Forum
Utifrånsettbra   Ämnesstartare
Utifrånsettbra

Jag har gjort ett ärligt försök till att sluta porrsurfa.

Idag inleds nytt försök, förhoppningsvis ett ännu mer ärligt försök.

Jag har sedan första gången jag såg porr tittat för mycket. Jag har säkert på de senaste tio åren porrsurfat och onanerat över 3500 gånger. Dvs näst intill dagligen. Jag kanske till och med ligger över ’dagligen’-snittet (3650+).

Jag har en fantastisk fästmö som jag levt ihop med i flera år. Hon är säkerligen övertygad om att jag har potensproblem men vågar inte fråga mig något av rädsla för att såra mig, det är i alla fall vad jag intalar mig. Risken är att jag har gjort en usel analys och att mitt beroende påverkat även hennes självkänsla. För att inte slå på mig ännu hårdare än vad jag gör väljer jag för nu att utgå från första alternativet.

Vi har ingen sexuell relation längre och det gör mig oerhört ledsen. Mitt beroende har gjort att jag nästan är rädd för närhet som kan kopplas till sex. Jag har inga problem med att kramas, men har jag exempelvis bar överkropp eller ligger i sängen får jag nästan en panik-känsla. Detta är relativt nytt, kanske 6mån-1år som det varit så. Innan har jag varit helt i bubblan och inte ens reflekterat över det utan bara hittat mina stunder.

Senast häromdagen gjorde jag något som fick mig att tänka till igen. Min fästmö låg i sängen på bottenvåningen och sov. Då valde jag att istället för att gå och lägga mig bredvid, gick jag ner och porrsurfade
Och onanerade. Fan vilken ångest det sen gav mig.

Jag tror inte att jag - utan att jag kommit bra mycket längre i min process - kommer våga prata med henne om det.

Ps. 5 minuter innan jag hittade denna sidan öpnade jag ”privat-flik” och tänkte porrsurfa, ändrade mig av någon anledning och började leta efter en chatt eller liknande för att få skriva av mig eller något. Detta forumet känns helt rätt. Det som vore intressant för mig i framtiden vore att ha någon att chatta med. Inledningsvis en professionell men sen gärna en sponsor eller liknande.

Nu har jag tagit ett steg! Det ska jag fira! Men jag vet inte hur. Jag har tidigare Haft onani och porr som både belöning och snuttefilt. Ångest = ta till porr , belöna gott beteende = porr.

Detta blir en utmaning.

Jag vill jättegärna få feedback, jag mår bra av det, peppande ord mår jag bra av med.

Tack för att starta om finns och tack för att ni användare finns..!

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Trasig  
Trasig

Ser att du har lite att ta tag i.
Var positiv och ta små steg, så ska det säkert gå bra. Jag läser ofta här, och ger och tar gärna tipps.
Jag känner igen vad du brottas med. Stå på dig. Mvh Trasig
Utifrånsettbra

Ursprungligen postat av: Trasig Gå till citerat inlägg
Ser att du har lite att ta tag i.
Var positiv och ta små steg, så ska det säkert gå bra. Jag läser ofta här, och ger och tar gärna tipps.
Jag känner igen vad du brottas med. Stå på dig. Mvh Trasig

Tack för uppmuntran! En till sak som blir intressant är att se hur jag hanterar ”ledig tid”. Min partner reser en del i jobbet och jag har åtminstone 2 kvällar i veckan själv hemma.

Två problem jag identifierar redan efter en dag är:
1 fan, vad tid de tar. Varför kan det inte ha gått några veckor redan?
2 eftersom det bara är dag ett kan jag ju egentligen köra på som vanligt idag med. En sista gång typ.

Jag hanterar dem enligt följande:
1 allt tar tid, det är bra att jag ’vaknat’ nu och inte om ett år. Ha inte för bråttom
2 hjärnspöket nummer ett känner alla igen. En sista gång finns inte, för varje gång jag flyttar fram mina gränser vet jag att jag kommer må sämre och risken är att jag ger upp helt.

Jag har tidigare mildra depressioner som jag nu fattat är kopplat till mitt beroende, även om jag kunnat ana så är mitt svar alltid bara ”jag vet inte, jag bara mår dåligt” osv. Någon gång ska jag våga öppna mig på riktigt för åtminstone någon person.
Trasig  
Trasig

Känner igen det där med att vara deprimerad utan att veta anledningen. Jag trodde att jag höll på att bli utbränd, funderade på om det kanske var dax att byta jobb. Tur att jag inte gjorde det. Jag gillar ju mitt jobb :)
Håller med att ensamtiden är den svåraste. Att lägga tiden som jag brukar porrsurfa på att läsa på, och försöka lära mig om porrberoende är något som funkar för mig. Poddar är oxå bra. Just nu är det podden Kan själv som jag rekommendera.
Sedan att försöka planera egentiden fylla den med sysslor.

Det är vad som funkat för mig. Hoppas du fick något tipps. Mvh
Utifrånsettbra

Känner igen det där med att vara deprimerad utan att veta anledningen. Jag trodde att jag höll på att bli utbränd, funderade på om det kanske var dax att byta jobb. Tur att jag inte gjorde det. Jag gillar ju mitt jobb :)
Håller med att ensamtiden är den svåraste. Att lägga tiden som jag brukar porrsurfa på att läsa på, och försöka lära mig om porrberoende är något som funkar för mig. Poddar är oxå bra. Just nu är det podden Kan själv som jag rekommendera.
Sedan att försöka planera egentiden fylla den med sysslor.

Det är vad som funkat för mig. Hoppas du fick något tipps. Mvh

Tjena! Tack för att du engagerar dig!
Ja och samtidigt är det som att jag hela tiden vetat att min depression berodde eller beror på att jag just har mitt beroende.
Det blir intressant att se nu under veckan hur jag lägger min tid och hur jag ska hantera suget. Jag har under hela veckan känt ett sug, kommer på mig själv med att nästan vara där i tanken. För tio minuter sen funderade jag på att kolla uppdateringar på en av de sidor jag brukat besöka, men kom på mig själv. Tänkte snabbt att jag måste skriva detta så att jag gör något åt saken! Dvs avleder och bryter,

Ska kolla in den podden! Tänkte jag skulle läsa lite med, behöver göra det känns det som.

Sedan jag reggade mig här är jag för övrigt utan återfall. 100% rena sidor på nätet. Jag känner mig dock fortsatt inte jätteintresserad av intimitet, men tror det blir bättre om jag ger det lite tid.....

Utifrånsettbra

Just exakt för 2 minuter sedan väcktes ett sug.

Jag börjar tänka på att en vecka inte är så mycket och att jag kan börja om igen imorgon.

Men det där är hjärnspöket som snackar.... jag vet att det bara skulle ge mig ångest efteråt.

”Ska jag inte ens få njuta . Tänker jag nästan irriterat. Jag har läst på om att hantera abstinens men det enda som funkar för mig är avledning just nu.

Hur hanterar ni andra tankarna som kommer? Diskuterar ni med er själva eller ser ni bara snabbt till att göra något?

Jag har även förhandlat med mig själv - ta en handtralla utan att kolla porr, men det är för mig egentligen samma sak, de sitter ju stenhårt ihop och det är de båda jag måste lägga ner. För mig är sex med mig själv troligen ett sätt att hantera ångest, koppla av, känns frihet och givetvis för att få njuta lite. Väldigt rimligt att man vill göra det då med ovan nämnda punkter. Men det har totalt sabbat mitt sängkammarliv det har på något vis gjort att jag inte orkat, haft lust eller som nu knappt vågat ha sex. Jag tror jag varit rädd för att det inte blir lika skönt som när jag sitter själv med 10 flikar med filmer ”jag bara måste få komma till”

Jag önskar på riktigt att jag hade slopat porr för 5-6 år sedan, då hade jag nog haft ett såpass normalt liv som min familj och mina vänner tror.

Skulle jag skatta mitt sug 1-10 nu skulle jag säga en 7a.

Sorry om jag skrive slarvigt men jag vill bara få ur mig lite.
Trasig  
Trasig

Förstår att du tycker det är skönt att skiva av dig. Så funkar jag oxå.
Vet hur du känner. Att porren är den enda vägen till njutning. Så kände jag också. Att svika min bästa vän porren. Hade någon annan sagt att jag måste sluta med porr, skulle jag blivit fruktansvärt arg. Nu var det jag som bestämde. Ge det lite tid så lovar jag att porren kommer blekna.

Jag brukar prata till mig själv. Jag är superhjälte och porren är skurken. Det är ett scenario. Ett annat är ängeln med glorian på ena axeln och djävulen med gaffel på den andra. I tanken tänker jag på hur ängeln trycker ner djävulen i tjock lera.

Det låter helt skuvat då jag läser vad jag skriver. Men det är ändå ett ganska skruvat beteende man ska bli av med :) Mvh
JohannaStartaOm  
JohannaStartaOm

Utifrånsettbra - Det är jättebra att du skriver här istället för att kolla, WOW, Starkt!
Vill bara peppa dig egentligt, jag läser denna tråd varje dag och blir så peppad av din resa. Tack för att du skriver!

Ett tips till att avleda tankarna kan vara att börja träna, men man får se upp lite så man inte ersätter ett beroende med ett annat bara.
Sen när du är redo och vill prata med en person så är det bara att höra av sig till oss så får du en kontaktperson.
Vad ni pratar om är helt upp till dig. Rekomenderar detta stakt!

Att bryta ett bereoende är inte lättm I know, men att bryta tystnaden och sätta ord på känslor och tankar är A och O.
att sen också ha en person som du kan bolla med live, är ytterligare ett steg mot ett friskare liv.
Tveka inte att höra av dig om det är något du vill ha stöd med, vi finns här -
Du är inte ensam!
Utifrånsettbra

Förstår att du tycker det är skönt att skiva av dig. Så funkar jag oxå.
Vet hur du känner. Att porren är den enda vägen till njutning. Så kände jag också. Att svika min bästa vän porren. Hade någon annan sagt att jag måste sluta med porr, skulle jag blivit fruktansvärt arg. Nu var det jag som bestämde. Ge det lite tid så lovar jag att porren kommer blekna.

Jag brukar prata till mig själv. Jag är superhjälte och porren är skurken. Det är ett scenario. Ett annat är ängeln med glorian på ena axeln och djävulen med gaffel på den andra. I tanken tänker jag på hur ängeln trycker ner djävulen i tjock lera.

Det låter helt skuvat då jag läser vad jag skriver. Men det är ändå ett ganska skruvat beteende man ska bli av med :) Mvh

Egentligen låter det inte så skruvat.! Jag tror man måste försöka visualisera o ge suget ett ansikte lite

Just nu är jag i en fas där jag av någon konstig anledning tkr det är lätt att avstå och jag stänger av ex Facebook-klipp som jag vet kan trigga (mkt konstigt vilka klipp som kan trigga egentligen, men det är en annan historia)

Jag har lyssnat lite på podden du tipsade mej om och den är intressant. Har du något favortavsnitt eller som e kopplat till ämnet vi diskuterar här.? Oavsett mkt intressant podd som jag ska gräva ner mig lite i. Tänkte att den kunde bli en påminnare till mig när jag känner sug faktiskt. Typ att ha den bland favoriter på programmet så att jag ser den dagligen och påminner mig om att jag kan lyssna på den när sug kommer..! Så tack för den

10 dagar passerade o jag som har så bråttom med allt börjar bli otålig. Men de är bara att hålla ut.

Och tack till dig från startaom som skriver, skönt med fler läsare faktiskt!! Jag har funderare på kontaktperson men upplever att det kan förstärka skammen än mer för mig bor i en håla där alla känner alla samt andra omständigheter. Men mailar er kanske med lite funderingar på hur man isåf kan tänkas utforma kontakten. Det viktigaste för mig är nog att den jag har kontakt med är typ anställd hos er eller kyrkan. Jag själv är inte troende

Jag tränar en hel del och det är bra avledande också

Jag är så himmla rädd att någon skulle veta. Skäms mycket osv.

Som mitt nickande säger så är allt utifrån sett bra.

Lång resa framför mig och stort tack till er som engagerat er i tråden! Stärker mycket! Jag hoppas jag håller i.

Inga starka sug idag. Men planen för veckan är att avleda sug med fortsatt fysisk träning samt om sug kommer spontant hemma eller jobbet sätta på podcasten.

Lång text igen sorry för det :-)

Utifrånsettbra

O snapp!

Suttit och läst på och tittat på youtube klipp under kvällen. Tjejen är borta på tjänsteresa sedan igår så har haft tuffa dagar!

Dels vill jag börja med ett par iakttagelse av mig själv men även lite kring vad som hände när jag tittade på lite klipp

Iakttagelser:

1 Inte klankat ner på mig själv på flera dagar. Varken inför någon annan eller i huvudet mot mig själv. Detta är ju kanongôtt!

2 idag har jag nästan känt en asexualitet = snoppen är bara något jag får kissa med just nu (detta kommer återkomma, fick en frysning efter ett youtubeklipp)

3 jag har haft bättre ögonkontakt med människor och varit mer allert. Kvicktänkt på jobb.
4 inte sexualiserat eller fantiserat när jag pratar med någon (kanske en av de saker jag skämts mest över i efterhand, men återkommer säkert till det fram i framtiden ))

5 FARLIGASTE tanken som fötts är kanske ’mina problem är nog egentligen inte stora jag kanske överdriver. Kanske har jag potensproblem eller saknar testosteron jag är ju ingen extrem-marathon kille. . . ! (Detta slår bort framförallt när jag kollade youtube)

—-
På youtube trillade jag in och såg en som prata om flat tire eller något. Detta hjälpte mig förklara dagens asexuella känslor

Nu för fem minuter sedan kom en extrem ögonöppnare och som fick mig att skriva i forumet........

Porr förändrar vårt sätt att se andra människor. I porren är alla för hjärnan tänkbara partners och det smittar av till i riktiga livet. Man värderar människor framför en och ser dem som något man ska ha sex med. Under tiden man för ett samtal för man i hjärnan ett samlag (FÖRKLARAR ALLT FÖR mig - jag har nog i tanken, och detta skäms jag för och ber om ursäkt till samtliga för, försökt ha sex med alla kvinnor jag träffat. Jag fantiserar om hur de ser ut nakna etc. helt sjukt beteende men det han nu sa i klippet förklarar allt för mig och ger mig en slags känsla av att jag kan bli frisk

Detta visade mig också att jag visst har ett gigantiskt problem, att jag inte överdriver. Porren har förstört mycket i riktiga livet.

Idag har jag kunnat samtals bättre, haft bättre ögonkontakt utan flackande blick och fantasi. Hoppas detta blir ännu bättre för varje dag.

Misstro mig dock inte i att jag kan föra normala dialoger. Jag har alltid kunnat prata med folk men i en parallell linje har jag liksom klätt av min samtalspartner. Detta tror jag inte jag gjort mer än någon gång idag - och då kom jag på mig själv.

För stunden känns ett liv utan porr både enkelt och självklart då jag är extremt motiverad idag.

Jag vet de kan vända o att jag halkar dit...! !

Men jag har en privat flik på min dator som jag inte stängt ner så varje gång jag öppnar privat flik dyker en sida med startaom upp!

Ps. Jag förstår inte riktigt allt kring ”No fapp”. Är det en rörelse?
Trasig  
Trasig

Hej. Du verkar ha hittat många pusselbitar. Att kunna se vad vad man gått miste om och inse hur allt blir bättre utan porr.
Jag känner igen mycket av vad du skriver. Att kunna se kvinnor som annat än en potentiell sex partner är något som jag oxå har blivit bättre på.
Avsnittet om självkänsla och det om sex tycker jag är riktigt bra. Men alla avsnitt som jag lyssnat på har någon typ av igenkänning. Det är bra att kunna försvinna bort en stund.

Om onani och uthållighet så tycker jag att om det går lite fort i bland så är det ingen större grej. Jag har tidigare jämfört mig mycket med porren och det är Ju inte realistiskt. Det är nog viktigt att diskutera konstruktivt med sin partner. Lösa problemen ihop.

Stäck på er och kämpa på! Ni verkar ha vind i seglen!
Mvh Trasig

Utifrånsettbra

Hej. Du verkar ha hittat många pusselbitar. Att kunna se vad vad man gått miste om och inse hur allt blir bättre utan porr.
Jag känner igen mycket av vad du skriver. Att kunna se kvinnor som annat än en potentiell sex partner är något som jag oxå har blivit bättre på.
Avsnittet om självkänsla och det om sex tycker jag är riktigt bra. Men alla avsnitt som jag lyssnat på har någon typ av igenkänning. Det är bra att kunna försvinna bort en stund.

Om onani och uthållighet så tycker jag att om det går lite fort i bland så är det ingen större grej. Jag har tidigare jämfört mig mycket med porren och det är Ju inte realistiskt. Det är nog viktigt att diskutera konstruktivt med sin partner. Lösa problemen ihop.

Stäck på er och kämpa på! Ni verkar ha vind i seglen!
Mvh Trasig

Tack! Sträcker ut mig i fåtöljen lite nu ;-))

Jag skrev lite i din tråd. Nu när jag läste här blir jag påmind av den bästa positiva effekten. Jag sexualiserar inte människor jag möter. Jag kan helt plötsligt lägga min tid på att höra det som sägs och ge bättre och klokare svar och vara en bättre samtalspartner med kollegor och människor jag möter på stan..

En sak som skrämmer mig dock..

Jag befinner mig (förhoppningsvis!!) i flat lines. Är ni bekanta med det? Googla ganska intressant annars

Jag känner inte att snoppen vill något alls. Jag tycker inte den reagerar så mycket. I badet idag kunde jag inte låta bli att försöka väcka den. Den vaknar ju till en del men jag trodde faktist min kroppsliga reagering skulle vara större. Men jag slutade. Onanin går hand i hand med porr för min del.

Min stora rädsla nu är faktiskt att jag skulle ha dålig potens. Jag vill så gärna vara fungerande :-(( jag vill kunna prestera.
Jag önskar jag kände att jag ville ha sex men det känner jag inte för heller.

Jag lyssnade lite på poden och tror faktiskt en del på det där man sa om samhällets strukturer och kraven men jag själv vill ju egentligen mer:-((

Men bara kämpa på kanske kommer snart även jag bli Normal ;-))
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Vilka krigare! Heja!!!

Jag har läst hela tråden och det man ser är liv som lyser igenom - det kommer nya tider! Massa små steg som tillsammans visar att det sker en förändring. Glöm inte att fira det som går bra! Köp den där grejen, ät den där pizzan, boka den där resan - treat yo self! Om belöningen innan har varit porren måste man hitta en annan belöning :)

Ha en grymt bra vecka!
Administratör
Utifrånsettbra

Ursprungligen postat av: LovisaStartaOm Gå till citerat inlägg
Vilka krigare! Heja!!!

Jag har läst hela tråden och det man ser är liv som lyser igenom - det kommer nya tider! Massa små steg som tillsammans visar att det sker en förändring. Glöm inte att fira det som går bra! Köp den där grejen, ät den där pizzan, boka den där resan - treat yo self! Om belöningen innan har varit porren måste man hitta en annan belöning :)

Ha en grymt bra vecka!

Måndag än en gång! Tack för stärkande ord. Tänkte dela med mig av vad jag fick höra idag.

Inte mindre än 2 bekanta har sagt till mig att jag verkar piggare och att jag ser ut att må bra. Undrar varifrån de kom????Jag har varit ganska öppen med att jag mått dåligt under en period utan att meddela varför. Det var nästan som att det var så tydligt för de så de var tvungna att säga det till mig.

Kul!

Inget sug idag än
Trasig  
Trasig

Härligt. Här får du verkligen ett kvitto som berättar att du är på rätt väg. I bland kan man undra om det gör någon skillnad.
Märker att det har smittat av sig till min fru att jag är glad. Hon tjatar nästan aldrig på mig nuförtiden :) kanske för att jag har tid se henne, och vad som gör henne glad.

Bra kämpat. Mvh
Utifrånsettbra

Härligt. Här får du verkligen ett kvitto som berättar att du är på rätt väg. I bland kan man undra om det gör någon skillnad.
Märker att det har smittat av sig till min fru att jag är glad. Hon tjatar nästan aldrig på mig nuförtiden :) kanske för att jag har tid se henne, och vad som gör henne glad.

Bra kämpat. Mvh

Detsamma mycket bra kämpat.!.!.!

Just den tanken skrämmer mig ibland. Gör det någon skillnad eller inbillar jag mig bara. Man läser mycket på internet att nofapprörelsen är som en sekt och att inget funkar.

Men eftersom jag fått mer gjort nu sista dagarna så har det allafall gett något! Hoppas bara att min lust kommer tillbaka snart. Saknar den

Idag har jag haft mycket energi och fått mycket gjort. Men fortfarande flat line. Känner mig fortfarande asexuell
Sug 2-3 av 10

Utifrånsettbra

19 dagar, kanske någon till men 19 dagar sedan jag registrera mig på forumet

Jag har nog aldrig varit närmare att falla tillbaka tror jag och jag är jättesugen på att se på porr och använda könet till annat än att bara pissa

Frustread då jag vet att jag inte vill egentligen men suget är starkt. Känner huvudvärk och skakig i benen och lite stressad.

Har mått jättebra idag och haft en bra dag på företaget

Sug 9 av10 men känsla av att jag klarar det är 10/10 ska göra något för att sysselsätta mig

Lägger till
Hoppas också detta blir slutet på flat lines så jag får kännamig frisk
Trasig  
Trasig

Jobba på och bit ihop. Visa vem som bestämmer. Mvh
Utifrånsettbra

Tack!

Det har lagt sig lite nu. Läst lite och sånt
Utifrånsettbra

Ursprungligen postat av: Utifrånsettbra Gå till citerat inlägg

Tack!

Det har lagt sig lite nu. Läst lite och sånt

Tjeckar in... allt har gått som på räls. Mått bra och allt men ingen lust alls ännu. Tråkigt.
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest