Forum
Bobcat   Ämnesstartare
Bobcat

Jag ska testa här, skriva en journal över mitt missbruk
jag är en 58årig man som började i min tidiga barndom att titta på porr
då var det tidningar sedan kom internet och då blev porren väldigt lättillgänglig
jag har gått på terapi flera år och det har blivit lättare och givit mig lite mer självinsikt

Jag har kommit till insikten att det är en saknad eller ett sökande efter intimitet, kontakt

jag har uppehåll på ca 2veckor sedan trillar jag dit igen, det kan räcka med en förlupen tanke som blir till en kedja av
återfall, när jag sedan har onanerat och sexchattat får jag dåligt samvete och bestämmer mig för att sluta

och sedan är cirkeln sluten

det jag söker när jag sexchattar är kontakt eller uppmärksamhet, tror jag
jag prövar med att skriva lite här på forumet

känns lite svårt med att gå "offentligt" med mina tankar eller mitt missbruk

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Delta   Svar
Delta

Bra initiativ! Att föra en journal är mycket behjälpligt i min mening. Lycka till!
Bobcat   Ämnesstartare
Bobcat

Gårdagen betydde att jag tog ett återfall igen, fick en tanke att jag var ensam och kunde ladda en chat app, och då var cirkusen igång igen

Just nu känns det helt värdelöst, känner mig så tung och framtiden mörk,
Har varit i denna situationen så många ggr
Vad kan jag lära mig av detta?
Jag vet ju att om ett par dagar eller nån vecka kommer jag att må bättre, så vad kan jag ta med mig av detta återfall?
Hur kan jag vända det till något jag kan använda i mitt tillfrisknande?
Det är 1arbetsveckan efter semestern så då är jag ofokuserad och även fysisk trött , då vet jag av erfarenhet att det är lättare att falla
Jag hade tänkt att dra ner på skärmtid och det kändes bra ända fram tills i går tror att jag ska fortsätta med det undvika att fastna vid tlf eller padda
Har även nån tanke om att försöka engagera mig i andra inte vara så självupptagen,
Har en förmåga att bli inbunden o isolera mig ska försöka arbeta på att vidga mig socialt
Bobcat   Ämnesstartare
Bobcat

för många är mitt missbruk inte så farligt jag har gått från att mer eller dagligen porr och sexchatta, till 2-4 ggr i månaden men det är 2-4ggr för mycket
problemet är att jag får en känsla eller en möjlighet när jag är ensam, och slår jag inte bort tanken så går jag vidare
jag kan lyckas med att slå bort tanken flera ggr men jag återkallar känslan eller och jag har inte än funnit en strategi som hjälper, det är nu 7 månader sen jag hade mitt längsta uppehåll på ca 80dagar
det kändes helt underbart att vara fri men något som jag kommer ihåg från den tiden var att det var svårt att hitta motivation när jag varit porr fri
Jag vet att jag måste förutse sinnesstämmningar eller tankar försöka se dem när de kommer och ha en strategi för att motarbeta dem¨
att förändra mitt tänkesätt är o och o där men även att bli mer positiv i mitt tänkande ser det gärna som att det är kört och det är ju bara en gång och det är ju inte så farligt
Delta  
Delta

Ursprungligen postat av: Bobcat Gå till citerat inlägg
det kändes helt underbart att vara fri men något som jag kommer ihåg från den tiden var att det var svårt att hitta motivation när jag varit porr fri

Jag har också svårt att hålla motivationen uppe, det är som att den avtar med tiden. Mycket problematiskt, säg till om du hittar en lösning. Har själv funderat en del på detta och hittat saker som hjälper till viss del, ev. kommer jag samla mina tankar om detta i min journal vid tillfälle.

Insiktsfulla reflektioner oavsett! Hoppas du kan finna styrka och motivation att radera de där 2-4 gångerna i månaden, med rätt vilja och bra planering så kommer du att lyckas.
David  
David

för många är mitt missbruk inte så farligt jag har gått från att mer eller dagligen porr och sexchatta, till 2-4 ggr i månaden men det är 2-4ggr för mycket
problemet är att jag får en känsla eller en möjlighet när jag är ensam, och slår jag inte bort tanken så går jag vidare
jag kan lyckas med att slå bort tanken flera ggr men jag återkallar känslan eller och jag har inte än funnit en strategi som hjälper, det är nu 7 månader sen jag hade mitt längsta uppehåll på ca 80dagar
Jag vet att jag måste förutse sinnesstämmningar eller tankar försöka se dem när de kommer och ha en strategi för att motarbeta dem¨
att förändra mitt tänkesätt är o och o där men även att bli mer positiv i mitt tänkande ser det gärna som att det är kört och det är ju bara en gång och det är ju inte så farligt

Hoppas du kan se att det är ett stort steg på vägen och bra jobbat att gå från att ha konsumerat dagligen till 2-4 gånger i veckan. Det kanske mer gäller mig, men jag vet med mig att jag varit ganska hård mot mig själv när jag inte lyckats nå de mål jag velat direkt. Men vi kan inte slå på oss själva för att bli bättre, det brukar ofta bara leda till att vi söker tröst och stöd, vilket ju ofta har varit just porren.

Jag fick tipset om att fira, göra något konkret, varje gång jag uppnått en liten milstolpe längs vägen. Det kan tyckas fånigt, men det funkade riktigt bra för mig. Det handlar om att faktiskt se det jobb man gör, och att ge näring åt motivationen.

För mig ledde ofta ett återfall till en ond cirkel där jag kände att jag lika gärna kunde fortsätta använda porr när jag "förlorat" mina 30, 60 eller 90 dagar fri från porr. Ofta berodde detta på att jag var så hård mot mig själv och kände mycket skam och skuld. Men när jag kunde lära mig att ett återfall inte innebär att vara tillbaka på ruta ett, utan ett steg på vägen till att bli fri, så kunde jag sätta återfall i ett mer sunt perspektiv. Så fint att höra att du vill bli mera positiv i ditt förhållningssätt gentemot dig själv!

Ett tips för att bibehålla motivation är att sätta sig ner och fundera över sina skäl att bli fri. Varför vill jag bli fri från porr? Jag skrev ner mina skäl så att jag hade dom nära tillhands. När jag kände att jag var på väg att ge upp min motivation så kunde jag läsa mina skäl, det hjälpte till att påminna mig på plats.

Några tankar från mig, och känn dig fri att bara lägga åt sidan det som du inte tycker är till hjälp för dig.

Bobcat   Ämnesstartare
Bobcat

Det känns tungt nu, hela eftermiddagen o kvällen har jag sexchattat i mobilen
Jag lyckas inte få den motivationen eller när frestelsen blir för stor då går det 1vecka sen faller jag igen,
Något som jag har noterat hos mig är att när jag känner mig ensam eller rättare sagt när jag isolerar mig ifrån andra då söker jag porren eller som nu sexchatten
Jag går in i mig själv för att kunna tycka synd om mig själv?
Igår kändes allt helt underbart, med i morse då dök tankarna upp igen, och så fort min dotter hade lämnat, huset och jag hade 1timme över då satt jag där igen
Det är ju mina tankar som måste förändras jag måste förändra min reaktion eller min syn på porr/sexchatt, tankar leder till känslor som leder till handlingar
Det ligger i att jag inte hatar eller inte ogillar, eller ser vad porren gör med mig jag har missbrukat och porren har varit som en dålig kompis som gått bredvid mig hela livet
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, kampen går vidare men har väldigt svårt att lita på mig själv
Och det innebär att det påverkar hela min familj, när jag tvekar och inte kan vara trogen mot mig själv
Det är ca 3veckor sen jag skrev här senast, o 3 ggr har jag tagit återfall
Det känns svårt att lägga ut mina tankar så här, har alltid varit en person som inte vill avslöja mig för andra, bli utlämna eller visa mig svag??
Känna att mina tankar inte är viktiga men jag skriver ju här för min skull och för att få reaktioner
Jag känner igen mig i mycket som andra skriver men blir orolig för vad andra ska tycka om vad jag skriver

Delta   Svar
Delta

Hej,

Var inte orolig för vad folk ska tycka om det du skriver, vi är flera här i en liknande situation som är här för att stötta dig om du så vill. Dessutom, vi alla har en varsin unik bakgrund och måste därmed hitta vår unika stig att vandra framåt på utifrån det. Ingen förutom du själv vet vad du går igenom och det viktigaste är därmed dina egna åsikter. Tycker det är bra att du skriver, det är värdefullt att sätta ord på sin process och det är även värdefullt för oss andra att ta del av dina erfarenheter och insikter.

F.ö. tror jag också att det är en bra idé att försöka förändra sina tankar kring porr o.dyl. Att inse att det är bedrägligt, att det vi lustar över endast kommer lämna oss ännu mer otillfredsställda och dränera oss på energi. Men jag tror också att det är viktigt att ha en plan för att förebygga triggers. Om det t.ex. är en trigger att vara ensam i huset så kanske du kan minimera den tiden du är själv i huset genom att exempelvis gå utomhus när ingen annan är hemma?
Bobcat   Ämnesstartare
Bobcat

Tack för dina tankar och att du tar dig tid att läsa o svara
Det betyder mycket för mig att veta att det finns flera i samma situation som jag
Jag uppskattar dina/alla insiktsfulla åsikter som kan hjälpa mig att gå framåt mot ett porr/onani fritt liv
Denna hemlighet har under så många år varit ”min” hemlighet som jag inte har delat med någon annan så har jag dragit mig undan och isolerat mig inte fysiskt men mentalt från andra människor
Det är denna isolation som jag försöker bryta genom att skriva här, så dina tankar och åsikter de värmer och gör att jag blir stärkt i min kamp
Det var någon här tidigare som tyckte att jag borde ha en handlingsplan/strategi för hur jag ska hantera porr/onani och det har jag, men jag blir väldigt stressad av att lägga ut någon för då förbinder jag mig för något som jag inte kanske kan hålla
så för tillfället kommer jag bara att skriva här sporadiskt om det blir på mer regelbunden basis har jag inte bestämt än
Jag måste säga att det är väldigt skönt att kunna läsa om eran kamp här på forumet om hur en del av er verkligen tagit tag i era liv och lyckats bryta vanan med porr/onani
Det är verkligen peppande att se er framgång och eran beslutsamhet att bryta ovanan med porr/onani

David  
David

Det känns tungt nu, hela eftermiddagen o kvällen har jag sexchattat i mobilen
Jag lyckas inte få den motivationen eller när frestelsen blir för stor då går det 1vecka sen faller jag igen,
Något som jag har noterat hos mig är att när jag känner mig ensam eller rättare sagt när jag isolerar mig ifrån andra då söker jag porren eller som nu sexchatten
Jag går in i mig själv för att kunna tycka synd om mig själv?
Igår kändes allt helt underbart, med i morse då dök tankarna upp igen, och så fort min dotter hade lämnat, huset och jag hade 1timme över då satt jag där igen
Det är ju mina tankar som måste förändras jag måste förändra min reaktion eller min syn på porr/sexchatt, tankar leder till känslor som leder till handlingar
Det ligger i att jag inte hatar eller inte ogillar, eller ser vad porren gör med mig jag har missbrukat och porren har varit som en dålig kompis som gått bredvid mig hela livet
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, kampen går vidare men har väldigt svårt att lita på mig själv
Och det innebär att det påverkar hela min familj, när jag tvekar och inte kan vara trogen mot mig själv
Det är ca 3veckor sen jag skrev här senast, o 3 ggr har jag tagit återfall
Det känns svårt att lägga ut mina tankar så här, har alltid varit en person som inte vill avslöja mig för andra, bli utlämna eller visa mig svag??
Känna att mina tankar inte är viktiga men jag skriver ju här för min skull och för att få reaktioner
Jag känner igen mig i mycket som andra skriver men blir orolig för vad andra ska tycka om vad jag skriver

Bobcat,
du är inte ensam i din kamp. Vi är många, många som kämpar och har kämpat med liknande saker som du. När porr/sexchatt varit en del av ens liv under lång tid så är det inte alls konstigt att det tar tid att hitta vägar ut. Själv levde jag med porr som ett sätt att hantera känslor under tjugo års tid. När porren har varit som en dålig kompis så har det ändå varit en slags kompis. När jag förstod att jag använde porr som ett sätt att hantera känslor, så behövde jag fokusera på att hitta nya, bättre sätt att hantera känslor i stället. Först därefter kunde jag börja släppa porren. Även om porren är en extremt dålig vän, så är det ändå en slags vän, om det är den enda man upplever att man har. Det blir väldigt svårt att släppa taget om man inte upplever att det finns något annat som bär istället. Det tar tid, men det är möjligt. Du reflekterar så klokt över dina triggers, vilka impulser, handlingar och situationer som leder dig till att konsumera. Och du reflekterar över vilken funktion porren fyller hos dig. Allt detta är stora steg i sig längs vägen att bli fri.

Det är ganska vanligt att vi mest fokuserar på antal dagar som vi är fria. Det är så klart en viktig del och det är lätt att fokusera på eftersom det är något konkret. Men för en långvarig frihet så byggs grunden genom det du gör just här och nu. Du är modig. Du vågar göra något som är väldigt svårt för dig, det vill säga skriva så här i ett forum och dela med dig. Du skriver att du har en tendens att isolera dig. Men det du gör när du skriver här är motsatsen, du tar kontakt. Allt detta är jätteviktiga byggstenar på vägen att bli fri. Så småningom växer antalet dagar som du varit fri från porr.

Du skriver "...jag blir väldigt stressad av att lägga ut något för då förbinder jag mig för något som jag inte kanske kan hålla". Jag vill bara att du ska veta att vi är många som varit i samma sits som dig. Det kan kännas jättesvårt att ha delat ett mål med någon, här på forumet eller någon annan, och sedan behöva berätta att man haft ett bakslag. För mig var det fruktansvärt svårt. Men när jag väl vågade göra det, så möttes jag också av så mycket stöd, värme och förståelse. Så det ÄR stressande, men det öppnar också upp en möjlighet att få stöd när vi har det svårt. Och det måste inte handla om att dela allt här på forumet, det kan kännas som ett för stort steg. Men det finns goda, trygga kontaktpersoner som man kan få här via Starta Om, eller om du längre fram i tiden vågar dela med någon vän som du har stort förtroende för. Och vi är många här på forumet som aldrig skulle drömma om att döma dig för ett bakslag, vi har själva varit där, många, många gånger!

Ta hand om dig!
/David
Bobcat   Ämnesstartare
Bobcat

7/9-21 Tisdag

Idag är det en vecka sedan porr/onani , har varit orolig för jag har hållit mig på 1-2 veckor nu under ett par månader så risken att jag skulle trilla dit igen var stor  

Min plan är nu att sluta helt med porr/onani

Det kanske låter ambitiöst men jag måste sätta ribban högt, jag hade kunnat sätta 3- 6 månader men som jag känner mig själv så blir det bara ett mål och kommer att slappna av och återgå till mitt tidigare beteende

Så för mig är det bättre att se porren/onani som ett avslutat kapitel i mitt liv

Jag hade många tankar och begär inom mig Men de försvann efter ett par dagar

Jag vet att de kommer att komma tillbaka men de får jag ta då
Men min första vecka är klar så nu fortsätter jag framåt
Delta  
Delta

Bra jobbat, Bobcat, du är på rätt väg! Jag gillar din inställning, varken porr eller onani är någonting som vi behöver i våra liv :)
Bobcat   Ämnesstartare
Bobcat

13/9-21
Tyvärr var jag på porr/onani igen efter 11 dagar, det är nu 3dagar efter jag snavade men blir arg, besviken på mig själv, men om jag ska klara det här måste jag vara ärlig och skriva om mina misstag också
Jag vet ju med mig själv att jag har problem med att styra mina tankar, så det är något som jag tänker mycket på, hur jag ska kunna styra mig själv bort från porr/sex/att glamorisera bilder, filmer, personer, som jag sett, träffat på internet
Att inte fastna i fantasier för när jag fastnar i fantasierna så har jag en benägenhet att isolera mig gå in i mig själv, börja smyga med vad jag håller på med
Jag vill inte bli definierad av porren/onani jag vill vara Bobcat som är en glad trevlig oftast öppen person som tycker om att umgås med människor
Definierad av en industri som utnyttjar andra människor, eller av personer som måste använda sin kropp som en handelsvara
Inte bli den här personen som smyger och smusslar med porr/onani som gör att jag mår dåligt, känner skam, sluter mig ännu mer
Nu reser jag mig och fortsätter min vandring emot ett porr/onani fritt liv
Arbetar på att förändra identifiera mina tankar, att så fort en tanke snuddar vid något som leder till porr/onani slå bort den gå in för att förändra tankebanor
Mvh Bobcat

David  
David

13/9-21
Tyvärr var jag på porr/onani igen efter 11 dagar, det är nu 3dagar efter jag snavade men blir arg, besviken på mig själv, men om jag ska klara det här måste jag vara ärlig och skriva om mina misstag också
Jag vet ju med mig själv att jag har problem med att styra mina tankar, så det är något som jag tänker mycket på, hur jag ska kunna styra mig själv bort från porr/sex/att glamorisera bilder, filmer, personer, som jag sett, träffat på internet
Att inte fastna i fantasier för när jag fastnar i fantasierna så har jag en benägenhet att isolera mig gå in i mig själv, börja smyga med vad jag håller på med
Jag vill inte bli definierad av porren/onani jag vill vara Bobcat som är en glad trevlig oftast öppen person som tycker om att umgås med människor
Definierad av en industri som utnyttjar andra människor, eller av personer som måste använda sin kropp som en handelsvara
Inte bli den här personen som smyger och smusslar med porr/onani som gör att jag mår dåligt, känner skam, sluter mig ännu mer
Nu reser jag mig och fortsätter min vandring emot ett porr/onani fritt liv
Arbetar på att förändra identifiera mina tankar, att så fort en tanke snuddar vid något som leder till porr/onani slå bort den gå in för att förändra tankebanor
Mvh Bobcat

Hej Bobcat,
bakslag är en del av resan vidare. Låt aldrig ett bakslag definiera vem du är. Dina tankar och ditt resonemang, och det du vill hellre än porr/onani säger så mycket mer om vem du är än ett bakslag!

Om jag går till mig själv så är det så lätt att börja definiera sig själv som "enbart" David som missbrukat porr. Men det är inte sant för någon av oss. Vi är aldrig enbart en sak. Jag kämpade länge med att bli fri från tankar på porr, sexualiserade bilder jag hade i mitt huvud. Men jag fick påminna mig själv om att jag suttit fast i detta missbruk/beteende i över 20 år, och då tar det lite tid att reda ut. Tankarna, de kommer och går, även nu, drygt två och ett halvt år fri från porr. Ordspråket är kanske en klyscha, men de stämmer. "Du kan inte hindra fåglarna från att flyga över ditt huvud, men du kan hindra dem från att bygga bo där." Jag kämpade så länge med tankar och bilder kring porr, att jag skulle bli av med själva fåglarna. Men när jag accepterade att att de "fåglarna" kunde jag inte göra så mycket åt, så blev det mer rymd och frihet att faktiskt göra det jag kunde göra något åt, nämligen att inte låta fåglarna "bygga bo". Under min resas gång fick jag lära mig en mindfulness-teknik som förkortades STAR på engelska. Vi är alla olika och olika verktyg funkar olika för oss, men jag delar den här, kanske hittar du något i det som funkar för dig. STAR står för:
S- stop / stanna upp
T- take a deep breath - ta ett djupt andetag
A - ask yourself / fråga dig själv "Vad är det jag verkligen vill, djupast sett?
R - respond / svara an - vad vill jag göra nu?
I början tyckte jag inte att det funkade alls. Men som med alla verktyg, de fungerar bara om vi övar oss i att använda dem. De hjälpte mig att stanna upp, se mina tankar/begär/fantasier kring porr och onani och sedan förankra mig i något djupare, något som är viktigare för mig än porr, för att sedan svara an på ett sätt som blir mera hjälpsamt för mig.

Som sagt, kanske är det inte vad du behöver just nu, bara lägg det åt sidan i så fall.

Tack för att du delar dina tankar. När vi vågar öppna oss, så tar vi udden av skammen när vi blir bemötta med respekt och förståelse. Hoppas att du kan känna det stödet av oss här!
Bobcat   Ämnesstartare
Bobcat

Först vill jag tacka dig David för ditt svar och din pepp
Du nämnde ordspråket med att vi inte kan hindra fåglarna flyga över våra huvuden och du har helt rätt, men vi kan påverka hur nära våra huvuden det får flyga,
Våra tankar kan ev accepteras om de ligger långt bak i huvudet, och det är det problemet jag har att jag tillåter dem flyga väldigt nära och så småningon bygga bo

Jag fick en på påminnelse av detta av Delta här för någon dag sedan då han kom på sig själv att söka efter material på Youtube, det fick mig att inse att min inställning har varit fel, jag har bedragit mig själv med tankarna att när väl suget eller tankarna kommer då kan jag inte stå emot
Så helt 100% har jag inte varit emot mig själv
Och i Onsdags då föll jag igen tack vare min oförmåga, ovilja, eller att jag inte är tillräckligt ärlig emot mig själv
Så idag söndag är jag på dag 4, och jag inser att detta är en kamp dag för dag och timme för timme kan igentligen aldrig slappna av
När jag låter fåglarna komma för nära då går jag in i min isoleringsbubbla där jag går in i mig själv och stänger av omgivningen, även om jag sitter i ett rum med andra människor
Den där bubblan som jag går in i är en verklig utmaning för mig det har varit en flykt för mig hela livet
Så en av lösningarna är att hela tiden försöka ha kontakt med min omgivning
Det var med stor ångest jag började skriva här och att erkänna att jag har varit på porr/onani igen
Men bara att skriva här och dela mig är en process mot att jag kan öppna mig mer

Så även om mitt ego har fått sig en rejäl törn så känns det ändå bra att få ur sig
Och kunna fortsätta att bli mer öppen och social som jag tror är en av vägarna att bli porr/onani fri

David   Svar
David

Först vill jag tacka dig David för ditt svar och din pepp
Du nämnde ordspråket med att vi inte kan hindra fåglarna flyga över våra huvuden och du har helt rätt, men vi kan påverka hur nära våra huvuden det får flyga,
Våra tankar kan ev accepteras om de ligger långt bak i huvudet, och det är det problemet jag har att jag tillåter dem flyga väldigt nära och så småningon bygga bo

Jag fick en på påminnelse av detta av Delta här för någon dag sedan då han kom på sig själv att söka efter material på Youtube, det fick mig att inse att min inställning har varit fel, jag har bedragit mig själv med tankarna att när väl suget eller tankarna kommer då kan jag inte stå emot
Så helt 100% har jag inte varit emot mig själv
Och i Onsdags då föll jag igen tack vare min oförmåga, ovilja, eller att jag inte är tillräckligt ärlig emot mig själv
Så idag söndag är jag på dag 4, och jag inser att detta är en kamp dag för dag och timme för timme kan igentligen aldrig slappna av
När jag låter fåglarna komma för nära då går jag in i min isoleringsbubbla där jag går in i mig själv och stänger av omgivningen, även om jag sitter i ett rum med andra människor
Den där bubblan som jag går in i är en verklig utmaning för mig det har varit en flykt för mig hela livet
Så en av lösningarna är att hela tiden försöka ha kontakt med min omgivning
Det var med stor ångest jag började skriva här och att erkänna att jag har varit på porr/onani igen
Men bara att skriva här och dela mig är en process mot att jag kan öppna mig mer

Så även om mitt ego har fått sig en rejäl törn så känns det ändå bra att få ur sig
Och kunna fortsätta att bli mer öppen och social som jag tror är en av vägarna att bli porr/onani fri

Bobcat, jag är imponerad av ditt mod att våga gå emot din ångest och att du ändå valde att skriva här och berätta hur du har det. Glöm inte bort att vi är många, många fler än du kanske tror, som varit i en liknade situation som du. Så även jag. När det känns som en kamp att klara av en timme, en dag. Jag minns när jag läste om personer som klarat av en månad, tre månader, ett år, då tänkte jag: "Det kommer jag aldrig någonsin att klara." Men jag hade fel. Och jag bär tron att var och en av oss här som kämpar med detta har dessa frön inom oss att hitta vägar att bli fri. Men som med allt som växer, det tar tid. Och ibland står man där och tittar på en jordhög och undrar om den någonsin ska spira något. Men det gör det där under ytan.

Du är på väg. Om detta med att gå in i din egen bubbla har varit din utmaning genom hela livet så är det ju i mina ögon något jättestort att du vågar och prövar att bryta den bubblan här tillsammans med oss andra på Starta Om. Låt det ta tid. Vi kan inte stressa fram det som ska växa och gro. Men vi kan försöka ge det som ska gro och växa så goda förutsättningar vi förmår.
Delta  
Delta

Mycket bra att du skriver, Bobcat! Vi sitter i en liknande sits du och jag, tror jag vet lite grand hur du känner dig. Men en vacker dag kommer vi att resa oss över denna cykel av återfall.
Bobcat   Ämnesstartare
Bobcat

27/9-21 Måndag
Ångest var nog fel ord utan sårad stolthet, för jag är ju inte den personen som håller på med "sånt där" det är nog min inställning eller har varit, en smula ödmjukhet är nog på sin plats
Och att erkänna för andra att jag har ännu en gång fallit för mina egna tankar, att erkänna att jag ÄR svag för porr/onani tar väldigt hårt men jag måste erkänna att varje gång jag kan stå för vad jag har gjort växer jag som person¨
En form av självrespekt växer fram
Jag är snart inne på min 2dra vecka och detta att ta dag för dag och timme för timme blir mer och mer klart för mig att aldrig slappna av utan vara noga med att inte förlora VARFÖR jag vill sluta porr/onani
Samt ha min mentala bild över vem jag vill bli/vara klart framför ögonen

Något som jag har tänkt mkt på senaste tiden det är focuset på antal dagar, istället för focus på min mentala inställning mitt mål som person och vad/vem jag vill bli om jag kan lägga över focus att arbeta på mig som person den jag vill bli istället

det ligger i den tanken jag har att förändra mina tankar, att förändra tankar är mer än att bara sluta tänka porr/onani utan att förändra inriktning i livet jag vet inte om jag kan förklara det riktigt men mkt har med värderingar, respekt för andra och inte minst för mig själv
Jag har märkt på mig själv att när jag tänker på antalet dagar då förlorar jag meningen med varför jag vill förändras

Jag vill passa på att tacka både David o Delta för era pepp det betyder mkt att veta att ni läser och kommenterar här

David  
David

27/9-21 Måndag
Ångest var nog fel ord utan sårad stolthet, för jag är ju inte den personen som håller på med "sånt där" det är nog min inställning eller har varit, en smula ödmjukhet är nog på sin plats
Och att erkänna för andra att jag har ännu en gång fallit för mina egna tankar, att erkänna att jag ÄR svag för porr/onani tar väldigt hårt men jag måste erkänna att varje gång jag kan stå för vad jag har gjort växer jag som person¨
En form av självrespekt växer fram
Jag är snart inne på min 2dra vecka och detta att ta dag för dag och timme för timme blir mer och mer klart för mig att aldrig slappna av utan vara noga med att inte förlora VARFÖR jag vill sluta porr/onani
Samt ha min mentala bild över vem jag vill bli/vara klart framför ögonen

Något som jag har tänkt mkt på senaste tiden det är focuset på antal dagar, istället för focus på min mentala inställning mitt mål som person och vad/vem jag vill bli om jag kan lägga över focus att arbeta på mig som person den jag vill bli istället

det ligger i den tanken jag har att förändra mina tankar, att förändra tankar är mer än att bara sluta tänka porr/onani utan att förändra inriktning i livet jag vet inte om jag kan förklara det riktigt men mkt har med värderingar, respekt för andra och inte minst för mig själv
Jag har märkt på mig själv att när jag tänker på antalet dagar då förlorar jag meningen med varför jag vill förändras

Jag vill passa på att tacka både David o Delta för era pepp det betyder mkt att veta att ni läser och kommenterar här

Hej Bobcat!
Under min egen resa att bli fri från porr fick jag med tiden lära mig att tänka på två sätt. Det första är det konkreta, yttre sättet. Där är fokus mycket på att avstå, stå emot, undvika yttre triggers, räkna antalet dagar. Där började jag också och kanske behöver vi alla börja där på ett eller annat sätt.

Så småningom, förr eller senare så upptäcker vi att det också finns ett inre fokus. Där handlar det istället om vad vi är på väg till. Det yttre blir inte i centrum längre, utan fokus blir på vem jag innerst inne är och vill vara. Och vilka steg jag kan ta för att allt mer bli, fullt ut, den jag är.

Tack för att du delar med dig av det du upptäcker när du tittar på ditt inre fokus. Det är så grymt fint att läsa att du upptäcker att även om du känner en attraktion till porr/onani, så är du så mycket mer som person.

För mig var det en svår tid när jag ett tag kände och tänkte: "jag vill inte sluta! Jag gillar porr och den tillfredsställelse den ger mig!". Men när jag väl hade vågat yttrad detta för mig själv och andra, så förlorade tanken allt mer av sin kraft. Då blev det möjligt att börja säga till mig själv: ja, jag är en person som har en historia av att konsumera porr som ett sätt att hantera mina känslor, men jag är också en person som vill bli fri att känna, vara mig själv, och våga våra sårbar i relationer. Och jag är en person som vill detta mer än vad jag vill porr.

Det bästa till dig längs vägen Bobcat när du fortsätter att upptäcka vad du vill, vem du är, utan porr. Det är värt att fira!
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest (3)