Forum
Slutar nu   Ämnesstartare
Slutar nu

Hej
Jag har varit beroende av porr så länge jag minns, det är nog 30 år vid det här laget. Jag har försökt sluta på många olika sätt. Gör ett försök till.

Jag är troende vilket inte gör smärtan mindre över att jag inte kan låta bli. ”Det jag vill det gör jag”, var inte det Paulus skrev. Men så funkar jag....

I alla fall. Jag kan inte ha för nära till bärbar dator hemma, så har idag varit på mitt jobb och lämnat jobbets bärbara där. Det går göra dumheter på telefonen och på paddan, men det är inte lika lätt och ”roligt”.

Jag vill verkligen sluta helt.

Det kommer bli många timmar jag inte vet vad jag ska göra men det måste ändå vara bättre se smärtan och ensamheten istället för fortsätta hejdlöst fylla mitt sinna med smuts.

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Slutar nu

Det är några dagar sedan jag skrev något, mitt löfte till mig själv har jag hållit ganska bra.

Jag har nästan inte kollat på porr alls, det som hänt är att jag varje dag känt ett behov ”gå och bara kolla”, vilket jag inte riktigt kunnat låta bli, men totalt hela helgen har det varit mindre än 2-3 minuter faktiskt. Det måste jag sluta med, för det är nog som att stå med huvudet i en godisskål och säga att man inte gillar godis....

Jag har försökt aktivera mig och inte tillbringa så mycket tid på nätet alls, vilket ju är jättesvårt dessa tider. Allt finns ju där, en smartphone går inte leva utan (nästan). Att jag inte har en bärbar här hemma längre gör det mycket lättare för det är inte en lika djupt rotad vana att porrsurfa på mobilen eller paddan. Det går, och jag är nöjd över det beslutet.

qwery123 skrev lite senare än mig om kombinationen av alkohol och porr. Jamen... det är ju en stor inkörssträcka även för mig... så det blir inget mer av den vanan heller.

Jag *vet* livet inte kommer bli tråkigare utan att titta och göra dumheter, men det känns inte så riktigt. Lite jobbig känsla kan komma på kvällen när jag har många fler timmar än jag är van.

Nåväl, idag blir det en till dag utan att leva i fantasin.
Trasig  
Trasig

Tjena. Känner med dig i din kamp. En dag i taget. Det är så det måste börja.
Jag som har kommit en bit på vägen kan åtminstone säga att det blir lättare.
Utan porr blir det även lättare att hitta drivkraft. Kanske något att fundera på under träningspasset. Vad är din drivkraft?

Ha det bra //Trasig
Slutar nu

Ursprungligen postat av: Trasig Gå till citerat inlägg
Utan porr blir det även lättare att hitta drivkraft. Kanske något att fundera på under träningspasset. Vad är din drivkraft?

Jamen, förutom att det faktiskt är människor som av något skäl ”ställer” upp på göra det de gör på filmerna, istället för leva vettiga liv. Jag missbrukar ju dem.... och skäms när jag tänker på det.

- slippa ha en stor hemlighet jag smyger med. Skulle vara skönt och rätt.
- få tid att återuppta någon hobby som jag försummat.
- att träna; känna sig lite friskare, vara ute i naturen mer, själv eller med syskon/syskonbarn/kompisar.

Tänk att kanske få bli vuxen för en gångs skull, med en lite bättre impulskontroll
Trasig  
Trasig

Det kanske låter lite klyschigt, men det handlar om att hitta sig själv i den här röran. Sedan att även våga vara sig själv.
Det är en del utmaningar. Mvh

Lars  
Lars

Jag kidnappar min tråd som jag startade under ett annat namn - med en epostadress jag raderade för ett tag sedan då jag var less på att jag gjorde dumheter på nätet.

Tillbaka på ruta ett, eller dag 1, men det är dags nu. Igen... Gör ett allvarligt försök, och jag känner jag behöver någonstans att skriva av mig lite nu och då så det blir offentligt.

Sedan ungefär en månad sedan har jag gått och lyckats bli nykter från alkohol, det var första tiden i princip omöjligt att uppnå kände jag, men eftersom veckorna gick så ar det gått bra, med stöd utifrån. Det var skönt att inte få något fördömande, ja, kanske några konstiga blickar av de som tycker det är bra sitta och pimpla öl. När jag började denna resa i somras tänkte jag att jag skulle klara av skippa alkohol och porr på en och samma gång, men det gick inte, men jag var helt på det klara att jag måste vara ”snäll” med mig själv och fokusera på det viktigaste först - och i prioritering var nykterheten viktigare även om den inte är lika skamfull och själsligt destruktiv, så har berusningen alltid lett till mer missbruk av porr också. På ett sätt har alltså jag minskat min användning av porr indirekt genom att jag nyktrat till. Men jag har inte slutat helt. Än.

Den erfarenheten jag har från det gör att jag känner mig lite mer säker på att det kan gå att sluta även med denna fruktansvärt irriterande och destruktiva vana - dvs att sitta hemma själv med dator eller annan surfenhet och kolla på porr och gå runt på olika dejtingsidor. Det GER JU INGENTING ÖVERHUVUDTAGET, annat än dåligt samvete, dåligt mående och slösar bort tid.

Jag har återigen sett till jag inte har en dator hemma, vilket är en lite skrämmande känsla. Känslan säger - vad ska jag hitta på? Vad ska jag göra? Hur ska jag få all tid att gå? Lite tryggt tittar jag på mina tankar och säger, ja men det är samma falska tankar som kom när du bestämde dig sluta dricka. Blev inte livet lite bättre av det? Allt smusslande med flaskor är skönt att slippa. All bakfylla. Så, lite uppmuntrad kan jag titta framåt och tänka, det här kommer kunna gå. 😀

En stor del i min skam är ju att jag tillhör en frikyrka, och mitt beteende känns avlägset från den standard jag tror att jag som kristen skall leva efter. Det är tur att vi inte ska kasta första stenen, för ingen är syndfri. Samtidigt - jag kan absolut inte klara av att gå till någon där och berätta och prata om det. En person i kyrkan vet om detta, och vi brukar i bland kort prata om det - hon vet att jag inte är lyckad på området, och hon fördömer inte, men säger hon ber och undrar hur det går. Kanske kommer hennes bönesvar någon gång i år - att jag blivit fri från bojorna.

Att inte ha för lätt tillgång till en dator tänker jag är jätteviktigt, för det är för mig som att sitta på trappen utanför systembolaget och tänka att jag inte ska köpa något. Det finns en bibelvers som är bra

”Ni har hört att det är sagt: Du ska inte begå äktenskapsbrott. Jag säger er: Den som ser med begär på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. Om ditt högra öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig! Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela din kropp kastas i Gehenna. Och om din högra hand förleder dig till synd, så hugg av den och kasta den ifrån dig! Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela din kropp hamnar i Gehenna.”
‭‭Matteusevangeliet‬ ‭5:27-30‬ ‭SFB15‬‬

den säger mig - se till att fly från det jobbiga som förleder. Kasta bort det, kanske till vilket pris som helst. För det är viktigare du lever än sitter i missbruk.

Och på samma gång - jag har läst den där versen och försökt bli fri i hur många tiotals år som helst. I hemlighet mest kanske. Eller så har jag inte varit redo att bli fri. Jag vet inte, men oviktigt att gräma sig över att jag kastat bort många år. Nu ska jag vända blad och göra det jag kan för att bli fri.

Okay, det är min incheckning igen, på dag 1.
JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Hej Lars!
Jag vill bara peppa dig och uppmuntra dig i din resa. Jag läser din tråd och ber för dig varje gång - du är fantastisk!
Väldigt kloka tankar du kommer med, något som vi ser som avgörande i resan att bli fri är just att sätta ord på sina känslor och tankar. I text och tillsammans med en annan människa, gärna i kombination.

Vi finns här och stöttar dig!
You got this!

/Johanna Starta Om
Lars  
Lars

Tack Johanna, både för uppmuntran och förbön.

Jag är medveten om att jag kommer behöva prata och få stöd IRL lite mer, när vet jag inte, just nu känns det för läskigt, så jag tar kliven här först :-)

Läser jag runt lite så inser jag att jag kommer ha några jobbiga dagar känslomässigt framöver - med trötthet, huvudvärk och annat. Men men. Det får komma. Skönt veta jag är buren och inte helt ensam.

Lars  
Lars

Ett lite tillägg;

Jag har just nu inte så mycket skam och skuldkänslor, utan mer ett lugn. Det är skönt känna att det går få förlåtelse, inte bara en gång, utan 7 x 77 eller hur många gånger som krävs. Förstår att jag har ett mått av stolthet - vill ju inte någon ska veta för jag inte ska skämmas, och inte heller bli misslyckad om och när jag trasslar till det för mig igen. Det behöver som jag skrev i föregående inlägg nog komma i ett läge där jag inte springer och gömmer mig utan står kvar när (ja - inte om) jag snubblar, och får stöd i att ställa mig upp igen och gå.

Det kommer mest troligt bubbla upp lite alla möjliga saker, men just nu är viktigast låta bli ovanan och eländet, och fylla på med annat. Vet inte hur många böcker i ämnet och snarlika ämnen jag plöjt, så jag ”vet” mycket. Men att veta är ju inte samma sak som att göra rätt. Får ta dag för dag nu och se vad som händer med mig och i mitt liv. 😁
Lars  
Lars

Fort gjort... det gick bra för mig hela gårdagen, tills på kvällen, efter att jag haft en kompis på besök en stund, när han åkte, råkade jag se något vackert ute 🤔som fick mig trigga. Alltså, jag kände det direkt, väldigt obehagligt hur hjärnan ställde om sig. Det ena ledde till det andra, och så hamnade jag ändå i att sitta och titta på film. 😞 Kanske ska jag vara nöjd att jag avstod ca 36 timmar (med huvudvärk o trötthet), och att jag skriver om det här istället för att bara dyka vidare. Jag är inte helt säker jag kan avstå resten av dagen. Men jag har skrivit lite om det i alla fall.

Så här då - trodde jag att jag kunde sluta synda av egen viljekraft, rakt av så där, lyfta mig i håret jag slitit av under alla år? Ja det är klart jag trodde... Men jag får ställa mig på klippan istället, eller snarare, sträcka ut en hand och be att få bli upplyft på klippan :)

Jag kommer aktivera mig utanför hemmet så mycket som möjligt idag, för att undvika att sitta och peta mig i naveln. Kom precis in från en joggingtur, det känns bra, som en nollställare och lite mer fokus på vad som är viktigt. Ska leta upp lite bra musik och fylla hjärnan med ett tag.

Det är lite tråkigt detta forum inte har så mycket aktivitet, för jag är säker på att det finns massor som har problem med detta.
JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Tack för att vi får följa med dig på din resa Lars!

Jag vill börja med att Gratta dig till dina första 36 timmar - vilken seger! Jag önskar att du skulle titta på dem som en framgång och vara glad över att du lyckades så länge.
Nu tar vi nya tag! Helt rätt inställning, detta händer oss alla. Men det finns två vägval här, ge upp eller att ställa sig upp igen och fortsätta gå. Du hamnar inte på ruta 1, du går på samma väg men nu snubblade du. Så se det inte som att allt jobb du gjort innan har varit ogjort.

Vi klarar inget i egen kraft, jag vill uppmuntra dig att ta tid med Gud, gå till din klippa och din borg, sätt ord på vad du går igenom för honom. Vi finns här och läser, men det finns mer stöttning att få från oss, både kontaktpersoner och onlinegrupper. När man pratar om beroende så är det väldigt viktigt att sätta ord på det man upplever (det som du gör här) men också att stå till svars för någon. Det kanske låter tråkigt och ibland önskar man att man skulle kunna lösa sina problem själv. Men när det handlar om beroenden så är inte lösningen att klara sig själv. Hjärnan har ett belöningssystem och är man beroende av något så blir det kidnappat. Då hjälper inte viljestyrka. Känner du igen dig i detta?

Här kan du få en lite extra förklaring på hur det funkar:

(7 minuter in, så förklarar hjärnforskaren Katarina Gospic hur hjärnan regerar på porr)

Sen finns hemsidan "fight the new drug" som har en film-serie som förklarar bra också. Kan vara bra att göra sig medveten om vad som händer, så att man inte är lika hård mot sigsjälv och skapar förståelse.

/Johanna Starta Om
Lars  
Lars

Hej igen,
Tack för ditt svar, jag ska titta på videon och på hemsidan du tipsade om senare ikväll (passar väl bra som distraktion), för nu behöver jag vara bland folk lite 🙂

Jag har tidigare ”stått till svars”/haft någon jag är öppen för, men den gången fungerade det inte, jag har ingen bitterhet över det, förstår när jag tittar inåt i mitt liv att det inte gick då av massa skäl. Men att jag behöver komma dit.

Det finns ju ett par passager i breven om det (tänker på 1 Joh 1:6-9 och i Jak 5), båda på temat ”bekänn era synder för varandra, vandra i ljuset”. Det är ju verser som träffat mig och gjort lite ont under lång tid, för jag har inte vågat göra just det.

Jo, på en del andra områden som nog varit viktigare att lösa ut än just porren, områden som inte är lika skamfyllda, och då har flera av gångerna krampen släppt och jag blivit löst och friare. Så jag tror verkligen också på gemenskap med andra och Guds kraft, och att umgänget med honom är en viktig pusselbit.

Ett nätforum som detta kan aldrig vara hela lösningen, men någonstans tänkte jag att jag behöver börja. Så får jag bli ledd, någon annan har ju bättre kontroll på mitt liv än jag själv 🥰

Lars  
Lars

Det var en stark intervju i programmet, och även förklaringen som doktorn gav - gammal mossig stig som man behöver börja trampa upp igen, så kommer motorvägen med det gamla växa igen. Vilken resa han gjort - från att blivit påkommen och utkastad av sin sambo så är han nu gift, fortfarande ödmjuk över riskerna i livet. Det vore ett drömmål för mig.

Jag har en hel del igenkänning i det han säger - så ung var jag inte, och har inte agerat ut ”irl” så mycket även om det hänt *tyvärr*, så har det mest varit film, och chatt (nog så förstörande). Och visst, ett tomrum och annat borde finnas inom mig som fortfarande behöver fyllas med annat än smuts.

Jag har folk i min församling som vet om delar av denna resa, en skulle jag kunna prata med, hon har varit äldste tidigare, kanske ska nämna för henne om att nu är det dags igen att bli vit som snö på detta område☺️. Hon brukar fråga ibland hur det går för mig och datorn.... ”ja inte så bra” säger jag, och hon låter det vara så. På ett sätt skönt - för jag är inte tvingad att göra något åt det, utan jag gissar hon förstår det måste vara jag som vill. Samtidigt skulle jag ... nej inte lönt gräma sig.

Att det ska fram i ljuset inför människor på riktigt, gärna personer jag känner kommer vara nödvändigt. Det blir när tiden är inne.

Nu: En dag i taget.
Trasig  
Trasig

Tack Lars för att du delar din kamp. Det är väldigt roligt att höra att du har kommit en bit på vägen genom att skippa alkoholen. Det brukar vara då alkoholen går in så går förståndet ut. Jag tycker att du har gjort en bra prioritering där.

Jag anser att du är jätteduktig som hoppar upp då du faller. Det visar i iallafall mig att du har vilja och en bra inställning. Var inte för hård mor dig själv. Mvh Trasig
Lars  
Lars

Hej Trasig,

Tack för uppmuntran. Jag har läst lite i din tråd, det är inspirerande att det går. :-)

Ibland går det ju låta bli genom att faktiskt tänka vad jag brukar känna ”precis efteråt”. Det har ju aldrig varit bra då, aldrig värt det, porren lovar verkligen runt men håller tunt.

Lars  
Lars

Måndag morgon

Jag skall dra till jobbet strax, även om vi som de flesta kommer fortsätta jobba på distans så mycket som möjligt, så har jag ett jobb där jag dels har enorm frihet, och dels behöver vara på plats ibland. Det är bra, för som singel vore det döden att sitta hemma året om, tror jag, speciellt som det är svårare träffa släkt och bekanta. Denna vecka ska jag försöka vara ganska mycket på jobbet, för jag tror jag behöver "träffa folk", jobbarkompisar, och få ett litet miljöombyte, dessutom är ju kontorsstolen mycket skönare än soffan ;-)

I helgen har jag valt att proppa in ganska mycket aktiviteter - träffa syskon, vänner och vara ute och hemestra. När jag varit hemma har ovanorna gjort sig påminda, det som dock är intressant är att *ingen* av gångerna "fullföljde" jag dem, även om jag frivilligt hoppade ner i kärret när träskmonstret viskade "kom till mig ska jag få dig att må så bra du vet bara jag kan få dig att må", "nu måste du, det blir bra", så var det något som gjorde att jag ledsnade alla gånger.... Det var liksom inte så roligt som det varit, och jag tänkte saker som, nä, men det här ger ju inget, ganska meningslöst. osv...

Jag tror det dels beror på att jag börjat arbeta med frågorna mer på riktigt än tidigare, och jag ser även att jag har Någon med mig (det har hänt några saker i helgen där jag tänkt - jamen, det är bara Gud som kan synka ihop saker så...).

Kampen är knappast över, den har nog knappt startat. Men - jag ska sluta slå på mig själv när jag misslyckas. För det kommer jag mest troligt göra mer än en gång till.

Det är fortfarande paus på de flesta aktiviteterna i församlingen jag är med i, men till veckan börjar i alla fall kvällsbönen som är på en av vardagarna. Det ska bli skönt, och om det är rätt personer där så vet jag att jag skulle kunna öppna lite av dörren till min kamp. Vilken del, och om, det får jag se, men där vet jag att jag är bland vänner.

Jag tror inte jag kommer checka in här varje dag, men skall försöka skriva allt emellanåt och kanske få lite tips. För det är bra sätta ord någonstans där inte bara jag läser.
Lars  
Lars

Det har varit ganska bra ett par dagar, jag har god nytta av erfarenheterna av att sluta med alkohol - en annan typ av drog, men ändå finns det snarlika saker; "vad ska jag göra av fritiden", "jag måste...", "ingen behöver veta..." osv.

Skillnaden här - som nyss skrevs i en annan tråd är att det jag har tittat på och visuellt utnyttjat är riktiga människor, av kött och blod. Som - även om de deltagit till synes frivilligt, knappast mår bra av det som de gör, även om det görs med ett leende. Garanterat så, om man skulle sitta ner och bli medmänniska till var och en av de så finner man en trasig människa och trasig själ, som hade hoppats på något annat i livet, och som åtminstone någonstans har eller har haft ett par föräldrar som stoppade om dem om kvällarna, läste sagor, såg hur de tog sina första steg, läste sin första bok, spelade fotboll helt magiskt bra, en farmor som kokade saft och en mormor som gjorde godaste rabarberkrämen. Läskigt tänka så, men det är ju verkligheten. Ingen föds till att bli porrstjärna eller föds till att lägga ut sin privatinspelade porr på nätet. Det är hemskt hur vi förstör varandra.

Jag vill inte vara en del av det längre, inte vara någon som använder min fritid till sådant.

Ett par dagar har som jag nämnde varit ganska bra, kanske inte så många, men just nu känns det skönt - jag vet att jag kan överleva utan att fylla på med skräp i sinnet. Har för mycket fritid, men då passar det bra att jobbet har börjat igen, för då försvinner lite av all ledig tid jag fick under semestern och i och med att jag inte dricker längre.

Det är skönt kunna titta andra i ögonen och prata, utan att ibland få en tanke - "vet du vad jag gjorde i smyg hemma"...

Orsakerna till varför jag hamnade där jag hamnade, i porrträsket, har jag ganska bra förståelse för, men inget av de känslorna, funderingarna har bubblat upp rejält till ytan än. Det viktigast just nu är att fortsätta låta bli porr, och se vilka känslor/tankar som dyker upp. För det går inte göra det här i teorin, det måste göras IRL. Utan att vara på fel URL i webbläsaren ;-)

Om jag kommer vidare som jag hoppas kunna göra vet jag att jag aldrig kommer vara den som kastar första stenen, utan jag vill vara den som sätter mig ner vid brunnen och säger - det finns en annan stig än den du (och jag) valt att gå, det finns annat att livnära själen med.
Trasig  
Trasig

Hej. jag känner igen det där med för mycket fritid. Det tyckte jag också i början. Jag märker att det faktiskt ändrat sig. Hjärnan har förmodligen börjat ta andra stigar och det är inte längre något problem att fylla dagarna utan att behöva kämpa med det.

Jag hoppas och tror att vi kommer att bli ett bra gäng vid brunnen. Jag sitter där iallafall ;-) //Trasig
Lars  
Lars

Ännu så länge är jag inte den som kan prata om det :-) sätter mig mest vid brunnen och hoppas det ska lösa sig, försöker vända bort blicken från alla vanor o bilder o sånt som kommer hoppandes. Det enda jag vet är att det går, även om jag inte är där än, att jag kan räkna veckor, månader och år sedan sist, och de ovanorna kan få blekna bort ur mitt sinne.

Däremot, eftersom jag under sommaren faktiskt nyktrat till så har jag börjat prata med några kompisar om det, inte så det är enda samtalsämnet direkt - men har nämnt det, och det känns bra, för jag kan ju behöva ha den öppenheten, att någon av dem frågar - hur går det, är du fortfarande nykter?

Liknande behövs nog i detta fall. 1000 gånger mer skamfyllt, men tack och lov vet några vänner om det, men det är sällan jag nämner något för dem.

Det måste vara brutalt växa upp idag, själv råkade man ju hitta en porrtidning första gången vid någon stig i skogen, nu går alla ungdomar omkring med en oändlig källa till elände i sin hand.
Lars  
Lars

Det har gått "relativt" bra sen jag skrev sist, frekvensen är betydligt mindre, vilket känns bra när jag tänker efter. Jag har inte klarat av hålla tassarna borta helt, men försöker skriva av mig i min privata dagbok och fundera över varför jag hamnar där.

några svar är:

"jag gör det för jag brukar göra det"
"när jag har tråkigt hamnar jag där"

det går klippa av det beteendet genom att inte börja surfa på fel ställen, ibland ledsnar jag också, typ inser "men vad gör jag egentligen". det är skönt att kunna sluta och tänka, nej det där var ju inte det jag vill göra - egentligen.

Idag var jag på Gudstjänst, det kändes bra, och temat som vi skall ha i höst känns också helt rätt :-) Inte om porr direkt, men om att må dåligt. Och hur man än vänder o vrider på det så finns det sådana komponenter som gjort att jag sökt smärtlindring/flykt där jag gjort. Jag hoppas det kommer ges möjlighet att prata lite mer personligt i hemgrupper och förtroligt med de jag känner där.

Jo, uppdaterare lite nu på morgonen, innan jag går till jobbet.

Jag hittade igår kväll när jag skulle sova en oläst bok i min bokhylla - Naken utan att blygas, om en kristen syn på sexualitet. Jag har bara hunnit börja läsa inledningskapitlen, men den verkar lovande. Jag tror det är bra för mig att få en genomkörare med lite genomtänkta argument från olika infallsvinklar, var egentligen sex o co hör hemma. Det är ju inte direkt det som dyker upp när man råkar slå på en tv-serie :-)
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest