men tog tid och mycket bön. Så är tyvärr så svårt för att det är det sista beroendet som är kvar. Ber att du ska få styrka och bli fri i Jesus Kristus namn amen.
Lars  
Lars

Hej,
Två beroenden borta, då vet du att det kan gå! Och det sista är kanske värst, inte minst för att du inte behöver åka iväg till en butik och köpa något, utan det finns där två sekunder bort...
Villblifri  
Villblifri

Jo presis. Är det som är det jobbiga med porr alldeles för lätt att hitta och finns gott om varianter på det så kikarna inte slutar.
Lars  
Lars

En "poäng" med porren på nätet är "novelity" - att det är nytt hela tiden, och även kanske mer udda saker som man först aldrig trodde skulle trigga en blir spännande för man kopplar ihop saker med hur tänd man blir. och letar nytt, eller ... kanske letar den där första upplevelsen av första bilden igen, men hittar den aldrig. tänker inte på att det är människor bakom..
Villblifri  
Villblifri

Jo presis är en ond cirkel med porr när man söker nytt hela tiden. För första kicken hittar man aldrig men luras att den ska dyka upp.
Lars  
Lars

Jag var förbi hos en äldre person i min församling idag och pratade, inte så mycket om just porr - utan mer om allmänt mående och livet, och prioriteringar, vi kom väldigt kort in på just det området. Allt känns lättare och bättre nu - för mig så trillar jag oftare dit när jag mår dåligt, när livet känns hopplöst, och jag känner mig ensam. just nu är det lugnare i huvudet än det varit på länge. såklart kommer jag dippa ner en del / hel del. men vägen framåt är ändå möjlig :)
Delta  
Delta

Ursprungligen postat av: Lars Gå till citerat inlägg
Jag var förbi hos en äldre person i min församling idag och pratade, inte så mycket om just porr - utan mer om allmänt mående och livet, och prioriteringar, vi kom väldigt kort in på just det området. Allt känns lättare och bättre nu - för mig så trillar jag oftare dit när jag mår dåligt, när livet känns hopplöst, och jag känner mig ensam. just nu är det lugnare i huvudet än det varit på länge. såklart kommer jag dippa ner en del / hel del. men vägen framåt är ändå möjlig :)

Japp, visst är det lättare att avstå från porr när man har rätt prioriteringar i livet och fokuserar på det som är bra för ens välmående. Härligt att se att du fortfarande kämpar och att det går framåt :)
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest