Ursprungligen postat av: Hrkm 
Hej!
Vad är skadligt porrbeteende för er? Var går gränsen? Jobbar man med att hålla sig borta kan det vara bra att prata om gränser. Ibland kommer det heta sexscener på TV som kan vara triggers. Är gränsen då man går in på direkta porrsidor, eller ska man snarare se syftet med handlingen som centralt? Alltså se det som återfall om man aktivt väljer att se en film som man vet innehåller sexscener. Jag har dragit en skarp gräns vid porrsidor och undviker triggers på film och TV. Dock märker jag att min hjärna ibland vill fresta mig med att söka upp "vanliga" sexscener som substitut för den stängda porren.
Hej Hrkm,
och tack för att du ställer en viktig fråga! Precis som Trasig så tänker jag att det finns många svar på den frågan. I mitt eget tillfrisknande från porrberoende fick jag lära mig att vi kommer att frestas att överträda gränsen där vi dragit den. Jag tänker att var vi drar gränsen i sin tur beror på vad som är målet. För mig var och är målet att bejaka en hälsosam sexualitet som inte blivit kapad av porrens syn på sex och sexualitet. Det innebär att jag dels drog gränsen vid explicit porr, men också kring beteenden som odlade samma skeva syn på sexualitet och sex som porren gjort för mig.
För mig har det inneburit att bli medveten om och välja bort även sånt som inte är porr, men som min hjärna tryggas och agerar på, på samma sätt som porr.
När jag slutat med porr helt så hade jag en lång period då jag försökte hitta minsta lilla glimt av något sexuellt som kunde stimulera hjärnan på samma sätt som porren hade gjort. Under den tiden var det viktigt för mig att vara vaksam på sådana tecken och aktivt välja bort innehåll på nätet, vanliga filmer, Instagram eller annat som gjorde att hjärnan gick in i gamla mönster. Jag tror att det är individuellt för var och en var det är nödvändigt att gränsen går, och att det kommer att ändras över tid.
Som Trasig skriver så tänker jag att det också är viktigt att se att det också finns en sund, hälsosam sida av sex och som sexualitet som vi behöver bejaka, på ett bra sätt. Min erfarenhet är att det kan ta lite tid att hitta till den goda sexualiteten och att det kan behövas en kortare eller längre period av lite "kärvare" gränser för att hitta tillbaka till sig själv.