Hej!
Jag är i andra änden så egentligen har jag inget bra svar på din fråga.
Men jag och min sambo har lyssnat en del på podcasts både på egen hand och tillsammans. Sexberoendepodden finns det en som heter som vi tyckte var väldigt bra. Det finns även en som heter Ångestpodden där det finns några avsnitt som handlar om svek, otrohet, sexberoende och annat. Det finns säkert hur mycket som helst. Vi har också en terapeut som vi går till, var för sig och tillsammans. För oss har det varit viktigt att det är en terapeut som framför allt hon litar på. Jag vill inte säga att det här fungerar, men vi känner båda (tror jag) att vi tar steg framåt i alla fall.
Från min synvinkel vet jag att det är jag som har det stora jobbet framför mig, att visa att jag går att lita på igen. Jag vet inte hur jag ska göra det förutom att prata och kommunicera mer. Jag har börjat prata med min sambo om saker jag tycker är obekvämt. Onani är för mig en sån sak som jag sällan pratat om förut, för det är ju min grej, har jag tyckt. Om det här hjälper vet jag inte, men börja prata med varandra, gå i terapi båda två och var inte rädda för att visa er sårbara, svikna, skamfyllda, ledsna, rädda eller vilka känslor som nu kan dyka upp.
Önskar er båda lycka till!
Johan