Forum
Will   Ämnesstartare
Will

Hej

Har haft ett porrbrroende i säkert 20 år som Mer eller mindre varit Konstant men som ju blivit värre och värre. Har det senaste året lagt lite för mkt pengar på camtjejer och igår blev jag så påkommen av min sambo genom filmer som hon hittade. Total katastrof och en genomsyrande skam så klart. Mår mycket dåligt över detta och känner mig mkt rädd för vilka konsekvenser det här kommer ha på vårt förhållande. Vi har två barn och ett liv som jag värdesätter mycket. Jag vill inte förlora det.

Ska också erkänna att jag också känner en viss lättnad över att "hemligheten" är ute då jag ju i många år tänkt att jag behöver ta tag i detta. Jag är en ångestperson och jag är ganska väl insatt i hur beroemdebeteenden fungerar i hjärnan och därför har jag sedan länge förstått att min porrkonsumtion fungerar på ett liknande sätt. Men inte kunnat sluta ändå. Det vill jag försöka med nu och kanske kommer jag att använda det här forumet som en del i det. Tycker att det verksr vara en god ton här och med likasinnade. Är inte troende men har inget emot att andra är det. Tycker att det är bra att såna här forum finns.

Har ni några råd att ge mig så här utifrån var dag har berättat. Tacksam för svar!

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Hoppet  
Hoppet

Ursprungligen postat av: Will Gå till citerat inlägg
Hej

Har haft ett porrbrroende i säkert 20 år som Mer eller mindre varit Konstant men som ju blivit värre och värre. Har det senaste året lagt lite för mkt pengar på camtjejer och igår blev jag så påkommen av min sambo genom filmer som hon hittade. Total katastrof och en genomsyrande skam så klart. Mår mycket dåligt över detta och känner mig mkt rädd för vilka konsekvenser det här kommer ha på vårt förhållande. Vi har två barn och ett liv som jag värdesätter mycket. Jag vill inte förlora det.

Ska också erkänna att jag också känner en viss lättnad över att "hemligheten" är ute då jag ju i många år tänkt att jag behöver ta tag i detta. Jag är en ångestperson och jag är ganska väl insatt i hur beroemdebeteenden fungerar i hjärnan och därför har jag sedan länge förstått att min porrkonsumtion fungerar på ett liknande sätt. Men inte kunnat sluta ändå. Det vill jag försöka med nu och kanske kommer jag att använda det här forumet som en del i det. Tycker att det verksr vara en god ton här och med likasinnade. Är inte troende men har inget emot att andra är det. Tycker att det är bra att såna här forum finns.

Har ni några råd att ge mig så här utifrån var dag har berättat. Tacksam för svar!

Hej Will.
Jag förstår vad du skriver om och hur det känns för dig. Precis detta säger min sambo också då jag kom på honom med hans porrmissbruk/beroende. Han har som du haft sitt beroende i över 20 år som har blivit värre med åren. Du ska veta vad jag gråtit och tänkt mycket på vad som jag kunnat gjort annorlunda och vad det är för fel på mig. Jag och min sambo har pratat mycket om det och han har öppnat sig otroligt mycket, som han aldrig tidigare gjort. Vi gick tillsammans igenom alla hans konton till div porrsidor och inloggningar och raderade detta. (Under gråt och förtvivlan). Vi har även skaffat en telefon till honom där han enbart kan ringa och sms:a. Jag har hand om hans telefon och surfplattor då vi inte är tillsammans. Datorn har vi lagt in ett porrfilter på. Vi har även varit på samtal (familjerådgivning) där vi hittat en kvinna som vi känner oss lyssnade på och som vi får stöd och råd av. Det vi nu jobbar på är att bygga upp en ny relation då det vi haft inte var den sanna. Jag har frågat mig varför han aldrig vill ha sex och vilken hjälp han kunde söka. Nu förstår jag detta, men vi har lång väg kvar. Det går i vågor för mig om hur jag idag vågar lita på honom igen. Om kärleken är så stark och om man vill så kan man gå igenom detta svåra, men tilliten tar tid. Jag kan förstå din fru/sambo och hennes känsla och besvikelse/förtvivlan, den gör så ont. Men det viktigaste är att vara helt öppna och ärliga i denna svåra situation. Svara ärligt om hon frågar dig något, samt berätta för henne om du får abstinens eller har sug efter porr. Jag hoppas ni hittar tillbaks och att ni jobbar på ärlighet och kärleken. En annan sak som varit bra för mig är att skriva av sig samt lyssna på poddar tillsammans.
Lycka till. //Hoppet
JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Varmt välkommen till forumet Will!

Det finns många bra och nyttiga verktyg att använda när man vill bli fri. Men min största och varmaste rekommendation är att skaffa sig en accountability-partner. Rätt och slätt en person som man står till svars inför. Som frågar dig hur det går och som du inte gömmer något för. Jag skulle också rekommendera att detta inte är din partner, istället välja en vän eller bekant som du kan anförtro dig till, men som inte blir personligt påverkad så som en partner är. Vad tänker du om det? :)

/Johanna
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest