Forum
Deprimerad90   Ämnesstartare
Deprimerad90

Hej var längesen jag skrev.. Men har varit alkohol fri och sötsaker fri i över en månad.. De känns väldigt bra att kunna ha kontroll över detta.

Jag kämpar fortfarande med porr, installerat nod 32 på datorn med spärr för porr. Men man lyckas ändå kring gå och lyckas avinstallera.. Men för er som inte är så kunniga med datorer eller mobiler. Vill jag rekommendera DETOXIFY och nod32... Jag klarade 1 månad sen var jag för kunnig för att ta mig förbi.

Internet är överallt, de krävs att man har internet. Så de funkar ej att ta bort sin mobil och dator, tänkt på olika lösningar där man låser in dem. Men ibland behöver man dem faktiskt.

Porren har redan förstört en relation, man har inte lyckats ha en normal relation.

Någon som har något tips hur ni klarade er längre än 3 månader?
Program?
Lås?
tala med internetleverantör?

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

dav112  
dav112

Hej
Personligen tror jag inte att olika "blockerare" fungerar långsiktigt. Det kan kanske vara en lösning de första dagarna. Men om man sitter och lägger energi på att försöka komma runt dessa program - då är man fel ute. Jag tror det kan bli en "sport" av att försöka komma runt dessa spärrprogram, de blir en del av dopaminkicken. När jag hade klarat flera månader utan porr, och suget började komma. Då kunde jag lägga timmar på att söka igenom gamla DVD-skivor, hårddiskar, olika gamla datorer i hopp om att "råka" hitta porr. Således, lägg bort fokus från blockerare. Jag har alltid mobilen i fickan och vet att jag när som helst, inom loppet av 10-15 sekunder, kan ha porr framme på min mobil. Precis som att man i princip när som helst kan få tag i alkohol eller sötsaker.

Några långsiktiga tips:
1. Hitta något att göra i stället för porr. Ersätt det med något annat. Börja träna? Gå promenader? Läsa böcker? Skriva böcker? Fotografi? Sjunga? Någon gammal/ny hobby du kan testa?
2. När du får sug, försök att inte argumentera med det, utan bara låt det vara och vänta på att det ska gå över. Lättare sagt än gjort, men suget kan inte göra något om du inte låter det. Se det som ofarliga tankar.
3. Skapa dig nya rutiner. Se det som att du ska skapa en ny livsstil, och i den har porr ingen plats. Har du provat duscha kallt varje morgon? Gör 1 minuts morgongymnastik efter du vaknat? Lägg in en helt ny rutin du aldrig gjort innan.
Deprimerad90

Ursprungligen postat av: dav112 Gå till citerat inlägg
Hej
Personligen tror jag inte att olika "blockerare" fungerar långsiktigt. Det kan kanske vara en lösning de första dagarna. Men om man sitter och lägger energi på att försöka komma runt dessa program - då är man fel ute. Jag tror det kan bli en "sport" av att försöka komma runt dessa spärrprogram, de blir en del av dopaminkicken. När jag hade klarat flera månader utan porr, och suget började komma. Då kunde jag lägga timmar på att söka igenom gamla DVD-skivor, hårddiskar, olika gamla datorer i hopp om att "råka" hitta porr. Således, lägg bort fokus från blockerare. Jag har alltid mobilen i fickan och vet att jag när som helst, inom loppet av 10-15 sekunder, kan ha porr framme på min mobil. Precis som att man i princip när som helst kan få tag i alkohol eller sötsaker.

Några långsiktiga tips:
1. Hitta något att göra i stället för porr. Ersätt det med något annat. Börja träna? Gå promenader? Läsa böcker? Skriva böcker? Fotografi? Sjunga? Någon gammal/ny hobby du kan testa?
2. När du får sug, försök att inte argumentera med det, utan bara låt det vara och vänta på att det ska gå över. Lättare sagt än gjort, men suget kan inte göra något om du inte låter det. Se det som ofarliga tankar.
3. Skapa dig nya rutiner. Se det som att du ska skapa en ny livsstil, och i den har porr ingen plats. Har du provat duscha kallt varje morgon? Gör 1 minuts morgongymnastik efter du vaknat? Lägg in en helt ny rutin du aldrig gjort innan.
[/quote

Ja alltså de är ju inte porren egentligen jag vill åt. De är är kicken jag får av den.. jag tror kicken är starkare av porr.. ja alltså de ända jag gjort med godis o alkohol är att inte ha de hemma.. Nå jag förstår din tanke med att inte blockera, men den månaden gav mig livet tillbaka. Kändes som jag var botad. Ne jag har ju tagit bort alla kickar i mitt liv. Jag är beroende av kickar inte av porr, sötsaker eller alkohol.

1. Jag har tänkt komma i gång med träning, men alla vet de är lättare sagt än gjort.. jag hade ett intresse de var att spela dator. Men de tog jag bort. Håller på att ta bort alla kickar vill inte vara beroende.
Nu känns de som de inte finns några roliga intressen att pröva.

2. Jag har prövat att inte falla, men jag är bra på att övertala mig själv åt andra hållet. Helt klart faller jag för porren när jag är uttråkad inte ens sugen. När man fallit tar de dagar och veckor för att få kraft till ett nytt försök. Jag klarar igenom snitt en vecka.

Alltså jag har försökt att sluta i 2-3 år med porr.. sätt mängder med videos på Youtube om hur sluta med porr m.m... vissa har givit mig motivation tills jag faller igen....
För mig känns som ända vägen ur är utan internet.
dav112  
dav112

Hej
Den månaden du kände att du fick livet tillbaka - kan du peka på några specifika saker som du kände gick bra? Varför gick det så bra? Och vad var det som hände då du gick tillbaka till porr? Jag tror att återfallet ofta är en process som kan starta långt innan själva "återfallet" kommer.

Att vägen framåt är utan internet, låter inte helt tokigt. Men jag tror det är väldigt svårt att bara skära av internet sådär. Kan du kanske börja med en dag i veckan som du inte använder internet? Och så småningom sätta tidsgränser?

Bra jobbat förresten med att avstå sötsaker och alkohol. Att gå en månad utan porr är även det starkt. Nu gäller det att försöka ta nästa steg. Steg ett är att klara den första månaden.

Vid vilka tillfällen brukar dessa återfall komma? Vid stress? Uttråkad? Ledsen? Frustrerad?
Deprimerad90

De som hände när jag var utan porr
- må bättre
- fick fast jobb
- mindre alkohol
- mindre sötsaker
- bättre relation till nära o kära
- umgås mer med vänner
- mindre pizza
- ljusa tankar om livet, framtidsplaner
- ingen ångest

De som hände när porren kom tillbaka.
- ångest
- isolera sig från nära o kära
- sämre motivation på jobbet
- må sämre
- sämre tankar om livet
- mer alkohol o sötsaker.

Jo dator tid hade varit bra, eller en dag utan. Men tänk om någon vill något viktigt just den dagen. Man måste ändå vara uppkopplad.
Deprimerad90

En dag fick jag återfall för jag inte hitta någon rolig film och blev utråkad. En dag fick jag återfall när jag varit stressad..

Men en sak förstår jag inte, jag får återfall även på dagar jag haft de bra. Tex att man varit på bio o umgåtts med en kompis. Men så får man återfall när man kommer hem.
dav112  
dav112

Jag läste din lista och känner verkligen igen mig i den! Vilket jag tror många andra också gör.

Det är alltså inte frågan om porr är "värt det", för det vet vi att det inte är. Men när sugen kryper sig på så är det som om andra krafter tar över. Den där listan betyder ingenting, det är bara porren som betyder något där och då. Tunnelseende om man så vill. Nyckeln för mig har varit att inte hamna i den där situationen där ett litet sug växt sig så stort att man inte kan stå emot det. Jag gick ett helt år utan att kolla på porr, och jag är helt ärlig när jag säger att jag aldrig ens var nära att börja titta igen. Någon gång fick man ju "flashbacks" från något man sett, men jag var så inställd på att avstå från porr. Sen fick jag återfall.

Även när det känns bra, så gäller det att fortsätta göra de saker som man gjort i början. Man ska inte bli övermodig. De gånger jag har tagit återfall, mitt under en period där "allt gick ju så bra", har jag kunnat tänka tillbaka på dagarna före. Att jag flera dagar innan återfallet börjat ta genvägar, surfat runt på sociala medier och tittat på "oskyldiga" bilder, hoppat över det där träningspasset för att jag inte hade lust, åt skräpmat för att jag ju var så sugen. Har det varit så för dig, de gånger du tagit återfall i en period när allt egentligen gått bra? Att återfallet egentligen började flera dagar tidigare?

För att summera, nyckeln för mig har varit att varje dag jobba för att man aldrig ska hamna i ett läge där porr blir ett alternativ. Allting jag gör, försöker jag kategorisera i två fack. Antingen leder det mig BORT från porr, eller leder det mig TILL porr.
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Hej!

Tack för tipsen med filter! Kan du länka?

Att ringa internetleverantören är bra! Om de inte kan erbjuda filter vet de åtminstone att det finns en efterfrågan. Jag har ringt runt till ett par för att just göra detta, visa på efterfrågan på det, och vissa erbjuder filter antingen mot betalning eller som en gratistjänst.

Jag tänker om det är riktigt svårt att hitta ett bra filter finns det ett drastiskt alternativ - stenålderstelefon! Jag har det för att jag tycker att livet blir lugnare generellt sedan har jag en smartphone på jobbet som jag lämnar där. Det kanske hade varit något?

Bra lista tycker jag också - sjukt bra insikt!
Administratör
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest