|
|
Ursprungligen postat av: Bobcat  13/9-21 Tyvärr var jag på porr/onani igen efter 11 dagar, det är nu 3dagar efter jag snavade men blir arg, besviken på mig själv, men om jag ska klara det här måste jag vara ärlig och skriva om mina misstag också Jag vet ju med mig själv att jag har problem med att styra mina tankar, så det är något som jag tänker mycket på, hur jag ska kunna styra mig själv bort från porr/sex/att glamorisera bilder, filmer, personer, som jag sett, träffat på internet Att inte fastna i fantasier för när jag fastnar i fantasierna så har jag en benägenhet att isolera mig gå in i mig själv, börja smyga med vad jag håller på med Jag vill inte bli definierad av porren/onani jag vill vara Bobcat som är en glad trevlig oftast öppen person som tycker om att umgås med människor Definierad av en industri som utnyttjar andra människor, eller av personer som måste använda sin kropp som en handelsvara Inte bli den här personen som smyger och smusslar med porr/onani som gör att jag mår dåligt, känner skam, sluter mig ännu mer Nu reser jag mig och fortsätter min vandring emot ett porr/onani fritt liv Arbetar på att förändra identifiera mina tankar, att så fort en tanke snuddar vid något som leder till porr/onani slå bort den gå in för att förändra tankebanor Mvh Bobcat
Hej Bobcat, bakslag är en del av resan vidare. Låt aldrig ett bakslag definiera vem du är. Dina tankar och ditt resonemang, och det du vill hellre än porr/onani säger så mycket mer om vem du är än ett bakslag! Om jag går till mig själv så är det så lätt att börja definiera sig själv som "enbart" David som missbrukat porr. Men det är inte sant för någon av oss. Vi är aldrig enbart en sak. Jag kämpade länge med att bli fri från tankar på porr, sexualiserade bilder jag hade i mitt huvud. Men jag fick påminna mig själv om att jag suttit fast i detta missbruk/beteende i över 20 år, och då tar det lite tid att reda ut. Tankarna, de kommer och går, även nu, drygt två och ett halvt år fri från porr. Ordspråket är kanske en klyscha, men de stämmer. "Du kan inte hindra fåglarna från att flyga över ditt huvud, men du kan hindra dem från att bygga bo där." Jag kämpade så länge med tankar och bilder kring porr, att jag skulle bli av med själva fåglarna. Men när jag accepterade att att de "fåglarna" kunde jag inte göra så mycket åt, så blev det mer rymd och frihet att faktiskt göra det jag kunde göra något åt, nämligen att inte låta fåglarna "bygga bo". Under min resas gång fick jag lära mig en mindfulness-teknik som förkortades STAR på engelska. Vi är alla olika och olika verktyg funkar olika för oss, men jag delar den här, kanske hittar du något i det som funkar för dig. STAR står för: S- stop / stanna upp T- take a deep breath - ta ett djupt andetag A - ask yourself / fråga dig själv "Vad är det jag verkligen vill, djupast sett? R - respond / svara an - vad vill jag göra nu? I början tyckte jag inte att det funkade alls. Men som med alla verktyg, de fungerar bara om vi övar oss i att använda dem. De hjälpte mig att stanna upp, se mina tankar/begär/fantasier kring porr och onani och sedan förankra mig i något djupare, något som är viktigare för mig än porr, för att sedan svara an på ett sätt som blir mera hjälpsamt för mig. Som sagt, kanske är det inte vad du behöver just nu, bara lägg det åt sidan i så fall. Tack för att du delar dina tankar. När vi vågar öppna oss, så tar vi udden av skammen när vi blir bemötta med respekt och förståelse. Hoppas att du kan känna det stödet av oss här!
|