Ursprungligen postat av: Cole1981 
Hur gör ni för att hålla er ifrån "porr" och liknande. Vad gör ni för att bryta mönstret?
För mig har det vart självbekräftande, tröst nästan har jag insett nu när jag förstått att det handlar om ett beroende.
Jag håller på att bryta gamla mönster och försöker skapa nya.
Jag lever i en relation som tyvärr har fått ta stryk mycket pga mitt beroende och att jag fått svårt för "levande" relationer.
Vad är era bästa tips för att skapa sunda relationer igen med en partner efter en sådan här problematik?
Hej!
Tack för att du skriver här på forumet!
Några perspektiv som jag tänker på utifrån din fråga.
- Det som skapar sunda relationer är när man lever i en ärlighet. När många delar sin brottning med sin partner så kan det först leda till att det blir
en konflikt eller något liknande. Men vi tror att det är faktiskt den enda vägen att gå, att faktiskt våga leva i ljuset att man kämpar med detta. Däremot tror vi att själva helande processen är bättre att ta med någon annan närstående.
- Ett annat tips är att vara väldigt noggrann med ens attityd, att personen som du är tillsammans med faktiskt ser att du vill göra något. Att t ex söka hjälp och ha någon att prata med. Ofta kräver inte partnern att man ska bryta med saker direkt, utan är oftast glad när den ser att du försöker.
- En annan tanke på goda relationer är just att ha andra som ser in i er relation och kring denna brottning. En person som ni båda har förtroende för som kan komma med tankar.
Det är några ideér och perspektiv som kan kanske kan va till hjälp!
Tack för att du har modet att du vågar skriva! // Christian på Starta om