Forum
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Hej.
Jag är en alldeles för vanlig medelålders man som äntligen har fattat att min porr konsumtion är på tok.
Att det ska ha varit något konstigt har jag inte förstått.
Jag har gjort ett halvhjärtat försök att sluta med porr för ett år sedan. Nu är det prio! Jag har hittat hit och då jag tittar på mitt beteende så märker jag hur mycket energi och tid som jag har lagt på internet porr.
Det är en hemlighet som ingen vet, inte ens min fru efter 20år. Det här är första gången jag tar ett steg ut.

Jag är enormt tävlingsinriktad och tänker klara det här.

Jag har för avseende att använda den här tråden för att hålla mig på rätt kurs.

Ni som läser får gärna pusha och skriva.

Klarat första veckan. Mvh Trasig

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Jobbar på med mitt avslut.
Jag tänker på att jag har slutat hela dagarna. Inte på ett dåligt sätt utan att det finns ett ljus.
Jag tittar tillbaka på mitt liv och hittar hela tiden kopplingar med min porrberoende.
Jag ser även framemot allt som kommer bli bättre.
Jag håller på att dra riktlinjer och skapa en kompass som ska avgöra om det pekar mot porr eller är ofarligt.
Jag har fallit förut och vill verkligen ha ett slut.

Tack ni som läser och skriver.
/Trasig
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Prövningarna kommer från oväntat håll.
I natt hade jag nämligen en dröm som spelade mig ett spratt.
I drömmen satt jag och såg på tv men det ändrade sig till att bli mer och mer porr.
Då jag vaknade var jag arg och besviken. (Tänkte att hur ska jag kunna ha nolltolerans om det kommer i drömmarna)
Efter lite funderande så kom jag på att det här med att jag blev arg måste gå att vända till något positivt. Nämligen att jag vet att jag har tagit ställning.

Ursäkta om det blev lite konstigt skrivet. Jag kände bara att jag behövde skriva av mig lite. /Trasig
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Berätta eller inte?
Tyngsta bekymret helt klart är om jag ska berätta för min helt ovetande fru.
I tankarna då jag berättar så är hon förstående och tacksam. Då jag sitter bredvid henne så känns det sim värden skulle rämna om jag skulle bekänna.

Jag tror att rådet jag skulle ge någon annan är att berätta.

Vi är väldigt olika sexuellt. Det är alltid jag som tar initiativet till sex. Det är inte mycket sex då jag har slutat tjata och fixat det själv. Vi har tonåringsbarn som är uppe längre än vi är, så det är svårt att få till det.

Hur har ni andra som läser gått tillväga. Är det någon som inte berättat och lyckats bemästra porren?

/Trasig
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
TACK!! För att du delar. Vad bra du är på att beskriva din situation, det är viktigt tänker jag. Förstå vad man känner/tänker.

Glöm inte att fira när du klarar dina mål! Om det är tre dagar eller en vecka. FIRA! :D

Drömmar är svårt. De är fler som säger att det kan bli mer drömmar när man slutar. Tänker att det är bäst att bara klappa dig på axeln och låta tankarna/drömmarna fara förbi. Agera inte efter dem bara utan försök gå vidare.

Åh det där med att berätta för de man bryr sig om. Svårt.. Vill du berätta för din fru?

Ha en bra helg!

Administratör
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Tack för svaret. Det är bra att få lite nya vinklar på olika saker.

Jag vill inte såra min fru genom att droppa detta svek mot henne. Jag har en tanke om att kan jag hålla mig borta och laga mig själv först, så kan jag kanske berätta det för henne som mitt nya jag.
Jag kan tycka att det är ett sätt att tillåta mig själv att få ett återfall. Och det känns ju inte bra.
Men om jag vänder på det, om jag skulle får jag ett återfall så kan det vara för att jag inte berättade som kan vara orsaken. Det ska jag försöka använda som sporre för att inte ta ett se sne steg.

Tänker på att jag har slutat hela tiden. Om jag blir sugen på Quick fix så tänker jag högt i huvudet ”DET ÄR JAG! HAN SOM HAR SLUTAT”

Tack än en gång för att ni skriver och jag hoppas att ni som läser inte tror att ni är ensamma.

/Trasig
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Ursprungligen postat av: Trasig Gå till citerat inlägg
Tack för svaret. Det är bra att få lite nya vinklar på olika saker.

Jag vill inte såra min fru genom att droppa detta svek mot henne. Jag har en tanke om att kan jag hålla mig borta och laga mig själv först, så kan jag kanske berätta det för henne som mitt nya jag.
Jag kan tycka att det är ett sätt att tillåta mig själv att få ett återfall. Och det känns ju inte bra.
Men om jag vänder på det, om jag skulle får jag ett återfall så kan det vara för att jag inte berättade som kan vara orsaken. Det ska jag försöka använda som sporre för att inte ta ett se sne steg.

Tänker på att jag har slutat hela tiden. Om jag blir sugen på Quick fix så tänker jag högt i huvudet ”DET ÄR JAG! HAN SOM HAR SLUTAT”

Tack än en gång för att ni skriver och jag hoppas att ni som läser inte tror att ni är ensamma.

