Forum
carro   Ämnesstartare
carro

Tror ni som är beroende på denna sida är lite för förlåtande mot varandra gällande återfall. Ni måste ta hjälp att sluta för att falla dit var o varannan vecka för att ni lurar er själva.

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

David  
David

Ursprungligen postat av: carro Gå till citerat inlägg
Tror ni som är beroende på denna sida är lite för förlåtande mot varandra gällande återfall. Ni måste ta hjälp att sluta för att falla dit var o varannan vecka för att ni lurar er själva.

Hej Carro,
jag förstår på ett sätt hur du tänker. Och när jag läser dina inlägg så anar jag, även om jag aldrig uppleva hur det är att ha blivit sviken som du har blivit, dina känslor av ilska och besvikelse mot din partner.

Jag vill ändå få kommentera ditt inlägg för att berätta hur det kan vara för den som vill bli fri från porr. Du skriver att du upplever att vi är lite för förlåtande mot varandra när det gäller återfall. Med mina ord, som själv varit porrmissbrukare, är att det vi försöker göra är att uppmuntra varandra till att ta nya tag och fortsätta kämpa för att bli fria från porr. Att uppmuntra någon att "komma igen" efter ett återfall är inte samma sak som att säga "det spelar ingen roll". Tvärtom är återfall det sista någon av oss önskar varandra. Själv har jag varit fri nu från porr ett par år, och hade jag bara med min viljestyrka kunnat bestämma mig "nu är det slut med porr" så hade jag gett allt i världen för att kunna göra det. Men tyvärr fungerar det inte på det sättet. De killar och män som söker sig hit till Starta om gör det dels för att det verkligen vill bli fria från porr och dels för att söka stöd eftersom de också har upptäckt hur svårt det är att sluta på egen hand.

Du har helt rätt i att om man försöker lura sig själv så kommer man ingen vart. Men jag hoppas det kanske lite, lite går att ta in perspektivet att när vi uppmuntrar varandra, så är det inte för att släta över ett återfall. Utan det handlar om att ge varandra kraft och stöd att faktiskt bli fria.

En bild som kanske kan vara till hjälp kring vad som faktiskt är stöttande: Tänk dig en person som vill ta tag i sitt liv och kanske äta mer hälsosamt, gå ner i vikt och börja träna mer regelbundet. ( I övrigt inga jämförelser med porr och det svek och trauma det innebär för anhöriga.) Det går bra ett ta för personen med de nya vanorna, men rätt vad det är så trillar personen tillbaka. Personen går då till sina vänner och berättar vad som har hänt. Några vänner säger "Vad dåligt av dig, att du inte klarar en sån enkel sak, du får bara försöka rycka upp dig och skärpa dig så ska det nog gå bra! " Några andra vänner säger "Jag är glad över din vilja att ta tag i din hälsa, och jag är också glad över att du vågar dela hur det går med mig. Jag tänker att det är lätt hänt för de allra flesta att man trillar tillbaka i gamla vanor ibland. Men det betyder inte att det är kört för det. Om du vill får du gärna berätta om vad som hände, så kanske vi tillsammans kan komma på hur du kan göra annorlunda nästa gång"

Vilket svar från vännerna skulle vara mest hjälpsamt för personen? Min egen erfarenhet är att det senare, stöttande svaret är till mest hjälp. Så har det varit för mig när jag skulle bli fri från porr. När jag fick stöd och uppmuntran från andra med egen erfarenhet att bli fri från porr så var det något som hjälpte mig väldigt mycket. De andra suddade aldrig ut mitt ansvar för återfall och konsekvenserna av det jag gjort, men att bli bemött med uppmuntran och förståelse var så värdefullt.

Hoppas att detta kan vara lite till hjälp att förstå varför vi väljer att vara uppmuntrande mot varandra vid ett återfall, och också kommer att fortsätta att vara det. Du behöver absolut inte hålla med mig på något sätt, men jag ville bara försöka visa på vad som är mest hjälpsamt för att bli fri från porr.

Vänliga hälsningar,
David
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest