Det har varit ganska bra ett par dagar, jag har god nytta av erfarenheterna av att sluta med alkohol - en annan typ av drog, men ändå finns det snarlika saker; "vad ska jag göra av fritiden", "jag måste...", "ingen behöver veta..." osv.
Skillnaden här - som nyss skrevs i en annan tråd är att det jag har tittat på och visuellt utnyttjat är riktiga människor, av kött och blod. Som - även om de deltagit till synes frivilligt, knappast mår bra av det som de gör, även om det görs med ett leende. Garanterat så, om man skulle sitta ner och bli medmänniska till var och en av de så finner man en trasig människa och trasig själ, som hade hoppats på något annat i livet, och som åtminstone någonstans har eller har haft ett par föräldrar som stoppade om dem om kvällarna, läste sagor, såg hur de tog sina första steg, läste sin första bok, spelade fotboll helt magiskt bra, en farmor som kokade saft och en mormor som gjorde godaste rabarberkrämen. Läskigt tänka så, men det är ju verkligheten. Ingen föds till att bli porrstjärna eller föds till att lägga ut sin privatinspelade porr på nätet. Det är hemskt hur vi förstör varandra.
Jag vill inte vara en del av det längre, inte vara någon som använder min fritid till sådant.
Ett par dagar har som jag nämnde varit ganska bra, kanske inte så många, men just nu känns det skönt - jag vet att jag kan överleva utan att fylla på med skräp i sinnet. Har för mycket fritid, men då passar det bra att jobbet har börjat igen, för då försvinner lite av all ledig tid jag fick under semestern och i och med att jag inte dricker längre.
Det är skönt kunna titta andra i ögonen och prata, utan att ibland få en tanke - "vet du vad jag gjorde i smyg hemma"...
Orsakerna till varför jag hamnade där jag hamnade, i porrträsket, har jag ganska bra förståelse för, men inget av de känslorna, funderingarna har bubblat upp rejält till ytan än. Det viktigast just nu är att fortsätta låta bli porr, och se vilka känslor/tankar som dyker upp. För det går inte göra det här i teorin, det måste göras IRL. Utan att vara på fel URL i webbläsaren ;-)
Om jag kommer vidare som jag hoppas kunna göra vet jag att jag aldrig kommer vara den som kastar första stenen, utan jag vill vara den som sätter mig ner vid brunnen och säger - det finns en annan stig än den du (och jag) valt att gå, det finns annat att livnära själen med.