Forum
Eilla   Ämnesstartare
Eilla

Jag är sambo med en porrberoende. Vi har även barn tillsammans. Som det säkert har varit för många andra så lovar han att sluta, ljugee tills han blir påkommen med bevis osv. Detta har pågått flera år. Han ljuger och ljuger, luras och manipulerar om denna porr och letande efter tjejer på nätet. Han har gått i terapi hos 2 olika personer men det hjälper inte. Han lurar även dom att han slutat tills bevis kommer fram. Det kan gå 1 år innan jag hittar bevis , ibland en vecka. Det känns numera som att hela mitt liv går ut på att kontrollera honom, leta efter bevis. Jag mår så otroligt dåligt, har blivit deprimerad o h tankar på att ta mitt liv.. jag kan inte lämna honom. Ska jag bara skita i det och låta honom vara porrberoende? Låta honom ljuga och dölja det? Jag är samtidigt rädd att det kommer gå över till att skriva med tjejer, träffa tjejer, kanske när porren inte längre ger honom någonting. Har läst att det kqn vara så....vad ska jag göra?

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

carro  
carro

Ursprungligen postat av: Eilla Gå till citerat inlägg
Jag är sambo med en porrberoende. Vi har även barn tillsammans. Som det säkert har varit för många andra så lovar han att sluta, ljugee tills han blir påkommen med bevis osv. Detta har pågått flera år. Han ljuger och ljuger, luras och manipulerar om denna porr och letande efter tjejer på nätet. Han har gått i terapi hos 2 olika personer men det hjälper inte. Han lurar även dom att han slutat tills bevis kommer fram. Det kan gå 1 år innan jag hittar bevis , ibland en vecka. Det känns numera som att hela mitt liv går ut på att kontrollera honom, leta efter bevis. Jag mår så otroligt dåligt, har blivit deprimerad o h tankar på att ta mitt liv.. jag kan inte lämna honom. Ska jag bara skita i det och låta honom vara porrberoende? Låta honom ljuga och dölja det? Jag är samtidigt rädd att det kommer gå över till att skriva med tjejer, träffa tjejer, kanske när porren inte längre ger honom någonting. Har läst att det kqn vara så....vad ska jag göra?

Det är inte rimligt att du ska ha det så. Det låter fruktansvärt. Jag kanske låter krass nu men försök lämna honom.

Lars  
Lars

> Det känns numera som att hela mitt liv går ut på att kontrollera honom, leta efter bevis.
Att du har det så låter inte alls hållbart, eller sunt på något sätt. Om du måste lämna honom eller vad som ska ske är för mig lite oklart att rekommendera, men att fortsätta på det sättet särskilt länge till låter extremt uttröttande. Försök ta kontakt med någon som kan stötta dig i ditt beslut IRL. Och vänta inte på att göra det, för fort har det gått ett par månader till..

Du är värd ett fungerande liv, med eller utan honom.
JOS  
JOS

Hej.
Du är medberoende varken sig du vill eller inte och detta kommer påverka dig ännu mer och göra dig sjukare om inte din sambo ”gör jobbet” dvs kapitulerar gentemot sjukdomen och inser att han är beroende och ställer sig frågan: ”Kommer jag att göra det som krävs för att bli frisk”

Du måste också inse att du själv måste ta ansvar för ditt eget tillfrisknande och komma ur klorna på
honom om han inte är benägen till att göra allt han kan. Jag hoppas innerligt att ni finner något som ger er sinnesro i ert framtida arbete♥️
JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Hej! Jag vill påminna om våra ordningsregler om respekt och uppmuntran - vi är många som kommer med goda råd och försöker att hjälpa till men tänk på tonen och att vi vill varandra väl.

Till dig Eilla som startat tråden vill jag uppmuntra dig att det finns hjälp att få, livet behöver inte se ut såhär. Det finns stöd för dig som anhörig på Start Om, både enskilda samtal och samtalsgrupper. Om du vill veta mer så kan du maila mig på johanna.lindhult@fralsningsamren.se

/Johanna Starta Om
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest