Forum
Delta  
Delta

Hej Lars,

Får man fråga vad det är som triggar dina "återfall"? Är det sorgen/smärtan som du beskriver som bubblar upp och får dig att vilja använda porr?

Notera f.ö. att jag skriver "återfall" med citationstecken eftersom det verkar som att du håller dig undan från porr större delen av tiden. Jag ser det som att du fortfarande gör framsteg när du håller dig undan och de gånger du faller tillbaka i användandet en enstaka gång förstör inte alla dessa framsteg, även om det såklart utgör ett bakslag.
Lars  
Lars

> Får man fråga vad det är som triggar dina "återfall"? Är det sorgen/smärtan som du beskriver som bubblar upp och får dig att vilja använda porr?

Nej, då är jag mest ledsen och tar min sorg o gråt på allvar.

det är mer vana, uttråkad. "ingen behöver veta". eller , i ett fall när jag såg ett program på svt om spelberoende konstigt nog så triggade det mig.

Jag har väldigt lite sug o tankar normalt, så jag tror det håller på läka ut.
Delta  
Delta

Ursprungligen postat av: Lars Gå till citerat inlägg
det är mer vana, uttråkad. "ingen behöver veta". eller , i ett fall när jag såg ett program på svt om spelberoende konstigt nog så triggade det mig.

Ok, det är liknande för mig. Intressant det där med att du blev triggad av att se ett program om spelberoende, det verkar som om ens hjärna kan komma på alla möjliga bisarra trick för att man ska fortsätta med sitt missbruk. Jag ska försöka vara på min vakt.
Ursprungligen postat av: Lars Gå till citerat inlägg
Jag har väldigt lite sug o tankar normalt, så jag tror det håller på läka ut.

Kul att höra!
JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Det är givande att läsa er tråd Lars och Delta och era tankar om återfall.
Jag får en tanke när jag läser - har ni någon accountability-partner? Eller försöker ni med egen viljekraft att sluta och hålla er från porren?

/Johanna Starta Om
Lars  
Lars

Ursprungligen postat av: JohannaStartaOm Gå till citerat inlägg
Det är givande att läsa er tråd Lars och Delta och era tankar om återfall.
Jag får en tanke när jag läser - har ni någon accountability-partner? Eller försöker ni med egen viljekraft att sluta och hålla er från porren?

/Johanna Starta Om

Jag har en person som jag är ärlig inför.

Det gör jättestor skillnad för då vet jag ju att jag inte kan traska runt i något i smyg.

JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Så bra! Vad glad jag blir att läsa det!
Hur ser det ut för dig Delta?

Att ha en person som man är helt ärlig inför och som frågar en regelbundet om man uppehåller sin nykterhet - det är A och O för att bli fri - när man läser forskning om beroende. Det går enkelt att googla på accountabilitypartner för att läsa mer om vikten av att ha denna i sin process att bli fri.

Om man inte har en person i sin närhet som kan vara ens accountabilitypartner kan man alltid få en genom Starta Om

/Johanna Starta Om
Delta  
Delta

Hej Johanna,

Mitt enda accountability-verktyg just nu är att ge uppdateringar i min tråd här, jag började skriva på forumet just eftersom jag saknar någon i min närhet att prata om detta med. Det är såklart skillnad från att ha en accountability-partner och du har säkerligen rätt i att en AP förbättrar chanserna för att lyckas. Jag ska fundera lite mer på detta.
Lars  
Lars

För mig var det en lång resa att överhuvudtaget våga söka hjälp o börja prata. Trodde länge jag skulle klara av det med viljestyrka, många många år. Ett av de tidiga stegen var att börja skriva här, sedan lite senare prata löst om det med någon förtrolig vän, men det mer regelbundna nu är via en som engagerar sig professionellt och stöttar i sådana här frågor. Det är ingen jag känner, men det är mycket bra.

Låt det beslutet mogna fram.
Delta  
Delta

Ja, jag är rätt övertygad om att en AP skulle kunna vara till stor hjälp. Mitt problem är i stort sett att killarna i min bekantskapskrets själva tittar på porr och säkert skulle tycka att hela denna grejen är larvig, samt att de troligtvis inte skulle kunna hålla sig från att berätta för andra. Jag älskar mina vänner men även vänskap har sina begränsningar och detta är en angelägenhet där deras inblandning troligen skulle göra mer skada än nytta.

Lösningen skulle då vara att ta kontakt med någon jag inte känner, som du har gjort, men det föranleder nya frågor om hur ett sådant upplägg skulle fungera. Jag tänker att det måste vara behäftad med regeln om att det man säger till varandra stannar hos varandra men hur kan man lita på att den regeln hålls? Om man talar med någon som enligt lag har tystnadsplikt i sammanhanget så är incitamenten att följa regeln såklart väldigt stark men annars kanske den inte är det. Jag har tänkt att en lösning på det skulle kunna vara att man pratar med någon som också håller på och kämpar med sitt beroende och delar med sig av personliga grejer till varandra men det är lättare sagt än gjort att ens hitta en sådan person. Detta låter säkert överdrivet nojigt och kanske bara är löjligt övertänkande från min sida men jag är nog lite nojig när det kommer till att dela med mig av känslig information till andra. På internet kan man ju åtminstone i viss utsträckning "gömma sig" bakom sin IP-address.

