|
|
Ursprungligen postat av: David  Hej FruF,
och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag vill påminna dig om att du inte är ensam om din situation. Det är en stor chock och förvirring för en anhörig när porrmissbruket kommer upp i dagen. När jag blev fri från porr fick jag lära mig detta, att det är tre resor att göra, parallellt. Den som missbrukat porr har sin egen resa att göra att hitta vägar att bli fri från porrmissbruket. Den anhörige har sin resa att göra med alla de motstridiga känslor som väcks kring att den person är ens närmaste har agerat på detta sätt. Den tredje resan är den att göra tillsammans som par. Det luriga är att oftast går inte dessa tre resor i samma takt, utan man kan befinna sig på olika ställen längs vägens gång.
Det är så viktigt det du skriver, att du också måste ha plats för DIG i detta! Det är din resa som du gör som anhörig. Mitt råd är att om det är möjligt, hitta personer som du litar på, som du kan prata med som inte är din man. Ni ska givetvis prata också (det är den gemensamma resan) men det är också viktigt att du fritt kan få sätta ord på allt du känner till någon eller några som kan ta emot det på ett sätt som han troligtvis inte kan göra just nu. Det är så lätt i ett par att man börjar gå i försvar. På samma sätt är det också bra om din man hittar sammanhang där han kan börja tala om sitt porrmissbruk, som inte är med dig. Ett tips är att, om han så själv vill, kontakta Starta Om för att få möjlighet att prata med någon som själv har erfarenhet av porrmissbruk eller vana att samtala med den som kämpar med detta.
Du skriver så klokt kring detta att du ser att antagligen kommer din man att trilla dig igen. Och samtidigt är din reaktion så fullkomligt begriplig, att inte vilja att detta ska ske igen! Men som du skriver, så är oftast bakslag nödvändiga för att börja lära sig mönstret för att kunna bryta det. Varför kollar han på porr? När händer det? Vad händer innan han börjar kolla? Oftast finns det mycket att lära sig där kring beteenden som gör att man använder porr. Allt sådant kan han få hjälp att prata om och tänka kring tillsammans med andra som kämpar med detta.
Så något kring detta med fantasier och hur det kan vara för den som missbrukar porr. Jag brukar kalla det för att den som missbrukat porr sexualiserar och objektifierar andra människor. Det är ju detta som porren "lär ut". Att andra människor finns till för min sexuella njutnings skull som ett objekt. Detta är dock ett inlärt beteende. För min del handlade det om många, många års konsumtion av porr. Också jag känner igen detta att det är tufft på sommaren med lättklädda människor. Det triggar lätt det inlärda beteendet. Men det positiva är att inlärda beteenden går att lära om! Dvs, det går att återställa sin syn på sexualitet och människor, eller snarare att hitta en ny, sannare och djupare sexualitet. En sexualitet som inte bygger på sex och objektifiering, utan på djupare värden som intimitet, sårbarhet, närhet, lust och så vidare. Vägen dit kan vara lång och svår, men den ÄR möjlig. Det vet jag själv om eftersom jag fått gå den vägen.
Rent konkret så kan det vara så att din man i början av sitt tillfrisknande kan behöva undvika situationer som är alltför triggande, som t.ex. badstränder på sommaren. Det har inte med en personlighet att göra, att man vill ha sex med varje naken människa man ser. Men just detta, att hjärnan har lärt sig ett beteende där nakenhet triggar den dopaminkick som porren ger. Men, det går inte heller att gå genom livet med skygglappar. Så småningom blir det nödvändigt att öva sig i att hantera sina triggers och hitta nya, konstruktiva sätt att hantera dem. På sikt minskar detta också.
Några tankar från mig. Som jag brukar skriva, om det är något som blir hjälpsamt för dig, använd det, och lägg resten åt sidan. Det är bara du som vet hur det är för dig i detta. Glöm inte bort dig själv och att du och dina egna behov är viktiga i detta. Det blir så lätt att fokus blir främst på den som missbrukar porr.
Hej David, tack för att du delar med dig utav ditt. Ja jag har förstått att det är tre olika resor att göra. Och jag kan verkligen känna igen mig i beskrivningen att dem inte går jämt, redan nu. För när de känns som att parrelationen är bättre då dalar jag på min personliga resa istället osv. Jag har personer jag pratar med om det här, tack och lov. De svåra är ju att det är ju givetvis jätte svårt för dom att sätta sig in i min situation eftersom dom inte varit där själva. Det gör väl att man söker svar hos folk som befunnit sig här, oavsett på vilken sida utav historien. Vilket faktiskt hjälper. Varken han eller jag upplever jag går in i försvar, han säger många gånger att första känslan är att göra de men han hindrar sig för han vet att de är fel. Vi har väl generellt väldigt lite ilska gentemot varandra, utan är mer sårbara och blir mer ledsna. Ja han går och pratar med en beroendeterapeut nu och ska även få KBT behandling är de tänkt. Sen har han berättat för sin allra bästa vän. Men han pratar inte med någon som faktiskt har samma problematik som honom. Ska ta vidare de förslaget till honom. Ja jag tycker redan att jag märker stor skillnad på hur han ser/tar i mig mot innan. Numer är de inte ett nyp eller slag i rumpan, eller tafsande på brösten, eller att varje kram leder till att händerna hamnar på rumpan mm. Förr var de som att varje kram, puss allting skulle leda till mer. Allt eller inget ungefär. Nu är de som att varje kram leder till en känsla utav att man är så nära att man vill ännu närmare, krypa in i den andres kropp ungefär. Han säger att de blir exakt samma för honom. Man är väl antagligen så rädd för att förlora de så man vill hålla så hårt man bara kan typ. Jag försöker att inte glömma bort mig själv. Men som "mamma" så är de som att vi har någon inbyggd funktion utav att sätta alla andras behov först. Tack och lov så har jag jobbat på mig själv tidigare, genom andra trauman så jag vet att de går och att jag kan och att man mår bättre i slutändan. Vi har påbörjat en kartläggning utav hans beteende. Men de går trögt eftersom inget återfall har skett. Han har haft sug en gång men stoppade sig själv. Då var han ganska säker på att de berodde på tristess och då ploppade de upp som ett gammalt beteendemönster typ: Oj undra vad de kommit ut för nytt nu tro.. Varpå han kom på sig själv och tänkte: Men vafan tänker du sådär för, ge dig nu. Hur beteendet startat de börjar vi få lite svar på ändå. Trauma i barndom med en missbrukande pappa, som missbrukade både alkohol och porr. Han är ju upplärd att såhär hanterar man saker. Man pratar inte om de, man döljer de, glömmer de och går vidare osv.. Svåra blir att hitta varje del som utgör detta mönster och hur man ska bryta de helt enkelt. Jag har också sagt till honom att han kan aldrig förlora mig på att trilla dit igen. Men han kan förlora mig på vad han gör efter och hur han hanterar det. För de sista jag vill är att han ska vara för rädd för att berätta för mig.
|