/Trasig

Jag förstår det, det hade absolut känns mer smärtfritt om du kunde presentera en bild som är fixad. Grejen med porrkonsumtion är att det kan upplevas svårare att brottas med ensam. Det är jättebra att du skriver här! Det bryter en del av tystnaden. Men jag skulle säga att om du behöver ändra strategi, om du får ett återfall, kan öppenheten med de som står dig närmast vara en nyckel. Men jag förstår verkligen att det inte känns bra att berätta. Men kom ihåg att du är så mycket mer än dina svagheter

Ah det är ju problemet, att bli lockad till återfall. Ge dig själv lite credd, dina sinnen har kanske fåt massa sexuella digitala intryck, det kanske tar en stund innan det återställer sig. Gå upp och ta en kalldusch om tankarna snurrat kanske?

Klart, man fixerar tankarna. tänk inte på en rosa elefant! Vad tycker du och familjen annars om att göra på fritiden? Har du någon hobby du kan plocka upp som helt fångar din uppmärksamhet? Musik? Läsa? Sporta? baka? utbyte av sysselsättning tänker jag är nyckeln!

Helt övertygad om att det hjälper personer som är i samma sits som dig! Plus at det lyfter ett viktigt problem som drabbar många.

Ha en fin vecka!
Administratör
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Nu går vi in på porrfri vecka tre.
Förra veckan då jobbade set skift och då har jag ungefär 6 timmar varje dag som jag är helt själv i huset.
Aktiviteter som jag har änglar mig åt är följande.

Sprungit ungefär 3mil
Simmat 40min
Klipp och trimmat gräsmattan
Lagat en moped
Promenerat en mil
Lämnat blod
Lärt mig några nya låtar på gitarren.
Lagat middag till familjen
Dammsugit huset
Fixat en toalett

En del av det här hade jag gjort i alla fall men inte allt. Porren har tagit mycket tid och energi!

Samtalet med min fru är på att göra listan. Jag märker att jag blivit kramigare och att jag uppskattar min fru mer nu. Tror att det kan göra att jag tillslut kommer att kunna berätta på ett sätt som inte är så dramatiskt.

Den här veckan kommer att bli lätt. Jag är hoppfull. /Trasig
christianStartaom  
christianStartaom

Ursprungligen postat av: Trasig Gå till citerat inlägg
Nu går vi in på porrfri vecka tre.
Förra veckan då jobbade set skift och då har jag ungefär 6 timmar varje dag som jag är helt själv i huset.
Aktiviteter som jag har änglar mig åt är följande.

Sprungit ungefär 3mil
Simmat 40min
Klipp och trimmat gräsmattan
Lagat en moped
Promenerat en mil
Lämnat blod
Lärt mig några nya låtar på gitarren.
Lagat middag till familjen
Dammsugit huset
Fixat en toalett

En del av det här hade jag gjort i alla fall men inte allt. Porren har tagit mycket tid och energi!

Samtalet med min fru är på att göra listan. Jag märker att jag blivit kramigare och att jag uppskattar min fru mer nu. Tror att det kan göra att jag tillslut kommer att kunna berätta på ett sätt som inte är så dramatiskt.

Den här veckan kommer att bli lätt. Jag är hoppfull. /Trasig

Hej !

Tack för allt du delar med dig. Uppskattar det du skriver och gott att du känner hoppfullhet.

Vi tror att du kommer fixa samtalet med din fru på ett utmärkt sätt.

Vi tror på dig !! // Christian
Adminstratör
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Håller mig på banan fortfarande.
Efter vad jag läst och hört så är det nu då det börjar kännas lätt som återfallet kommer.
Det känns jobbigast då man är trött och kommer hem till ett tomt hus.
Jag försöker lägga in så många orsaker i mitt tänk som möjlig för att inte återgå till mina dåliga vanor.
Ett tips som hjälper är att alltid ha Starta om på webbläsaren i telefonen.

Jag har nog personligt rekord nu
/Trasig
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Skriver några rader nu eftersom att jag har haft ett långt samtal med min fru.
Jag har länge funderat på hur jag ska gå tillväga och hur hon ska ta det hela.
Att det skulle kunna bli den sämsta utgången hade jag förlikat mig med. Och därför ville jag inte vänta på domen.

Så här blev det.

Med tårar i ögonen med darrande röst förklarade jag att jag hade en sak att bekänna.
Hon hade inte en aning och blev chockad. Vi pratade över två timmar och hon blev inte arg. Jag förklarade och hon lysande och försökte ta in.
Jag berättade att jag arbetade hårt på att bli av med mitt beroende och vilka verktyg jag använder mig av, om StartaOm, hur jag har mått, hur min konsumtion har set ut och min porr historia har sett ut.

Jag berättade allt. Jag utelämnade inget. Vi är nu två stycken som slåss tillsammans.

Hon säger att hon har svårt att få bilden att stämma. Att jag skulle ha en sådant problem.

Jag är lyckligt lottad att jag har en sådan vän. Att jag tvekade och inte trodde att hon skulle stå med mig skäms jag för.

Jag känner att jag kan berätta vad som helst, nu då min mörka hemlighet är borta.

Ett stort steg bland många små.

/Trasig

LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Men du!! Grattis! Det låter helt otroligt! Vad glad jag blir för er skull!

Det finns så mycket sanning i det du säger, jobbigt men så mycket lättare. Och befriande! Att dela med sig av sina sår och behov skapar närhet och trygghet.

Låter också bra med dina aktiviteter som du håller dig själv sysselsatt med. Av vad jag har hört kan det bli en ny sorts utmaning efter ca 4 veckor. Ett tips/varning. Låt dig inte luras och tänkta att det inte spelar någon roll, jag mår så bra så jag kan kolla en gång till. Det kan bli en fallgrop.

Vi har släppt en ny podd också, jag ska dela ett par bra böcker man kan läsa i anslutning till den. Kunskap är alltid bra för att hålla sig till sina mål.

Så kul att det gick bra igen, Wow!!
Administratör
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Tack för all uppmuntran.
Nu har jag hittat ett nytt problem att lösa. Nämligen att hur gör man för att lätta på trycket.
jag har under längre tid har fått utlösning minst en gång om dagen. (Under min tid med porren) Nu ska jag försöka anpassa mig till ett sunt sexliv.
Hur har ni andra som slutat förhållit er till onani.
Onani har varit en stor del i mitt missbruk och det är svårt att sära på det.

Jag kan hålla ut ett tag till och förmodligen kan jag lösa det med min partner till helgen, som nu mera står vid min sida.

Tankar, Tips och Trix mottages med stor Tacksamhet! /Trasig
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Den tanke med att sluta helt med onani har fram tills nu känts som att det skulle funka.
Jag kan utan problem framkalla mina favorit porrscener i huvudet och om jag skulle använda dom så är ju det helt fel. Jag jobbar hårt med att slå bort dom då dom kommer.
Jag har funderat på ett regelsystem. Hur och när jag får tillfredsställa mig själv. Det jag kommer fram till är att det skulle få mig att må dåligt då jag förmodligen kommer att bryta det.

Det bästa som jag spånat fram (har precis varit på en löprunda) är att ha ett sexliv. Inte ett själv och ett med min partner. Ska det tillfredsställas så ska det göras tillsammans! /Trasig
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Jag känner mig som en tickande bomb. Men att hålla mig är det som gäller just nu.
Jag har min partner som jag vill prata igenom hur vi ska ska ha det. Jag kommer säkert med en lång och förhoppningsvis vettig förklaring på hur vi lägger upp det.
Tackar för dina synpunkter.

Finns det någon som slutat med porr som kan beskriva hur sitt sexliv ser ut nu, så skulle jag vara tacksam. Mvh Trasig
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Jag tror att det är olika beroende på illa det sett ut. För mig känns det säkrare att avstå så länge jag kan.

Mina tidigare försök har slutat med att jag har börjat flytta gränserna på reglerna jag satt upp.
Bara onanera ändrades till att bara se på nakenbilder, som ändrades till att bara se klipp utan penetration, sedan var jag snart tillbaka på noll.

Min kompass pekar åt fel håll här. Mvh
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Mina två olika värdar börjar mötas till en.
Eftersom jag har haft porren hemlig så länge, så har jag gömt undan den och tagit fram den Vid behov.
När jag avslöjade mig för min partner kändes det bra, att jag släppt den bördan. Nu då det gått några dagar känner jag mig smutsig och skamsen.
Jag har mycket att förklarar för min partner. Jag har lovat att förklara och svara på allt som hon vill veta. Hon har svårt att få ihop min bekännelse med den som hon trott jag är.
Det är jag som är skyldig och jag ska göra mitt bästa för att betala tillbaka.

Att gå in på nätet och titta är inget som har någon dragning. Det jobbiga är att få bort bilderna i huvudet då dom kommer.

Projekt Trasig fortskrider och jag är ändå hoppfull. Mvh

Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Tack. Det är en mer en diskussion som vi behöver ha.
Vi har inte haft något vidare sexliv efter vi fick barn. För mig har det blivit mer och mer porr och nästan inget sex. Vi måste hitta ett sätt. Hon sa nästan direkt att hon ville hjälpa mig, då jag berättade om mitt beroende. Nu måste Jag ge henne rätt verktyg.

Vi har i stort sett aldrig pratat sex. Så nu är det dax! Mvh
LovisaStartaOm  
LovisaStartaOm

Administration
Pass på trasig! Imorgon kommer ett avsnitt om skam på podden. Jag tror det kan finnas lite igenkänning där. Någon som kan ge mer stöd.

Det gror förändring hos dig låter ändå som
Administratör
Trasig   Ämnesstartare
Trasig

Det gillar jag. Har lyssnat på era tidigare poddar två gånger.
Jag tänker att det är på samma sätt som ni diskuterar i podden som jag vill prata med min fru.
Jag övar mig på sex snack med eran hjälp. Mvh
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest