Forum
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Snart fyra månader utan porr. Det har gått upp och ner.
Porren tar inte längre någon plats i mitt liv. Jag får mycket gjort.
Jag är väldigt glad att jag har haft min kvinna som har stöttat mig och försökt förstå.
Jag har hittat mig själv, både det bra och det dåliga. Jag har framförallt hittat saker jag kan jobba på.
Jag sviktar mycket i min självkänsla. Jag tar små saker väldigt hårt.

Det är en minnesvärd tid i mitt liv och kanske mitt största steg.

Jag ser väldigt ljust på framtiden. Mvh Trasig
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Hej. Har inte skrivit och läst här så mycket på sista tiden. Jag har kommit till den slutsatsen att om jag inte läser och skriver så mycket här så går faktiskt dagarna lättare.
Jag är sjukt glad över att det här forumet finns, men det gör att jag går och tänker på att jag har slutat med porr hela dagarna.
Det är ganska skönt att kunna komma bort från tänket en stund och fokusera på något annat.

Hoppas att ni som följer min resa förstå vad jag menar.
Jag kommer fortsätta skriva och läsa. Är det något någon undrar över kan ni alltid skicka ett pm.

Mvh Trasig
JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Vi är så tacksamma att forumet används och att det har och är en hjälp för dig och många andra

Vi är många som läser och uppmuntras av det du skriver
Tack för att du finns här

/Johanna
Starta Om
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Hur ska jag landa? Har varit porrfri i en längre tid nu. Frågan är hur min sexualitet ska se ut. Vad är normalt. Jag har sett väldigt mycket som fortfarande kan egga mig. Jag slår för det mesta bort tankarna då dom kommer. Tankarna delar mig mellan rätt och fel. Jag tror tyvärr att stora delar av mina sexuella fantasier alltid kommer att komma i från porren.

Jag har min partner som stöd under den här processen. Jag har Dock backat lite då det kändes som att jag kanske var lite för på. Hon frågar inget om hur det går. Jag tror att jag har en förmåga att få allt att verka lugnt. Det är nästan tvärt om. Får jag inte ur mig saker så är stormen på insidan. Jag får ta och uppdatera henne och se till att dialogen inte tystnar.

Sex har jag haft fyra gånger hittills. Veckan efter går som en dans. Om det går lite längre tid mellan sexet, så kommer jävulen fram och börjar fråga om det kanske inte var bättre med porr ändå.

Mitt verktyg nu är mina listor. Där skriver jag saker som får mig vidare i livet. Överskrifterna är.
Saker som är bra att tänka på.
Hjälp mig att.
Jag är tacksam för.
Saker som varit extra roligt.
Drömmar.
Bra saker jag gjort under dagen.

Jag skriver inte dåliga saker. Dom kommer jag ihåg ändå.

Så ser livet ut just nu. Mvh Trasig
christianStartaom  
christianStartaom

Hej Trasig!

Har en fråga - skulle du vilja ta ett telefonsamtal? Delar gärna några tankar och bollar lite saker. Lyssnar gärna på de tankar du har. Vissa saker är lättare och ta i ett sådant samtal när det går lite djupare.

För du ställde frågan - "Hur ska jag landa?" Och jag tror det finns mer av djupare frågor och djupare saker som kommer upp när man tänker kring sexualitet och som faktiskt ligger så nära våra hjärtan. Så för ens egna integritet så tror jag samtal mellan fyra ögon är det bästa. I alla fall från min perspektiv, men alla fungerar olika.

Så gott att du har stöd hos henne och det är bra. Det är också som du säger att vissa saker kan vara känsliga och prata om, speciellt med sin partner. Tror inte det är så bra när man blir varandras själavårdare, därför så är det bra att du får stöd från andra män som själv har kämpat och kämpar.

Förstår! Det är så lätt att destruktiva tankar kommer och mönster, speciellt från just mörkret! Håll ut och vila i SANNINGEN om vem du är!

Tack för att du delar med dina listor, tror de kan vara till stor hjälp för alla som läser!
Tack återigen för allt du delar och delat på forumet, det har varit till stor hjälp för många. Hör av dig om du vill ha ett samtal från oss här på Starta Om. Annars fortsätter vi och skriva med dig och alla andra här på forumet! Då vet du att möjligheten finns!

Jag vill ge dig ett nytt namn än "trasig" - vill ge dig namnet "Från trasig till mer hel"

Ha en bra dag // Christian på Starta Om

Adminstratör
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Ditt erbjudande om ett samtal låter väldigt intressant. De enda jag bollat med är forumet och med min kvinna. Det är nog nyttigt att prata med någon som suttit i en liknande sits.
När jag nämnde det för min fru tyckte även hon att jag skulle nappa. Så jag tackar ja till ett samtal.

Jag vet att jag kommit en bra bit på vägen. Mitt namn Trasig, påminner mig om hur jag kände mig då jag skrev första inlägget. Det får mig att inse vilken kamp det har varit. Mvh Trasig ;-)

Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Det är med ett nytt lugn som jag skriver. Samtalet jag hade med Christian i går var riktigt bra. Att på riktigt få kvittot på att jag inte är ensam i min kamp.
Jag fick några bra råd som jag vet kommer att hjälpa mig att hitta min nya sexuella identitet.

Jag är väldigt tacksam för att jag fick det här tillfället att ventilera mina tankar, och ta del av Christians resa.

Jag återkommer efter jag har sorterat lite bland mina nya tankar. /Trasig

Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Landningen.
Så här är planen som jag ska jobba/tänka efter, för att kunna ta mig fram utan att känna skam och skuld i efterdyningarna av mitt porrbeteende.

Ett tipps som jag fick från Christian var att söka sanningen. På en gång då han sa det, så kände jag att det var svaret på många av mina frågor. Det var nästan för enkelt.
Sanningen i vardagen kan vara att tex: Behöver jag en ny mobiltelefon? Sanningen är kanske att jag behöver pengarna till mat. Där vet man att valet ska vara mat.

Sanningen för mig kan vara att jag ser en tjej i tajta kläder som är lite avslöjande. Sanningen är att jag är gift inget kommer att hända. Sanningen är också att hon har säker inte dom färdigheter som jag egentligen eftersträvar hos en kvinna. Sanningen är att det är bara släppa och fokusera på något annat.

Då jag känner att porren gör sig påmind, ska jag fråga sanningen vad jag egentligen behöver. Sedan om det kan vara en kram, sömn eller ett samtal med min fru så ska jag kunna hitta det.

Det här är något jag tror på. Mvh Trasig
christianStartaom  
christianStartaom

Hej "Trasig"

Tack för ett gott samtal, det kändes gott här också!

Härligt och höra din tankar kring det med sanningen.
Det är den som gör att vi blir fria, när sanningen om oss uppenbaras.

Vi tror på DIG! och du kommer greja detta! Du är en hjälte! // Christian
Adminstratör
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Har tänkt och skriva men det har inte blivit av.
Att jobba med sanningen är ibland lätt och ibland väldigt svårt. Dom svåra sanningarna är ofta de jag tryckt undan med hjälp av porren.
En sanning jag har jobbat med är att jag och min partner inte har jättebra sexuell kompatibilitet.
Det var något jag funderade på länge innan jag tillslut var tvungen att ta snacket.
Vi redde ut var vi Stod, och vad vi skulle göra för att närma oss varandra.
Jag vet att min hjärna har höga förväntningar på sexlivet nu då porren är borta. Sanningen är att det inte är realistiskt. Sanningen är att jag ändå har ett riktigt sexliv, och det är inte illa det.
Det kommer säkert snart en ny kris som jag måste hantera (utan porr), men jag är mer och mer beredd.
Jag och min partner har även kommit överens om att vi ska ta tag, och berätta saker som kan vara obekväma direkt, innan vi slår i botten.

God jul önskar Trasig
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Sörja porren.
Jag har under mitt avslut med porren märkt att jag har sörjt den, ungefär som man sörjer ett avslutat förhållande. Som att jag kommer aldrig att få se ett klipp med det innehållet osv.
Det är ett väldigt långt förhållande jag har haft med porren. Det känns som att jag inte sörjer mitt destruktiva förhållande längre. Mitt nya förhållande är det som gäller. Det som är porr fritt.

Jag har oxå sörjt och tyckt synd om mig själv, att alla andra klarar av att se på porr utom jag. Nu är inställningen mer att det finns roligare saker i livet, som gör att mista porren är obetydlig.

Ville skriva av mig och dela mina tankar. Hoppas det ger hopp för er som kämpar. Mvh Trasig.

dav112  
dav112

Ursprungligen postat av: Trasig Gå till citerat inlägg
Sörja porren.
Jag har under mitt avslut med porren märkt att jag har sörjt den, ungefär som man sörjer ett avslutat förhållande. Som att jag kommer aldrig att få se ett klipp med det innehållet osv.
Det är ett väldigt långt förhållande jag har haft med porren. Det känns som att jag inte sörjer mitt destruktiva förhållande längre. Mitt nya förhållande är det som gäller. Det som är porr fritt.

Jag har oxå sörjt och tyckt synd om mig själv, att alla andra klarar av att se på porr utom jag. Nu är inställningen mer att det finns roligare saker i livet, som gör att mista porren är obetydlig.

Ville skriva av mig och dela mina tankar. Hoppas det ger hopp för er som kämpar. Mvh Trasig.

Har också känt den där "sorgen". Fast det är ingen sorg egentligen, jag brukar se den som att det är ett desperat försök av min hjärna att få mig att gå tillbaka till porr. Man får försöka övertyga sig själv om att de tankarna är irrationella, och att det försvinner efterhand. För inte kommer du väl sitta på nyårsafton om ett år, och känna sorg över att du inte tittade på porr under året? : )

Bra jobbat och skål för ett porrfritt 2020!

Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Det har på riktigt varit ett riktigt jobbigt år 2019. Ibland har jag fått tagit dag för dag, och i bland har veckorna gått utan motstånd.
Jag har varit riktigt på botten. Men jag har även varit svävande på moln. Det har verkligen varit ett år som jag kommer att minnas.
Jag vet att det finns saker i mig som måste bearbetas. Men med porren borta ur bilden, så får jag jobba igenom dom tunga grejerna när dom kommer.

Känner att 2020 kommer att bli bra, och porren är färdig sörjd. /Trasig
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Intressant det där med att sörja. Känns som att jag förstår precis vad du menar. Jag kan tänka mig att alkoholister tänker lika när man har varit nykter ett tag. 'alla andra kan ju ta ett glas'. Men ens egna verklighet liknar inte massan. Vi har olika laster och din verklighet är din. Jag håller mig borta från vissa saker för att jag vet att jag inte kan göra det måttligt utan det tar över medan mina vänner inte har några problem med det alls.

Det viktig för mig är att komma ihåg vart jag kommer ifrån och mina egna begränsningar. Inte jämföra mig med andra. Så det är klart att det finns en sorg i det. Men jag är hellre annorlunda och lycklig än följer massan.

Rimligt också vad du skriver Dav112 - kan vara ett lurigt sätt av hjärnan att ta sig ett återfall. Pass på helt enkelt!

#porrfritt2020! :D
Administratör
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Tack för eran förståelse.
Eftersom att jag försöker vända jobbiga saker och göra något bra av det, så är mina tankar om att avstå porr följande.
Att det är coolt att avstå porr. Ungefär som att kunna gå omkring med en superkraft och ingen runt omkring vet om den.
Det fins kryptonit. Men den vet jag att jag ska akta mig för.
Lite skruvat. Med det är tankar som får mig att må bra.

Jag har funderat och även diskuterat onani med min fru. Jag hade ett halvår som tidsgräns innan jag skulle tillåta mig själv att testa. Nu börjar jag närma mig halvåret, men känner att det går väldigt bra utan onani. Så jag tänkte att ett halvår till ska nog inte vara något problem.
I våran relation har vi Inget emot egen sex. Men jag är rädd att om jag börjar så kommer det gå till överdrift.
Vi har ett fungerade sexliv. Det är inte det häftigaste, men kärleken finns där. Vi har även tagit små steg i och med att vi är öppnare mot varandra.

Mvh Trasig

detärnognu  
detärnognu

Hej igen, och wow grattis!

Jag är enormt impad av sin väg och framgång! Jag såg din tanke med namnet "Trasig" och att det påminner dig om var du en gång var och att det är positivt. Jag förstår dig! Jag kan bara för att hjälpa dig än mer säga att jag är där du inte vill vara och bekräfta att du har det bättre nu. Det känns som jag hade gett vad som helst för att vara där du är nu. Jag drog igång ett projekt i samband med att jag skrev senast får att komma ur skiten men det brast med en för pressande vardag. Det är vedervärdigt vad porr/sexuellt missbruk gör med en. Don't go back!

Jag minns att du skrev att du inte vara kristen när jag kommenterade om bön senast, jag tänkte för kort. Jag är själv kristen och vet att kristna driver sett projekt, men du verkade ta det okej. Jag vill ändå drista mig att säga att vi kristna tror att man kan vara "Trasig" men oändligt älskad, värdefull och fantastisk ändå. Inte för att vi själva åstadkommit det men för att vi är vackert skapade av Gud själv och han betalat för oss med sitt liv. Gör med det vad du vill, jag försöker nog bara säga att jag förstår varför du ville minnas det trasiga, det är en central del av den kristna tron. Men lika viktigt är det att kunna blicka framåt och se här och nu, att vi är grymma. Om inte annat får du själv blicka åt din kvinnas kärlek till dig och vad dina vänner ser i dig. Trasig men fanatisk likväl!

Själv inleder jag ett nytt försök idag. Jag börjar nog inom mig själv och att göra det svårare att komma åt skiten. Men överväger kraftigt att ta kontakt med starta om eller dylik väg för att kunna prata med någon. Eller snarare, jag har bestämt mig för det. Jag vet bara inte ännu vilken väg jag ska välja eller vilket som är bäst. Att tidigare läsa vad du skrev var vad som fick mig in här igen nu, och att på nytt läsa om din väg ger mig en skjuts i rätt riktning. Tack igen för dina insikter! De är till stor hjälp och jag känner igen mig mycket!

Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Tack. Det är väldigt roligt att du blir hjälpt av att läsa om min resa. Jag har försökt vända på alla stenar för att försöka hitta verktygen som behövs. Det är nog det som har gjort att det ändå har gått så bra.
Att jag absolut inte vill göra min fru besviken är en annan sak som fått mig att inte falla.

Glöm inte att göra din egen resa.
Ta allt som du tycker att du behöver till hjälp. Planera,Skriv listor, Läs böcker, skriv/läs på forumet, prata med flickvän. Var aktiv som som porrslutare, från då du vaknar till du lägger dig.
Det var så jag tog mig an problemet i början.

Hoppas att du reder ut det. Mvh
detärnognu  
detärnognu

Hej igen och stort tack för ditt svar!

Jag förstår dig helt, jag tror det är dit jag har kommit nu, att jag är villig att göra allt, det verkar rimligt! Jag känner igenom mig i att drivas av relationen till ens respektive. Det är samma för mig, men i mitt fall också relationen till Gud, som jag vet du inte delar, men nämner jag det inte så är jag bara ärlig till hälften så det får vara där.

Tack för att du säger det, jag har påbörjat den nu, det är därför jag är här inne igen, jag har skapat min egna tråd också. Jag ska nog faktiskt följa ditt rpd som du ger till punkt och pricka. Det är sjukt bra faktiskt!

Tack för din lyckönskning, nu är jag på väg! :)
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Tjena. Jag tänkte dela med mig av lite saker jag upptäckt på senare tiden.
Jag fick häromdagen en oväntad nära porr upplevelse. Jag satt och kollade på appen Wish. Den där kan man köpa allt möjligt billigt från Kina.
Det skumma var att det jag skulle ha var något till bilen. Men utan att ens reagera på det så satt jag och klickade på damunderkläder.
Jag kände igen samma mönster som har funnits i mitt porrsurfande. Där det efter det ena klippet finns flera andra nya klipp att välja på.
Jag inser att min hjärna är väldigt skadad, och ska jag vara ärlig så vet jag nästan inte hur en normal hjärna ska fungera.
Jag har dock fått upp ögonen för vad jag ska akta mig för. Allt som har flera alternativ på nätet är något som jag ska misstänka. och inte stanna för länge vid.
Wish är avinstallerat. För skulle jag öppna den igen så skulle damunderkläder vara det första som kom upp.
Så här har jag lite att ta tag i. Det är känns lite jobbigt eftersom jag är så fruktansvärt nyfiken på allt.

En annan sak som som faktisk kändes rätt så bra var en händelse i dröm. I drömmen var det en porrskådis som raggade på mig på ett utmanade sätt. Att jag i drömmen dissade henne och sa att det skulle aldrig funka, kändes bra. Jag tar det som ett tecken på att hjärnan har hittat en bättre väg.
Jag har annars återkommande drömmar där jag försöker stänga ner sidor med porr. Men det dyker bara upp fler. Det tar jag också som ett bra tecken.

Annars har jag lyssnat på ett avsnitt av Ångestpodden där dom pratade porrmissbruk. Jag har även hittat till Erik Sundbys blogg där man kan läsa mycket om vårat problem.

Ha det bra. Och var på din vakt. /Trasig
detärnognu  
detärnognu

Jag kände igen samma mönster som har funnits i mitt porrsurfande. Där det efter det ena klippet finns flera andra nya klipp att välja på.
Jag inser att min hjärna är väldigt skadad, och ska jag vara ärlig så vet jag nästan inte hur en normal hjärna ska fungera.
Jag har dock fått upp ögonen för vad jag ska akta mig för. Allt som har flera alternativ på nätet är något som jag ska misstänka. och inte stanna för länge vid.
Wish är avinstallerat. För skulle jag öppna den igen så skulle damunderkläder vara det första som kom upp.
Så här har jag lite att ta tag i. Det är känns lite jobbigt eftersom jag är så fruktansvärt nyfiken på allt.

Gah, shit vad frustrerande. Det är sådant som skulle få mig att falla med, igenkänning på mekanismen. Enkelheten att bara klicka vidare, något som är spännande, fångar ens intresse och distraherar. Styrkan här är nog din insikt i vad som faktiskt skapar problem, det är ju ett sundhetstecken, starkt att ta bort appen och backa!
I övrigt vill jag inte hijacka din tråd eller vara ensam att ge svar så försöker vara kortare...

Jag tar det som ett tecken på att hjärnan har hittat en bättre väg.
Jag har annars återkommande drömmar där jag försöker stänga ner sidor med porr. Men det dyker bara upp fler. Det tar jag också som ett bra tecken.

Det låter vettigt, om det börjar ändras i det undermedvetna utifrån de handlingar du gör är det väl fint, för det känns som det är där utmaningen ofta sitter? Din återkommande dröm känns rätt läskig dock, talar olycksbådande om vad detta mer porr osv. gör med en.

Annars har jag lyssnat på ett avsnitt av Ångestpodden där dom pratade porrmissbruk. Jag har även hittat till Erik Sundbys blogg där man kan läsa mycket om vårat problem.

Bra tips, jag ska kolla in det. Det är alltid skönt att få input och insikt på ett enkelt sätt utifrån på den kamp man för. Keep it up!
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest (2)