Forum
Ovetandes   Ämnesstartare
Ovetandes

Jag har nyligen konfronterat min man återigen och denna gången så har missbruket visa sig vara större än väntat.
Han har olika profiler på Facebook, tiktok, kik, snapchat, reddit mm och där ligger det uppladdade filmer på honom själv men inte ansikte.
Han har då vid upprepade tillfällen onanerat live på Facebook och på andra ställen.
För att inte bli avslöjad så har han tagit en bild på en några år yngre anhörig och använt när någon efterfrågat det.
Min man har haft olika förhållanden på nätet och även försökt stämma träff med olika kvinnor.

Jag vet inte om han har träffat kvinnorna, han hävdar att det aldrig har skett.
Han har köpt laptop och swishat till olika kvinnor i olika syften men enligt honom så finns inte vad som skett kvar i minnet.

Jag är säker på att han har haft en relation till en kollega men det hävdar han bestämt att så inte är fallet.

Hur har ni gjort för att få fram sanningen?
Tilliten?
Få relationen att fungera igen.

Jag behöver all hjälp som finns att få.

Kram

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Johan75  
Johan75

Hej!

Jag är i andra änden så egentligen har jag inget bra svar på din fråga.
Men jag och min sambo har lyssnat en del på podcasts både på egen hand och tillsammans. Sexberoendepodden finns det en som heter som vi tyckte var väldigt bra. Det finns även en som heter Ångestpodden där det finns några avsnitt som handlar om svek, otrohet, sexberoende och annat. Det finns säkert hur mycket som helst. Vi har också en terapeut som vi går till, var för sig och tillsammans. För oss har det varit viktigt att det är en terapeut som framför allt hon litar på. Jag vill inte säga att det här fungerar, men vi känner båda (tror jag) att vi tar steg framåt i alla fall.

Från min synvinkel vet jag att det är jag som har det stora jobbet framför mig, att visa att jag går att lita på igen. Jag vet inte hur jag ska göra det förutom att prata och kommunicera mer. Jag har börjat prata med min sambo om saker jag tycker är obekvämt. Onani är för mig en sån sak som jag sällan pratat om förut, för det är ju min grej, har jag tyckt. Om det här hjälper vet jag inte, men börja prata med varandra, gå i terapi båda två och var inte rädda för att visa er sårbara, svikna, skamfyllda, ledsna, rädda eller vilka känslor som nu kan dyka upp.

Önskar er båda lycka till!

Johan
Blomman  
Blomman

Ursprungligen postat av: Ovetandes Gå till citerat inlägg
Jag har nyligen konfronterat min man återigen och denna gången så har missbruket visa sig vara större än väntat.
Han har olika profiler på Facebook, tiktok, kik, snapchat, reddit mm och där ligger det uppladdade filmer på honom själv men inte ansikte.
Han har då vid upprepade tillfällen onanerat live på Facebook och på andra ställen.
För att inte bli avslöjad så har han tagit en bild på en några år yngre anhörig och använt när någon efterfrågat det.
Min man har haft olika förhållanden på nätet och även försökt stämma träff med olika kvinnor.

Jag vet inte om han har träffat kvinnorna, han hävdar att det aldrig har skett.
Han har köpt laptop och swishat till olika kvinnor i olika syften men enligt honom så finns inte vad som skett kvar i minnet.

Jag är säker på att han har haft en relation till en kollega men det hävdar han bestämt att så inte är fallet.

Tilliten?

Jag behöver all hjälp som finns att få.

Kram

Jag är i en liknande situation.. pratar gärna och delar både frustration och framgångar <3
Brandbil  
Brandbil

Tilliten?

Går det? Vill du verkligen det?
Fundera på det.

Blomman  
Blomman

Ursprungligen postat av: Brandbil Gå till citerat inlägg
Tilliten?

Går det? Vill du verkligen det?
Fundera på det.

Hej,

Jag undrar också, hur gör man? Går det ens efter allt svek...
Hur har ni gjort eller inte gjort?
JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Hej Johanna heter jag och jobbar på Starta Om och sitter i mycket samtal med anhöriga. Det första jag vill skicka med är att det går att bygga tillit, de går att komma tillbaka, även om jag förstår känslan av hopplöshet/ilska/svek och alla känslor man kan känna när man har kommit på sin parter med detta! Men JA det går, om man vill såklart. Det är det första att göra. Tänka efter - vill jag?

Det finns en tid för allt, de är viktigt att man får vara arg ledsen och besviken, man får och måste få utrymme att känna sina känslor. Men efter ett tag så kommer det en punkt då de är dags att tänka efter vad man vill sen. Och då är då man behöver fundera över om man vill fortsätta.

Om svaret är "Ja" då är mina varmaste rekommendationer precis som Johan sa, att söka stöd och hjälp. En terapeut/stödperson/äktenskapsrådgivare. Någon som också har koll på beroendeproblematik. Vi på Starta om erbjuder tex stödsamtal och onlinegrupper för anhöriga. Är man intresserad av att veta mer om det så kan ni maila kontakt@startaom.se

Sen är de ett bra att ta reda på hur beroende fungerar, att läsa på eller att titta på dokumentärer på ämnet är alltid bra för att skapa sig förståelse. Dokumentären från "Fight The New drug" Som heter "Heart, Barin, World" är bra på att ge en helhetsbild på hur beroende funkar. Sen så kan man läsa boken "Det där" där berättar 4 män som har varit beroende av porr om din upplevelse + hur de blev fria. Samt en kvinna som är gift med en man med beroende delar med sig om sina erfarenheter.

Lycka till! Gott att ni skriver här, fortsätt med det
/Johanna

Forum
Användare som läser denna konversation
Guest