Forum
Hrkm   Ämnesstartare
Hrkm

Hej!
Ni känner inte mig, men jag vill ändå be er om att kanske skänka mig en tanke eller bön. Ingen vet absolut något och så ska det förbli. Jag måste ta mig igenom detta helt ensam och helt anonym och med fler bekymmer än bara huvudsaken. Mycket leder till vartannat.

Tack /HR

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

David  
David

Hej HR,

jag tycker det är modigt och stort av dig att ta steget att skriva här! Jag ber gärna för dig. Jag har själv brottats med missbruk av porr i över 20 års tid. Skulden och skammen blev periodvis oerhört svår då jag också är troende och aktiv i kyrkan. Nu är jag inne på mitt tredje år fri från porr. Jag hade inte berättat för någon enda person under dessa 20+ år som missbruket pågick, ungefär halva mitt liv. För mig var det helt otänkbart att överhuvudtaget berätta för någon. Men längs resans gång har saker förändrats. Jag har insett att skammen gjorde det svårt att bryta tystnaden. Men det är också väldigt svårt att bryta en destruktiv ovana/missbruk eller vad man nu vill kalla det, om man ska göra det helt själv. På engelska finns det ett uttryck: "Addiction thrives in silence. Connection is the opposite of addiction." Jag känner inte dig och har så klart ingen aning om hur dina omständigheter ser ut, men jag vill bara uppmuntra dig till att fortsätta att dela dina tankar och funderingar här. Vi behöver alla stöd av andra när vi vill ge oss på förändringar i livet. Ser fram emot att höra mer av dig längre fram!

/David

Ursprungligen postat av: Hrkm Gå till citerat inlägg
Hej!
Ni känner inte mig, men jag vill ändå be er om att kanske skänka mig en tanke eller bön. Ingen vet absolut något och så ska det förbli. Jag måste ta mig igenom detta helt ensam och helt anonym och med fler bekymmer än bara huvudsaken. Mycket leder till vartannat.

Tack /HR

Hrkm   Ämnesstartare
Hrkm

Tack David.
Jag är i en negativ spiral. I våras klarade jag nästan tre månader men juli månad funkade inte. Jag tror att jag har koll på vilka mina triggers är. Jag har laddat ner appen "stay focused" och har en idé om hur jag skulle kunna dra nytta av den.
Härom veckan kom bibelordet 5 Mos 31:6 till mig av en slump och det får bli min ledstjärna.
Lars  
Lars

Ursprungligen postat av: Hrkm Gå till citerat inlägg
Tack David.
Jag är i en negativ spiral. I våras klarade jag nästan tre månader men juli månad funkade inte. Jag tror att jag har koll på vilka mina triggers är. Jag har laddat ner appen "stay focused" och har en idé om hur jag skulle kunna dra nytta av den.
Härom veckan kom bibelordet 5 Mos 31:6 till mig av en slump och det får bli min ledstjärna.

Han är verkligen med dig! :-)

Vilken bra ledstjärna du fått tag på!

David  
David

[ quote=Hrkm;6807]Tack David.

Först av allt, grattis till tre månader! Grymt bra jobbat! Återfall är en del av tillfrisknandet så länge vi också försöker lära oss det vi kan av vad det var som gjorde att vi fick ett återfall. Att identifiera sina triggers är ett stort steg på vägen!

Så fint att höra att du har med dig 5 Mos 31:6 på vägen. Kanske är det inte till fullo för dig, men jag fick tipset att använda bibelord, bilder, ordspråk, ja allt som kan påminna mig om varför jag vill bli fri, och att skriva ut eller lägga som skärmsläckare i mobilen. Allt för att bli påmind om och få bränsle till min motivation. Hoppas du kan vila i och lita till att Gud är med dig också genom återfall så väl som framgångar!
Hrkm   Ämnesstartare
Hrkm

Nu har jag slagit mitt tidigare rekord och siktar mot nästa större mål som är ett halvår. Fast jag har några delmål på vägen.
Det har känts lite lättare än tidigare, antar att det betyder något att antalet fria dagar ökar sett över längre perioder, även om det blir något återfall. Tack för stöttning!
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest (2)