|
|
Ursprungligen postat av: Hrkm  Idag har jag klarat 6 månader. Jag är mycket glad över det. Något jag märkte nån gång i höstas var att det blev lättare när jag insåg att jag glömt bort gamla webbadresser, sökord, och annat som jag tidigare använt ofta i mitt porrsurfande. Jag visste nu inte längre hur jag snabbt skulle komma åt porren (om jag hade velat försöka). Att jag sett till att ha mycket på jobbet har också hjälpt mig att låta bli. Jag har också använt belöningar när jag klarat delmål, i alla fall den första tiden. Därefter frågade jag mig om jag verkligen förtjänade en belöning med tanke på hur många tjejer som farit illa på grund av att jag konsumerat porr. Jag hade tänkt mig en oerhört stor belöning för 6 månadersmålet, men det stannar vid att jag köper en bok jag vill ha. Det får vara bra så. Varför är 6 månader en viktig gräns förresten? Jag har sett flera här på forumet skriva om det. Finns det någon forskning som slår fast att det händer något efter den tiden? Jag är som sagt mycket glad över det här delmålet men ser mig absolut inte som porrfri än. Det går hyfsat bra att undvika porr i handling, men jag har kvar negativa tankemönster i stor utsträckning. Så jag jobbar vidare, och vill gärna uppmuntra er andra som kämpar att fortsätta tro på er förmåga att lyckas. Grattis hrkm till dina sex månader! Vad härligt att höra, grymt jobbat! Blir glad för din skull. Vad jag vet så finns ingen särskild forskning som visar på något specifikt med sex månader. Personligen tänker jag att det är ett naturligt delmål på vägen att bli fri. Många, inklusive jag själv, har erfarenhet av att de första 2-3 veckorna kan vara riktigt tuffa. Sen kommer en månad, tre månader, sex månader, ett år... Det viktiga är nog inte siffran i sig utan vad tiden står för, nya beteenden, strategier och sätt att hantera livet som gör att tidsspannet ökar. Och DET är värt att fira. Så jag hoppas att du framöver kan känba dig frimodig är det är helt ok att fira. Vi har alla med oss saker vi gjort och sagt i bagaget som gör att om vi tänker så, så skulle vi kunna skippa det mesta av belöningar. Men all forskning kring självmedkänsla visar att om vi kan ha en uppmuntrande och stöttande och inkännande hållning mot oss själva, där belöningar kan vara en del av helheten, så har vi så mycket bättre chanser att lyckas med våra mål. Än en gång, grymt jobbat hrkm!
|