Får man fråga dig ungefär hur ditt och din AP's upplägg ser ut och vad ni (i grova ordalag) har för rutiner/regler i kontakten?
Lars  
Lars

rent formellt har jag faktiskt aldrig frågat vilka lagar osv som gäller när vi samtalar, men han som jag träffar jobbar i en församling i stan, och bland annat med frågor rörande porr. men att han inte sprider något är självklart.

upplägget, det går säkert att utveckla, men vi har bokat möte var 1-4 vecka, lite beroende på. och när vi ses/hörs så pratar jag på. jag brukar inte djupa mig i detaljer om exakt vad jag gjort om jag fallit, men brukar säga *att* jag gjort det hur mkt osv, eller att jag lät bli, och hittade på något annat istället. försöker inte fokusera för mycket på detaljer i det smutsiga, utan att våga säga varje gång jag gjort bort mig, och få stöd att fortsätta rikta blicken bort.

jag tror att det för mig kommer gå lite upp o ner ett tag framöver, även om jag känner hur skönt det är just nu när jag inte gjort något fel alls. att slippa skam o skuldkänslorna, utan bara möta resten av det jag bär på, med tillförsikt.

Delta  
Delta

Tack för svar angående din AP!

Låter som att skammen har positiv inverkan på dig, om den signalerar när du gjort fel och därmed håller dig i schack. Jag har själv tidigare tryckt undan skammen eller inte känt av den p.g.a. ignorans men är tacksam över att jag nu har mer av denna feedback-mekanism då och då, även om den är obehaglig.
Lars  
Lars

Lite status från min sida.

Mitt fokus är just nu inte så väldigt mycket på porren, eller att undvika den, utan att leva och vara i allt annat. Själva undvikandet/läkandet går just nu bra.

Okay, det finns tankar som kommer, främst när jag är ensam (såklart), arg (såklart), men det blir inte att jag sätter mig och porrsurfar. Det har istället blivit lite lättare att låta det vara, och kanske bara sova istället, se en stund på TV edyl.

I min vardag är det få saker som tynger mig på riktigt just nu, tänker jag efter är det någon enskilda saker på jobbet (och där har jag fått hjälp att reda ut de flest sakerna, så jag känner ett lugn där).

Privat/personligt-relationsmässigt, är nog det enda som ibland känns trist att jag är så "gammal" som jag är, och fortfarande singel. Men jag inser att det kan komma att lösa sig så småningom. Den dagen jag är mer stabil så ökar chanserna dramatiskt :) Och dit är jag på väg!

Sköt om er!
Delta  
Delta

Hej,

Kul med en uppdatering från din sida och skönt att du har nått en punkt där du inte är besatt av porr (eller undvikandet av porr, snarare) utan kan vara lite med avslappnad och fokusera på att leva livet :)

Jag sänder tankar av välvilja med förhoppningar om att du har det bra i sommarvädret.
Lars  
Lars

Ursprungligen postat av: Delta Gå till citerat inlägg
Hej,
Jag sänder tankar av välvilja med förhoppningar om att du har det bra i sommarvädret.

Tack ja det är bra här! Och det är kul läsa om dina framsteg och , beslutsamma kamp , får jag nog säga. Det kommer löna sig att fortsätta kämpa, och efter ett antal fler veckor har du lagt grunden för ett mer avslappnat liv - inte ett liv där du pysslar med det du gjorde, utan där det är mer naturligt att göra annat.

Delta  
Delta

Glädjande att höra att det är bra och tack för de uppmuntrande orden. :)

Noterar f.ö. att denna tråd startades för ca 12 månader sedan, vilket betyder att du nu har varit aktiv här i ca 1 år och still going strong!
Lars  
Lars

Ja, hjälp vad tiden ändå går fort.... Mitt liv är inte perfekt, det är mer känslor nu, en del superjobbiga, en del sorg över saker som inte blivit, en del som jag kanske aldrig kan rätta till, någon relation som finns kvar som kan bli bättre. Det är en ”skön” sorg, bättre leva med känslor än att döva dem med någon form av flykt / drog. Mina reaktionsmönster är inte helt utraderade utan det händer ju att jag snubblar in i fel beslut - skönt de gångerna att inse hur lite det ger, och hur viktigt det är att på någon nivå prata om det som hänt med någon jag har förtroende för.

I vardagen känns ibland som lite hänt, men ett år tillbaka, då gick väldigt mkt ledig tid åt till alkohol och detta med porr, eller bara ligga och deppa bort en hel helg för jag har förstört mitt liv och det är meningslöst försöka låta bli det är så synd om mig- buhu... (typ). det gör det inte nu. Det jag gör är väl sällan fantastiska saker - kan ju vara ringa en kompis, läsa nyheter, se på ngt tv-program, ta en joggingtur. Är jag ärlig med mig själv mår jag 100 ggr bättre, och det är mycket stabilare det mesta. Jag kämpar fortfarande med att vara snäll med mig själv, att inse att det kommer ta tid - allt i känslolivet är inte klart på något några år till (???? gulp...), det finns reaktionsmönster o vanor som jag dragits med länge.

På några nivåer känns det som att det som jag måste lära mig mer av är att leva i verkligheten o ta ansvar för känslor som kommer o går, att vara en vuxen man bland andra människor. Ibland går det bra, ibland mindre bra. :)
Lars  
Lars

Jag kände jag skrev för långt för några dagar sedan, och behövde summera mina tankar kort.... Nu försöker jag igen

Att den drog/det missbruk som vi pratar om här orsakar mycket skamkänslor, kanske mer än något annat, det vet vi - många gånger är det ju därför vi missbrukare låtit bli söka någon form av hjälp överhuvudtaget i många många år. Många år av ensamhet, av smygande, av försök att vilja sluta, utan att det går, utan förmåga att hitta en väg ut. Tro mig, jag har försökt.

Vi vet också att det sätter sig djupt i själen/tanken, oavsett om du är den som fastnat i att göra det, den som är på film och spelas in, eller en anhörig som blir drabbad av det.

Jag vet faktiskt inte varför jag i 15-20 årsåldern började titta på porr, då i form av tidningar... det var väl spännande? gav en flykt, kändes bra, förebilder? väldigt osäkert trots skammen fortsatte jag. Dumt nog, men hade jag kunnat sluta? Nu många år senare har jag ett litet nätverk runt omkring mig där jag kan säga, jag föll, jag föll inte. Utan att bli kallad för ett avskum (för det är ju så det känns). Utan mer, okay, det var inte alls bra, res dig upp nu, så går vi vidare.

Det är verkligen ingen rättighet att få hjälp, inte här på forumet, eller av någon IRL. Vi som fått hjälp mår gott av det, och gör klokt i att försöka vårda de sammanhangen, fortsätta resa oss.

Att få förlåtelse för det som vi gjort är ingen rättighet heller.

Det är inte heller någon skyldighet ge förlåtelse.

Men när dessa saker finns - förståelse för ett stort hemligt problem, förlåtelse som ger förmåga att skaka av sig skiten och gå vidare. Då kan livet faktiskt börja. Även om det kanske också är just då som man för första gången får chans att leva och gråta ut över allt som hänt. Som inte borde hänt, men gjorde det ändå.

Jag ser nu att det blev en annan text än jag skrev för några dagar sedan. Får vara så.

Mina formuleringar här är inte tänkt att trycka ner någon, utan mer ett försök att peka på att det finns en väg, fanns det en för mig finns det en för dig.
Lars  
Lars

Jag har, nog som kanske andra, haft ett "blandmissbruk", eller flera olika flyktmekanismer från mitt liv - alk, porr osv... Nu när dessa är helt eller delvis borta, så bubblar ju andra känslor upp.

Det har i omgångar senaste halvåret varit en salig röra av käsnlor av ensamhet, hopplöshet, trötthet, ledsamhet. om vart annat. ibland känns det bra, och ibland bara som det aldrig kommer ordna sig oavsett om jag avhåller mig från porr eller någon drog.

Jag gick nästan in i väggen här tidigare i år, antagligen till följd av att jag håller på tillfriskna i beteende och vad jag laddar in i huvudet. Nu går det liksom inte springa i full fart längre, och mest ha fokus på att dölja missbruk.

Utan missbruket, vad gör man då? Det självklara för många känslor har ju varit att dra igång datorn, eller... Nu går ju det inte längre, eller jag vill inte det längre.

Det som har hållit mig på vägen är nog ändå att jag förstår att "drogen" bara döljer de andra känslorna. inget har blivit bättre. allt har bara skjutits framåt.

Vad som är oerhört viktigt är att gå mot eller sträva mot ett 100% avhållsamhet från allt vad porr, chat, och annat heter. Så även alkohol då den grumlar sinnet...

Osammanhängande text... den får vara så :)
Bobcat  
Bobcat

Hej Lars
kul att du skriver, och kämpar med ditt missbruk
Tänkte bara säga att även om du känner att det är lite osammanhängande så är det vad du vill ha sagt som är viktigt,
Kämpa på
Delta  
Delta

Insiktsfulla ord som vanligt, Lars. Hoppas du kan hitta ett sätt att hantera känslorna som uppstår i avsaknad av den bedövning som porr/alkohol ger!
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest