|
|
Ursprungligen postat av: Delta  Uppdatering 21/10 2021: Dag 28 nu och har därmed varit ren i fyra veckor.
Har haft mycket problem med fantasier och sexuella tankar den senaste tiden. Jag ägnar mig även åt mycket tvivelaktigt beteende när jag surfar, jag scrollar sidor/flöden med förhoppningen om att jag ska se något triggande. För att vara helt ärlig så känns det som om jag snart kommer få ett återfall, jag underhåller dagligen tanken om att falla tillbaka.
En faktor som kan spela in är att jag har varit ganska stressad och kanske något överbelastad med mycket jobb, hobby-aktiviteter, etc. Man kan tro att det är bra att fylla ut sina dagar med mycket saker och på så vis inte använda porr p.g.a. att det helt enkelt inte finns tid till det. Men problemet är att jag knappt har tid till att städa lägenheten, träna, meditera, etc. vilket gör att jag känner att jag inte kan "ta hand" om mig själv i tillräcklig utsträckning. Dessutom är stress en trigger för mig. Ska undersöka om jag kan skära ner på vissa hobbys, sociala umgängen m.m. för att få mer tid till mig själv. Hej Delta! Precis som Trasig berättar, så känner jag igen mig i det du beskriver. Jag tänker mig att det är en naturlig del längs vägen att bli fri från porr. För hjärnan har porr varit ett sätt att hantera något i livet, kanske stress, svåra känslor, tristress, ensamhet, osv... När vi sedan tar bort det beteendet, och i perioder klarar av att hålla oss undan själva konsumtionen, så är det som att hjärnan går över till att vilja bana väg för beteendet. För många av oss, så kan också själva "ritualen" innan man börjar kolla på porr vara en del av beteendet. När jag mådde dåligt och fick ett sug efter porr så kan jag så här i efterhand se att varje sådant utagerande började långt tidigare. Att det väcktes en tanke, ett sug. Sedan tankar kring när jag skulle kunna kolla på porr, vad jag skulle titta på och så vidare. Nu har jag det inte i huvudet men jag har stött på forskning som visar att själva denna "ritual" kan vara lika starkt triggande som själva konsumerandet av porr. Kanske kan det vara hoppfullt för dig att höra att detta är en del av vägen att bli fri. Med tiden blir dessa impulser svagare. Men, jag har dem även idag. Fast nu mer som en svag kittlande tanke, att ta fram telefonen för att surfa för att kanske råka stöta på något, som ger om så bara en liten liten glimt av något sexuellt som kan trigga beteendet. Numera ser jag denna kittlande tanke som en välkommen påminnelse om att det är något jag behöver ta hand om hos mig själv. Det kan vara sömn, motion, social påfyllning av umgänge, att få tid för mig själv, osv... Så det låter som att du har en stor medvetenhet om detta och det är suveränt! Det betyder att du med tålamod och tid och övning kan hitta sätt att allt tidigare lägga märke till dessa signaler och göra små, små justeringar i vad du behöver just nu. Och som Trasig skriver så finns det också många yttre stöd att använda sig av. Convenant Eyes är ett av dem som blir en hjälp för många. För mig var det en stor hjälp att införa teknikfria zoner hemma där jag av erfarenhet visste att jag lättast fick ett återfall. Där får jag inte ta med mobilen in, t.ex. Det håller jag på än i dag. Det har varit en stor hjälp för mig att bana in nya vanor i hjärnan. Det är lite som att sluta röka och låta ett paket cigaretter och en tändare ligga fullt synlig framme på köksbordet. En del handlar om inre mental förändring, men en del handlar också om att underlätta i det yttre och skapa "trygga zoner" där vi inte alltid måste vara på helspänn. Convenant Eyes, att ha fria zoner eller annat kan vara en hjälp. Du kan experimentera och se vad som kan vara ett stöd för dig i detta. Lycka till, du gör det här jättebra! David
|