Forum
Idioten   Ämnesstartare
Idioten

Hej!
Jag kallar mig för idioten eftersom det är just så jag känner mig... Som en riktig idiot!
Och ja, jag hatar porr! Jag hatar det av hela mitt hjärta, av hela min själ. Varenda atom i min kropp hatar porr!
Varför? Jo, porren är ond... Den förstör så många miljoner liv på så många olika sätt runt om i världen. Dagligen!
Jag fick upp ögonen för detta alldeles nyligen, för snart en vecka sedan.
Jag kommer tillbaka till detta, men först lite lätt bakgrundsfakta.
Jag har under flera år känt av det onda med porren men det är först nu jag har sett på riktigt hur den verkligen förstör.
Tänkte dela med mig av min historia, min berättelse som man kan säga att jag i skrivande stund befinner mig mitt i.
Jag har missbrukat porr i många år, mer än 10 år.
Under nästan hela den här tiden har jag känt att något var fel, jag kunde inte stå emot när begäret föll på. Jag började må dåligt av det, mådde dåligt när jag var färdig. Kicken försvann och jag började söka mig till allt fler kategorier inom porren. Det blev grövre, konstigare och mer bisarra saker för varje gång jag inte kunde tända på en viss kategori längre. Det blev en jakt av att ständigt hitta något nytt jag kunde gå igång på. Det var saker jag aldrig i min vildaste fantasi kunde tro att jag skulle gå igång på. Jag förde en kamp mot mig själv där, det kändes som att någon tvingade mig till att gå igång på vad som helst. Som att jag hade en pistol riktad mot mitt huvud. Visst, jag hade gränser. Men inte dom gränserna jag trodde att jag normalt har.
Jag mådde sämre och sämre av skiten. Insåg lite då och då att jag hade problem men det förträngdes ofta snabbt.
Så en vacker dag för nästan 2,5 år sedan träffade jag en tjej. Den mest underbara kvinnan i hela världen. Jag föll pladask, jag blev dödskär. Hela min kropp blev alldeles varm så fort jag tänkte på henne. Hon fick mig att känna en sådan lycka, kärlek och glädje som jag aldrig upplevt förut. Vi blev ihop, hon flyttade in hos mig och jag var upp över öronen lycklig och kär. Vi gifte oss faktiskt alldeles nyligen, vilket ihop med min sons födsel var den finaste, lyckligaste och vackraste dagen i mitt liv.
Livet lekte med undantag för den enormt tunga ryggsäck jag bar på.
Fram tills nu i helgen. Min fru konfronterade mig angående porren. Hon hade sedan länge misstänkt att jag kollade mycket på porr, till slut visste hon. Hon gick länge omkring och led i det tysta och väntade på att jag skulle berätta. Hon gav mig små pikar osv. Allt detta gjorde att jag hann bli mer medveten om problemet jag hade, jag började stå emot. Det gick i perioder, vissa var starkare och andra var svagare men jag lyckades inte sluta helt förrän hon konfronterade mig.
Hon har alltid varit extremt tydlig med hur viktigt det är med ärlighet i ett förhållande. Att man ska vara öppen och dela med sig av sina eventuella laster i livet. Så man liksom vet vem det är man har valt att dela sitt liv ihop med. Jag kan bara hålla med henne, det är en av dom största grundpelarna i ett välmående förhållande.
I vissa perioder har jag varit medveten om mitt missbruk, i andra har jag förträngt det.
Tyvärr vågade jag inte berätta för henne trots att jag visste att det var det enda rätta.
Nu när hon då tillslut konfronterade mig så kom allt ut. Det var fruktansvärt och helt underbart på en och samma gång. Att jag fick börja tömma min ryggsäck var en ENORM lättnad! Enda nackdelen var hur min fru tog det och alla konsekvenser mitt missbruk hade lett till.
Vi har pratat väldigt mycket denna veckan och hon har varit ett enormt stort stöd samtidigt som hon själv lider och brottas med en hög olika känslor som kan vara väldigt tuffa att hantera.
Allt detta prat har rivit upp djupa sår i både henne och mig, det har börjat grävas i min enormt djupa ryggsäck och alla dess fack, den har lett till konfrontationer och hemska konsekvenser men även nyttiga insikter.
Jag har så mycket att berätta trots att det inte har gått en vecka sedan konfrontationen och jag vet knappt i vilken ända jag ska börja och i vilken ordning jag ska ta allt. Men nu ska jag sova, sova jämte min underbara fru ❤
Skriver igen så fort tiden finns. Ta hand om er och var starka!

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Lars  
Lars

Hälsar dig välkommen till forumet :-) Kul att fler hittar hit (även om det är av en tråkig anledning)!

Idioten   Ämnesstartare
Idioten

Ursprungligen postat av: Lars Gå till citerat inlägg
Hälsar dig välkommen till forumet :-) Kul att fler hittar hit (även om det är av en tråkig anledning)!

Tack så mycket Lars! Känner att det finns mycket stöttning här och att det finns mycket att lära av varandra. Ett forum som detta är en väldigt fin och bra uppsida i hela den här problematiken. Här finner man hopp, styrka och inspiration :)
Lars  
Lars

En annan har ju varit mer eller mindre ensam allt för många år med denna kamp, så det känns bra vara här.

En sekund i taget, en minut eller en dag om man orkar.
och
Aldrig sluta tro på sig själv eller resa sig.

Vi kan klara det!
Trasig  
Trasig

Hej och välkommen. Det är känns att läsa din text. Jag var i ungefär din situation för ett år sedan.
Jag vill önska all lycka på vägen och jag hoppas att du kan känna vårat stöd Mvh trasig.
Idioten   Ämnesstartare
Idioten

Ursprungligen postat av: Lars Gå till citerat inlägg
En annan har ju varit mer eller mindre ensam allt för många år med denna kamp, så det känns bra vara här.

En sekund i taget, en minut eller en dag om man orkar.
och
Aldrig sluta tro på sig själv eller resa sig.

Vi kan klara det!

Ja, att vara ensam i kampen är tufft. Riktigt tufft! Har man ingen att dela sin kamp och sitt beroende med så blir det ju såklart ingen lätt uppgift. Men här är man ju aldrig ensam. Jag har turen att ha både er och min fru som stöd vilket ger en enorm kraft!
Sen får man inte glömma att ge sig själv stöd också.
Jag själv har valt att se vilken skada porren har orsakat mig själv och min fru. Sen ställer jag mig själv frågan: Vill jag ställa till med en sån här skada och oreda mot mig/oss igen? Svaret på det är "över min döda kropp"!!! Sen ställer jag mig även frågan: Vilka fördelar i livet kan jag få av att sluta? Svaret på det är: "Allt!!!"
Ställ dig själv rätt frågor och svara på dom. Då hittar du det rätta glöden. Hitta drivkraften och styrkan, besegra dig själv! Själv vill jag aldrig hamna där igen, det finns inte!
Vi kan klara det, vi ska klara det... Vi kommer klara det!
Idioten   Ämnesstartare
Idioten

Ursprungligen postat av: Trasig Gå till citerat inlägg
Hej och välkommen. Det är känns att läsa din text. Jag var i ungefär din situation för ett år sedan.
Jag vill önska all lycka på vägen och jag hoppas att du kan känna vårat stöd Mvh trasig.

Tack så mycket för ditt och erat stöd!
Både jag och min fru har läst om hela din kamp och jag måste erkänna att jag fällde några tårar och fick även några leenden på mina läppar när jag läste.
Du är väldigt bra på att skriva och din text berörde mycket. Har funnit styrka, mod och hopp mycket tack vare din historia och jag är uppriktigt sagt riktigt glad över att se dina enorma framsteg!
Det känns skönt att både få ta del av och att få dela med sig av alla våras erfarenheter och kamper. Hoppas att vi tillsammans kan få många människors liv att vända och gå åt rätt håll :)
Trasig  
Trasig

Tack. Det började mest som självterapi. Jag förstår mer och mer att jag kan hjälpa anda genom att vara öppen. När du skriver att jag inspirerar, så känner jag att mitt dåliga beteende som jag har haft under min tid som storkonsument, ändå har ett syfte. Jag hoppas på en snöbollseffekt. Att vi blir många som kan hjälpas åt att belysa problematiken på ett icke dömande sätt.
Jag älskar din inställning och din beslutsamhet. Jag tycker även det är bra att du ser framemot allt gott som det kommer att ge :-)

Idioten   Ämnesstartare
Idioten

Hej igen!
Nu har det gått några dagar sedan jag skrev för första gången.
Som jag avslutade sist så finns det så mycket att skriva om och att jag knappt vet vilken ända jag ska börja i.
Detta är en enda stor känsle- och tankesoppa.
Det är inte bara här på forumet jag inte vet vilken ända jag ska börja i utan det gäller även min väg ut från allt detta onda som har skett. Det finns flera punkter som jag måste handskas med och lösa. Men i vilken ordning?
Utan inbördes ordning följer ett urval av punkter jag måste hantera/förstå/lösa osv.

1. Var i livet gick det snett?
2. Vad är roten till att det gick snett?
3. All skada jag har orsakat min fru, andra samt mig själv.
4. Att min frus tillit gentemot mig är så skadad att jag inte ens vet om den någonsin går att reparera.
5. Hur ska jag någonsin kunna veta att jag har blivit frisk?
6. Kommer min fru orka/klara av att leva med mig efter allt detta?

Ja, det finns mer än så men det är som sagt ett urval.
Jag får som ni vet ett enormt stöd av min fantastiska, vackra, fina fru och det är jag evigt tacksam för ❤
Men jag har insett en sak, jag behöver hjälp för att reda ut allt detta, professionell hjälp.
Jag behöver någon som kan hjälpa mig att börja nysta i rätt trådar vid rätt tillfällen. Någon som hjälper mig att sortera alla tankar och känslor. Någon som hjälper mig att bli 100% fri från all denna ondska för all framtid! För jag kommer segra, det vet jag. Jag kommer aldrig någonsin ge mig!
Behöver hjälp att förhindra eventuella fallgropar. Behöver hjälp att förhindra att mitt beroende skapar nya beroenden osv. Jag behöver helt enkelt hjälp!

Har börjat nysta lite i hur och varför jag har svikit min fru så här... Varför öppnade jag inte upp mig själv gentemot henne från början trots att hon tryckte så hårt på hur otroligt viktigt öppenhet och ärlighet är för henne? Och jag tror jag har kommit en liten bit på vägen.
Jag har ljugit för henne, smugit med mitt beroende, förträngt min sjukdom och utsatt henne för vissa saker relaterade till sjukdomen.
Har gått tillbaka i mitt liv och rotat runt och har kommit fram till att min självkänsla var lägre än vad jag själv har velat inse. Åtminstone självkänslan gentemot tjejer.
Jag har blivit bränd och sviken vid ett flertal gånger av tjejer och har fått gå igenom en del tunga saker tack vare det. Har sakta men säkert mist min tillit och självkänsla och har haft svårt för att helt öppna upp mig av rädsla för att bli dömd och av att bli lämnad.
Jag gissar att det till slut utvecklades till någon form av mer eller mindre omedveten försvarsmekanism inom mig. Den försvarsmekanismen innebar att jag hade extremt svårt för att öppna upp mig samt att ljuga för att skydda mig själv om så krävdes. Jag "visste" att jag skulle bli lämnad om jag öppnade upp mig och berättade allt. Det var ju såna mina erfarenheter var. Alltså, jag har inga erfarenheter av att bli lämnad för att jag har öppnat upp mig, men jag har blivit bränd och sviken så många gånger. Alltså väldigt låg tillit och låg självkänsla som resultat (finns även andra orsaker som har/kan ha bidragit till det). Mycket av mitt förflutna var delvis förträngt och resten vågade jag helt enkelt inte berätta för henne. Jag var en feg, rädd och ynklig liten skit. Jag visste ju att jag älskade henne av hela mitt hjärta och att jag ville dela resten av mitt liv med henne. Skulle jag då bygga vårat förhållande och liv ihop baserat på en lögn? Det ville jag ju inte, men det var det jag gjorde. Jag gjorde ju i grund och botten ett val där, ett val jag kommer ångra resten av mitt liv.
Jag var fast i ekorrhjulet. Jag upplevde den överlägset lyckligaste perioden i mitt liv samtidigt som jag släpade runt på min tunga ryggsäck.
Till slut blev min tillit bara starkare och starkare och nu efter konfrontationen är den total. Jag VET att jag kan öppna upp mig för henne om PRECIS ALLT!

Jag förstår precis hur hon känner nu... Jag hade svårt med tilliten till kvinnor till stor del pga svek.
Nu är det jag som har svikit... Nu är det hon som har tappat sin tillit till mig och övrig mänsklighet. Tack vare mig. Den känslan är fruktansvärd.
Vill skriva mer men nu är det dags att sova.
God natt!

//Idioten
Idioten   Ämnesstartare
Idioten

Hej igen!
Då var det 8 dagar sedan jag skrev sist och det har hänt en del sedan sist.
Både bra och dåliga saker.
Jag har tex hålla mig heeeelt borta från porr i 20 dagar! 💪
Vi har haft bra och dåliga dagar här hemma och så kommer det gissningsvis fortsätta ett tag till.
I fredags bestämde vi oss för att damma av min gamla dator (den har stått nerpackad i två år) för att se vad som fanns i den. Det var tufft, tufft för oss båda men på helt olika sätt.
Min fru tog det inte bra då det var väldigt tufft för henne att jag fortfarande hade kvar bilder på gamla ex osv. Vissa av bilderna var mer än 10 år gamla. Det fanns även mycket porrelaterat, vilket hon däremot hade väntat sig. Det som tog riktigt hårt och djupt på henne var bilderna på några av mina ex. Förstår henne helt. Det är som hon säger: Lämnar man ett liv och startar ett nytt med en ny partner så gör man sig av med allt det gamla. Gör man inte det så ser det ju väldigt illa ut. Så varför har jag inte gjort mig av med dom? Jag har ju inte kollat på dom på evigheter! Svaret är att jag helt enkelt inte har något riktigt bra svar på det.
Men jag har alltid varit sån, har haft svårt för att göra mig av med saker, nästan oavsett vad det har varit även om det är saker jag varken använder eller kommer ha nytta av. I detta fallet var det nog en kombination av det samt förträngning av att det fanns kvar.
Oavsett vad så är det helt fel att behålla såna gamla bilder. Det är helt oförsvarligt!
Men nu är skiten borta för gott och det känns otroligt bra!!!
Hade förträngt mycket av det som fanns där men mycket kände jag igen så fort jag såg det. Känslan var hemsk.
Har insett att jag verkligen har haft problem att göra mig av med gamla grejer av någon konstig anledning. Det har iofs blivit mkt bättre på senare tid men jag kan bättra mig ytterligare.
Så alla ni andra porrberoende som vill bli kvitt erat beroende för gott. Gör er av med all gammal skit som har med porrtittande att göra. Förr eller senare ställer det bara till med problem! Antingen för er själva eller för eran relation om ni har någon.
Och kom ihåg, var 100% ärliga mot både er själva och eventuell partner.
Upplever att dom flesta som öppnar upp sig får ett bra stöd hemifrån vilket hjälper så enormt mycket!
Ska ryggsäcken tömmas så ska den tömmas helt!

En annan superviktig sak. Har ni en partner, glöm inte av henne/honom! Dom går igenom en pärs utan dess like! Ibland kan dom behöva prata, ibland behöver dom vara för sig själva, ibland behöver dom prata med andra osv. Både känslor och humör kan skifta. Men oavsett vad, ge dom utrymme, tid, förståelse och stöd. För ett lyckat slutresultat tror jag stenhårt på att man är stark i sig själv och att man är starka ihop som ett par. Tar man sig igenom något sånt här blir man oslagbar både som person och som par. Det är iaf min tro och inställning!

Kämpa på, bryt ihop, var starka och envisa! Till slut står ni där som vinnare på ett eller annat sätt! 💪🙂
Alias123456  
Alias123456

Ursprungligen postat av: Idioten Gå till citerat inlägg
Hej igen!
Vi har haft bra och dåliga dagar här hemma och så kommer det gissningsvis fortsätta ett tag till.
I fredags bestämde vi oss för att damma av min gamla dator (den har stått nerpackad i två år) för att se vad som fanns i den. Det var tufft, tufft för oss båda men på helt olika sätt.
Min fru tog det inte bra då det var väldigt tufft för henne att jag fortfarande hade kvar bilder på gamla ex osv. Vissa av bilderna var mer än 10 år gamla. Det fanns även mycket porrelaterat, vilket hon däremot hade väntat sig. Det som tog riktigt hårt och djupt på henne var bilderna på några av mina ex. Förstår henne helt. Det är som hon säger: Lämnar man ett liv och startar ett nytt med en ny partner så gör man sig av med allt det gamla. Gör man inte det så ser det ju väldigt illa ut. Så varför har jag inte gjort mig av med dom? Jag har ju inte kollat på dom på evigheter! Svaret är att jag helt enkelt inte har något riktigt bra svar på det.
Men jag har alltid varit sån, har haft svårt för att göra mig av med saker, nästan oavsett vad det har varit även om det är saker jag varken använder eller kommer ha nytta av. I detta fallet var det nog en kombination av det samt förträngning av att det fanns kvar.
Oavsett vad så är det helt fel att behålla såna gamla bilder. Det är helt oförsvarligt!
Hade förträngt mycket av det som fanns där men mycket kände jag igen så fort jag såg det. Känslan var hemsk.
Har insett att jag verkligen har haft problem att göra mig av med gamla grejer av någon konstig anledning. Det har iofs blivit mkt bättre på senare tid men jag kan bättra mig ytterligare.
Så alla ni andra porrberoende som vill bli kvitt erat beroende för gott. Gör er av med all gammal skit som har med porrtittande att göra. Förr eller senare ställer det bara till med problem! Antingen för er själva eller för eran relation om ni har någon.
Upplever att dom flesta som öppnar upp sig får ett bra stöd hemifrån vilket hjälper så enormt mycket!

En annan superviktig sak. Har ni en partner, glöm inte av henne/honom! Dom går igenom en pärs utan dess like! Ibland kan dom behöva prata, ibland behöver dom vara för sig själva, ibland behöver dom prata med andra osv. Både känslor och humör kan skifta. Men oavsett vad, ge dom utrymme, tid, förståelse och stöd. För ett lyckat slutresultat tror jag stenhårt på att man är stark i sig själv och att man är starka ihop som ett par. Tar man sig igenom något sånt här blir man oslagbar både som person och som par. Det är iaf min tro och inställning!

Kämpa på, bryt ihop, var starka och envisa! Till slut står ni där som vinnare på ett eller annat sätt! 💪🙂

Hej! Jag hittade precis din tråd och vill bara tacka för att du och din fru delar med er av er resa. För en vecka sedan blev min sambo påkommen med sitt porrmissbruk (som han lovat mig att han slutat med under 2.5 års tid). Under denna veckan har vi båda gråtit, men igår vågade han äntligen vara ärlig med exakt allt. Känslorna hos mig som partner är nu många. Jag älskar honom mer än allt, men jag är så rädd att aldrig kunna lita på honom igen. Men att läsa er resa och se att det finns hopp, både för dig som slutat men också för er som par, ger mig tröst och hopp om att det är rätt beslut att stanna kvar och fortsätta kämpa och älska. Fortsätt gärna dela med er. Önskar er verkligen all lycka till och återigen tack, ni förstår inte hur mycket det betyder!!

christianStartaom  
christianStartaom

Hej!

Vill bara säga att vi är så glada att du vågar skriva och delar din brottning. Det finns mycket bra folk här som kommer skriva bra saker och stötta!

Det finns också möjlighet att få ta del av telefonsamtal om du skulle vilja! Tack för att du vågar vara öppen! Vi gör detta tillsammans!
Hör av dig till mig på PM, så tar jag gärna ett samtal med dig, annars går det självklart bra att fortsätta skriva här!

// Christian
Adminstratör
Idioten   Ämnesstartare
Idioten

Ursprungligen postat av: Alias123456 Gå till citerat inlägg
Ursprungligen postat av: Idioten Gå till citerat inlägg
Hej igen!

Hej! Jag hittade precis din tråd och vill bara tacka för att du och din fru delar med er av er resa. För en vecka sedan blev min sambo påkommen med sitt porrmissbruk (som han lovat mig att han slutat med under 2.5 års tid). Under denna veckan har vi båda gråtit, men igår vågade han äntligen vara ärlig med exakt allt. Känslorna hos mig som partner är nu många. Jag älskar honom mer än allt, men jag är så rädd att aldrig kunna lita på honom igen. Men att läsa er resa och se att det finns hopp, både för dig som slutat men också för er som par, ger mig tröst och hopp om att det är rätt beslut att stanna kvar och fortsätta kämpa och älska. Fortsätt gärna dela med er. Önskar er verkligen all lycka till och återigen tack, ni förstår inte hur mycket det betyder!!

Hej Alias!
Kul (eller vad man ska säga) att du har hittat hit och läser samt skriver.
Blev väldigt rörd av det du skrev och fällde faktiskt en liten tår.
Det värmer i hjärtat att mina/våra problem faktiskt kan hjälpa och stärka på annat håll.

Jag känner igen mycket av det du beskriver. Lögner, smusslande, brist på tillit, många och skiftande känslor osv.
Det är fullt naturligt att du känner som du gör och jag tycker det är bra att du släpper fram dina känslor och att du skriver av dig här. Om han inte redan gör det så hoppas jag att din sambo börjar kika lite här på forumet också :)
Min personliga åsikt är att man har stor chans att som par ta sig igenom något sådant här om man kan lyssna på varandra, försöka förstå varandra och att man respekterar varandras känslor. Att finnas där för varandra och stötta varandra är oerhört viktigt. Är kärleken tillräckligt stark och om viljan för den som är/var beroende är tillräckligt stark så tror jag man kan växa både som individer och som par.
Förstår också att det är väldigt svårt för den som är medberoende att sätta sig in i hur hjärnan och tankarna fungerar hos en som är beroende. Förstår verkligen till 100% att man tar det personligt.

Men ur mitt perspektiv så är porrberoendet en helt separat sak som inte har med min fru att göra överhuvudtaget. Jag har alltid älskat henne från topp till tå, både invändigt och utvändigt. Och jag har alltid gått igång på henne, tyckt att hon är vacker, snygg och sexig osv. Hon är världens finaste människa enligt mig. Men porren fanns med mig långt innan jag träffade henne, den var en ovälkommen gäst som följde med in i vårat förhållande. Jag klarade inte av att skaka av mig den där hemska porren själv, men med hennes hjälp gick det :)

Men när man går in i porrens värld så är det som en liten isolerad bubbla, en bubbla som är helt skild från den verkliga världen där utanför. Och just det är för mig väldigt svårt att beskriva och förklara för min fru. Jag begär verkligen inte att hon ska förstå eftersom det är väldigt svårt att sätta sig in i när man själv inte har varit där.

Och just det du skriver om att du är rädd för att aldrig kunna lita på honom igen är fullt naturligt. Min fru går igenom exakt samma sak med mig. Och just den biten tynger oss båda väldigt mycket.
Att vinna tillbaka den där så viktiga tilliten kan säkert ta lång tid. Tror det är svårt att med ord vinna tillbaka tilliten från sin partner och att det istället är upp till bevis och att man med tiden ser om tilliten är befogad eller inte.
För mig personligen finns det i nuläget inget viktigare än att fortsätta mitt liv som öppen och 100% ärlig. För jag vet att om jag ljuger eller håller undan något sådant här igen så är det kört. Helt kört! Dessutom mår jag sååå mycket bättre av att inte bära på några hemligheter!
Så jag är hellre ärlig än att riskera att svika henne igen/förlora henne. Det är liksom det enda alternativet för mig. Både hjärna och hjärta är fullt inställda på det.
Men ja, det är en tuff period vi har framför oss. Det kommer säkert pendla mycket upp och ner, var beredd på det. Håller tummarna för att både ni, jag och min fru grejar det här. Och tack för dina lyckönskningar! Dom värmer 😊
Alias123456  
Alias123456

Tusen tusen tack för ditt fina svar. Det känns så tröstande med allt stöd här. På något vis gör det att man vågar stanna kvar och kämpa.

Min sambo har inte vågat skriva här än, men han har läst dina inlägg flera gånger om och har skaffat en kontaktperson och går till en kurator. Han har sagt att han vill skriva ett inlägg här för att han vill dela med sig av sin historia och kanske få hjälp, så jag hoppas att han gör det. Det har varit vändpunkten för mig i alla fall. Att öppna upp sig här och få sådant fantastiskt stöd och läsa om er resa.

Jag hoppas att vi alla tar oss igenom detta och står kvar med vår kärlek på andra sidan, starkare än någonsin :-) tack ännu en gång för all hjälp.
Idioten   Ämnesstartare
Idioten

Ursprungligen postat av: Alias123456 Gå till citerat inlägg
Tusen tusen tack för ditt fina svar. Det känns så tröstande med allt stöd här. På något vis gör det att man vågar stanna kvar och kämpa.

Min sambo har inte vågat skriva här än, men han har läst dina inlägg flera gånger om och har skaffat en kontaktperson och går till en kurator. Han har sagt att han vill skriva ett inlägg här för att han vill dela med sig av sin historia och kanske få hjälp, så jag hoppas att han gör det. Det har varit vändpunkten för mig i alla fall. Att öppna upp sig här och få sådant fantastiskt stöd och läsa om er resa.

Jag hoppas att vi alla tar oss igenom detta och står kvar med vår kärlek på andra sidan, starkare än någonsin :-) tack ännu en gång för all hjälp.

Va roligt att höra att han har tagit tag i det! Känns som ett tecken på att han menar allvar med att bli fri från sitt beroende :)
Ser fram emot att få läsa din sambos historia! Han skriver säkert så fort han känner sig redo och jag tror det kommer kännas skönt för honom när han väl börjar skriva. Tycker personligen det känns väldigt bra iaf. Så jag håller med dig, det känns skönt att få skriva här. Att dels få stöd plus att man stöttar andra.
Både beroende och medberoende är väl i behov av någon form av stöd. Enda skillnaden oss emellan är att vi står på varsin sida om själva problemet.
Jag är väldigt glad att du som medberoende väljer att skriva av dig här. Dels för att det hjälper dig och dels för att det är bra för oss som är/var beroende att få läsa hur det är och känns ur erat perspektiv.
Men det är sorgligt, hemskt och tragiskt att se vad "vi" har ställt till med, hur det har skadat er. Alltid lika sorgligt när det blir oskyldiga offer eller vad man ska säga 😔

Oavsett hur allt det här kommer sluta så kommer jag vara evigt tacksam för att min fru konfronterade mig och att hon står vid min sida i allt detta. Hon har öppnat mina ögon på så många olika sätt. Är övertygad om att detta leder mig till att bli en bättre och mer trygg person med ett mer öppet sinne. Det kommer bara göra gott för mig som person. Tror din sambo känner något liknande?!
Ja jag både tror och hoppas att vi kommer ta oss igenom det här. Man säger ju att kärleken övervinner allt! Med gemensamma krafter och en djup kärlek ska vi vinna det här ❤💪
Lycka till till oss och må vi kämpa in i det sista!
Alias123456  
Alias123456

Tack igen för att du delar med dig och för stödet. Jag håller med om att det hjälper att läsa varandras historier, eftersom vi befinner oss på varsin sida "problemet" precis som du säger. Att läsa dina ord och tankar kring det hela får mig att få en bättre förståelse för beroendet, och att ni egentligen aldrig menat att skada oss som partner. Det gör ju såklart inte mindre ont för det, men det har hjälpt mig litegrann att gå vidare genom att förstå beroendet och hur det fungerar. Och att inte bara höra min sambos ord och tankar om det, utan även läsa här att det han säger faktiskt är sant eftersom fler delar hans känslor.

Jag hoppas precis som du att vi alla tar oss igenom detta. För oss går det upp och ned, vi har haft några riktigt tuffa dagar. Men också ett par väldigt fina dagar. Och det är viktigt för mig, att det trots allt som hänt fortfarande finns fina dagar. Jag försöker att fokusera på det när de dåliga dagarna kommer. Att det är okej med dagar där man känner sig ledsen, sårad, arg och besviken. För det kommer bra dagar också. Så länge man finns där för varandra, kommunicerar, är ärliga och transparenta, och påminner att man älskar varandra tror jag att de dåliga dagarna till slut kommer att vara över. Jag vet inte hur lång tid det kommer att ta. Och det spelar egentligen ingen roll för mig, för det känns som att det går att komma dit. Och det är allt som betyder något just nu.

Så fortsätt kämpa ni också. Vi går igenom detta och kämpar tillsammans :)
Bosmar  
Bosmar

Hej, ser att det är en gammal tråd men kom in på den i mitt sökande av hjälp. Och blev väldigt berörd då så mkt stämmer in på min situation.

I 7 år har jag svikit min underbara sambo pga mitt porrmissbruk.

Under alla dessa år har har hon bett om mer närhet o sex men jag har i mitt sjuka beteende undvikit dom situationerna för att då fanns ju den stora hemska chansen att min hemlighet skulle uppdagas.

Nu har hon fått nog av vårt förhållande och sagt att alla hennes känslor för mig är borta och in i det längsta har jag försökt få henna att ge mig en chans att visa henne att hon har fel och att jag kan förändra mig men givetvis på falska grunder..
Men nu berättade jag äntligen för henne vad allt berodde på... mitt missbruk som jag gjort allt för att dölja. Jag är givetvis väldigt lättad att berätta men vet inte om det hjälper för hon känner sig otroligt sviken och ser det som jag varit otrogen, och jag kan förvisso förstå hennes känslor men den där jävla porren handlar ju inte om någon annan. Men huvudsaken är ju givetvis det enorma svek jag utsatt henne för. Hoppas bara jag kan få henne att förstå att inget är hennes fel, inte henne det varit fel på... Bara mitt men fan det är försent.. Har iaf sökt psykologhjälp, ska ha mitt första samtal imorgon. Tyvärr kommer jag nog få försöka lösa det utan hennes hjälp o support.
Ledsen för rörig text, kände bara att jag måste få ur mig ngt.
Alexandra  
Alexandra

Ursprungligen postat av: Bosmar Gå till citerat inlägg
.....

Jag hoppas att du fått ett bra samtal med psykologen.

G.R.F  
G.R.F

Hej! Gammal men aktuell tråd. Känner att jag vill svara dig.
Känner igen mig i så mkt du skriver!
Varit fast i detta ekorrehjul sen jag hittade min farsas porrtidningar som väldigt liten!
Det tog sen fart rejält när darorn gjorde oss till slavar(ja jag har några år på nacken men det är inte mindre aktuellt för det).
Gifte mig precis son du på falska grunder och betygelser, gick såklart inte bra. Vi levde och skaffade familj under 15 år, sen gifte vi oss, ångest hela vägen med stora problem som följd såklart. Bubblan sprack ca 1 år efter brölloppet. Min ångest var så stor så den förpestade allt! Vi lyckades på något vis hålla ihop i nästa 10 år till, men det var med livet som insats. Ändå hade jag sedan den dagen jag kom "clean" inte brukat porr alls!
Men den hade redan satt sina käppar i våra hjul.
Idag sedan snart 5 år är vi separerade och skilda. Det är oerhört tragiskt då vi älskade och respekterade varandra(hur man nu kan säga det), väldigt mkt. Vi hade olika utgångslägen så klart. Men ändå var det så. Vi var menade för varandra och bille bli gamla tillsammans, det var vår plan. Men vi var tvugna att bryta den för att klara oss.

Jag menar nu verkligen inte att det är vad ni behöver göra! Det var vår historia. Jag önskar er allt gott!
Detta var bara lite av mig för att vis att jag känner i detta.
Det jag ville egentligen säga var ett svar på något du undrade, eller snarare påstod.
Jag reagerade på att din fru kände och dubgenom henne att man måste göra slut med sina tidigare.
Jo, sant på vissa sätt skulle jag vilja säga.
Hon reagerade på att du hade dina ex i din dator, och bleb ledsen/svartsjuk över det.
Min erfarenhet visar mig på att man kan bara vara där man är. Din dator var i 2 år gammal malpåse sade du, vilket betyder att du hade dem där när du fortfarande sörjde.
Sörjde? Ja! Man bearbetar sina känslor över att bli sårad och övergiven så klart, det tar den tid det tar. Det är samma system som att sörja. Framför allt om man inte själv kombfram till att man behövde avsluta ett förhållande, utan sas blev avslutad. Det tar tid.
Med det sagt, vill jag lägga en dimention till till detta. Nämligen att man kanske inte alls skall avsluta sin tidigare förhållanden, iaf inte i det att man måste ta avstånd till dem.
Bättre är nog att försöka komma på hur man skall leva med att man älskat någon (och kanske alltid kommer göra) och ändågå vidare med livet. Jag kan med säkerhet säga att de jag älskat kommer jag fortsätta älska, oavsett om de gjort.mig illa eller varit tvugna att inte bara i mitt liv så som förut av andra orsaker.
Ders egenskaper som gjorde att de var personer som jag höll kär försvinner ju inte!
Saker är inte svart och vill dditt och mitt, utan en enda stor sak som bi måste handha gemensamt. Vars sig vi vill eller ej.
Hoppas det föll väl ut för dig!
Jag kämpar fortfarande, men ger inte upp!

quote=Idioten;6535]Hej igen!

G.R.F  
G.R.F

Hej! Gammal men aktuell tråd. Känner att jag vill svara dig.
Känner igen mig i så mkt du skriver!
Varit fast i detta ekorrehjul sen jag hittade min farsas porrtidningar som väldigt liten!
Det tog sen fart rejält när darorn gjorde oss till slavar(ja jag har några år på nacken men det är inte mindre aktuellt för det).
Gifte mig precis som du på falska grunder och betygelser, gick såklart inte bra. Vi levde och skaffade familj under 15 år, sen gifte vi oss, ångest hela vägen med stora problem som följd såklart. Bubblan sprack ca 1 år efter brölloppet. Min ångest var så stor så den förpestade allt! Vi lyckades på något vis hålla ihop i nästa 10 år till, men det var med livet som insats. Ändå hade jag sedan den dagen jag kom "clean" inte brukat porr alls!
Men den hade redan satt sina käppar i våra hjul.
Idag sedan snart 5 år är vi separerade och skilda. Det är oerhört tragiskt då vi älskade och respekterade varandra(hur man nu kan säga det), väldigt mkt. Vi hade olika utgångslägen så klart. Men ändå var det så. Vi var menade för varandra och ville bli gamla tillsammans, det var vår plan. Men vi var tvugna att bryta den för att klara oss.

Jag menar nu verkligen inte att det är vad ni behöver göra! Det var vår historia. Jag önskar er allt gott!
Detta var bara lite av mig för att visa att jag känner i detta.
Det jag ville egentligen säga var ett svar på något du undrade, eller snarare påstod.
Jag reagerade på att din fru kände och du genom henne att man måste göra slut med sina tidigare.
Jo, sant på vissa sätt skulle jag vilja säga.
Hon reagerade på att du hade dina ex i din dator, och ble ledsen kanske svartsjuk över det.
Min erfarenhet visar mig på att man kan bara vara där man är. Din dator var i 2 år gammal malpåse sade du, vilket betyder att du hade dem där när du fortfarande sörjde.
Sörjde? Ja! Man bearbetar sina känslor över att bli sårad och övergiven så klart, det tar den tid det tar. Det är samma system som att sörja. Framför allt om man inte själv kom fram till att man behövde avsluta ett förhållande, utan sas blev avslutad. Det tar tid.
Med det sagt, vill jag lägga en dimention till till detta. Nämligen att man kanske inte alls skall göra slut med sina tidigare förhållanden, iaf inte i det att man måste ta avstånd till dem.
Bättre är nog att försöka komma på hur man skall leva med att man älskat någon (och kanske alltid kommer göra) och ändå kunna gå vidare med livet. Jag kan med säkerhet säga att de jag älskat kommer jag fortsätta älska, oavsett om de gjort mig illa eller varit tvugna att inte bara i mitt liv så som förut av andra orsaker.
Ders egenskaper som gjorde att de var personer som jag höll kär försvinner ju inte!
Saker är inte svart och vitt, ditt och mitt, utan en enda stor sak som vi måste handha gemensamt. Vare sig vi vill eller ej.
Hoppas det föll väl ut för dig!
Jag kämpar fortfarande, men ger inte upp!

quote=Idioten;6535]Hej igen!

Forum
Användare som läser denna konversation
Guest (3)