Forum
Taillow   Ämnesstartare
Taillow

Min partner erkände häromdagen om sitt beroende och hur det påverkat ekonomiskt. Han har sedan löning spenderat omkring 30 tusen kronor på att köpa bilder och filmer. Han har även ett problem med att vilja lära känna alla människor han pratar med så han har även haft en annan typ av kontakt utöver porren.

Jag behöver råd om hur jag ska hjälpa honom, för jag kan inte lita på honom längre. Jag har laddat ned en app till hans telefon där jag blockerat vissa sidor men jag tror inte att det kommer hjälpa. Han kommer att hitta ett sätt runt om han får ett återfall. Så vad ska jag göra för att hjälpa honom?

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

David  
David

Ursprungligen postat av: Taillow Gå till citerat inlägg
Min partner erkände häromdagen om sitt beroende och hur det påverkat ekonomiskt. Han har sedan löning spenderat omkring 30 tusen kronor på att köpa bilder och filmer. Han har även ett problem med att vilja lära känna alla människor han pratar med så han har även haft en annan typ av kontakt utöver porren.

Jag behöver råd om hur jag ska hjälpa honom, för jag kan inte lita på honom längre. Jag har laddat ned en app till hans telefon där jag blockerat vissa sidor men jag tror inte att det kommer hjälpa. Han kommer att hitta ett sätt runt om han får ett återfall. Så vad ska jag göra för att hjälpa honom?

Hej Taillow,
tack för att du skriver och berättar hur du har det. Det är helt begripligt att du upplever att tilliten till din partner är borta. Han har spenderat väldigt mycket pengar på sin porrkonsumtion, och av det du skriver så verkar han ha förlorat kontrollen över sitt beteende.

Du frågar om vad du ska göra för att hjälpa honom. Utifrån min egen erfarenhet av att ha haft ett porrberoende så är mitt korta svar att det är din partner som måste ta ansvar för och hitta de sätt som fungerar för honom att bli fri från porren.

För nästan alla som är mer rejält fast i porr, behövs hjälp och stöd utifrån. Det är viktigt att din partner både vill själv och aktivt söker det stödet. MEN, det innebär INTE att du ska vara allt det stödet han behöver. Det kan låta hårt, men du kan inte göra det jobbet åt honom. Risken är också stor för den partner som vill hjälpa sin andra partner med porrberoende, att den som hjälper hamnar i att sätta alla sina egna behov åt sidan.

Något av det bästa du kan göra är att låta honom veta vad du behöver för att känna att du kan lita på honom igen, var dina sunda gränser går och vad du behöver i eran relation för att ni ska ha det bra. Hur blir det tex. för dig att veta att han spenderar 30 000 kronor på porr? Hur påverkar detta eran ekonomi? Vad är dina känslor och tankar kring att han velat ha kontakt med de människor han möter i porren? Och hur behöver du ha det för att komma dig trygg och må bra på nytt? Du kan också fundera på över vad du vill veta, och på vilket sätt du vill veta, om din partner får du återfall. Det är viktigt att ni pratar om detta i förväg. Och för den som är anhörig är det väldigt olika hur mycket detaljer man vill veta och på vilket sätt man veta.

I allt detta handlar det inte om att skam-eller skuldbelägga, utan om att DU är viktig och att det du känner är väldigt viktigt för att eran relation ska kunna växa i tillit igen.

När din partner väl bestämt sig för och uttryckt att han vill bli fri från sitt beteende och vill ta hjälp, så kan du så klart peppa och stötta honom att ta de kontakter han behöver för att få hjälp. Att han tar kontakt med Starta Om för att få en stödperson kan vara en ingång för honom. Att gå med i en SLAA grupp (Anonyma sex- och kärleksberoende) kan kännas som ett stort steg, men kan vara en viktig hjälp för en del. Han kommer att behöva prova sig fram för att se vad som funkar för honom. Det är ofta inblandat väldigt mycket skam hos den som har ett porrberoende. Att man tappar kontrollen och kanske spenderat massor av pengar på porr. En viktig del i att bli fri kan vara att få möta andra med liknande erfarenheter, där man får bli bemött med respekt och värme, men också så hjälp att växa och ta ansvar för sina handlingar.

Det du kan göra, om DU själv har behov av det, är att lära dig lite mer om hur ett porrberoende fungerar, vad som händer i hjärnan och hur andra anhöriga har förhållit sig. En bra utgångspunkt för detta är Starta Om, här finns info av olika slag Du kan också kontakta Starta Om för att få stöd som anhörig.

Om det är så att din partner fortsätter att spendera pengar, så kan det av många olika skäl vara viktigt att få professionell hjälp av en terapeut som har god kunskap om porrberoende. För som du själv skriver så är det tyvärr så att inga porrfilter eller blockerare funkar till 100 procent. De kan vara en hjälp att sätta ytterligare ett steg mellan sig själv och porren, men det finns ofta sätt att ta sig förbi, på ett eller annat sätt.

Det jag nu skrivit utgår ifrån mina egna tankar och erfarenheter. Om det är något i det jag skrivit som blev till hjälp för dig, ta till dig det, och lägg resten åt sidan.

Varma hälsningar,
David
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest