Jag kände jag skrev för långt för några dagar sedan, och behövde summera mina tankar kort.... Nu försöker jag igen
Att den drog/det missbruk som vi pratar om här orsakar mycket skamkänslor, kanske mer än något annat, det vet vi - många gånger är det ju därför vi missbrukare låtit bli söka någon form av hjälp överhuvudtaget i många många år. Många år av ensamhet, av smygande, av försök att vilja sluta, utan att det går, utan förmåga att hitta en väg ut. Tro mig, jag har försökt.
Vi vet också att det sätter sig djupt i själen/tanken, oavsett om du är den som fastnat i att göra det, den som är på film och spelas in, eller en anhörig som blir drabbad av det.
Jag vet faktiskt inte varför jag i 15-20 årsåldern började titta på porr, då i form av tidningar... det var väl spännande? gav en flykt, kändes bra, förebilder? väldigt osäkert trots skammen fortsatte jag. Dumt nog, men hade jag kunnat sluta? Nu många år senare har jag ett litet nätverk runt omkring mig där jag kan säga, jag föll, jag föll inte. Utan att bli kallad för ett avskum (för det är ju så det känns). Utan mer, okay, det var inte alls bra, res dig upp nu, så går vi vidare.
Det är verkligen ingen rättighet att få hjälp, inte här på forumet, eller av någon IRL. Vi som fått hjälp mår gott av det, och gör klokt i att försöka vårda de sammanhangen, fortsätta resa oss.
Att få förlåtelse för det som vi gjort är ingen rättighet heller.
Det är inte heller någon skyldighet ge förlåtelse.
Men när dessa saker finns - förståelse för ett stort hemligt problem, förlåtelse som ger förmåga att skaka av sig skiten och gå vidare. Då kan livet faktiskt börja. Även om det kanske också är just då som man för första gången får chans att leva och gråta ut över allt som hänt. Som inte borde hänt, men gjorde det ändå.
Jag ser nu att det blev en annan text än jag skrev för några dagar sedan. Får vara så.
Mina formuleringar här är inte tänkt att trycka ner någon, utan mer ett försök att peka på att det finns en väg, fanns det en för mig finns det en för dig.