Forum
Cole1981   Ämnesstartare
Cole1981

Hur gör ni för att hålla er ifrån "porr" och liknande. Vad gör ni för att bryta mönstret?
För mig har det vart självbekräftande, tröst nästan har jag insett nu när jag förstått att det handlar om ett beroende.
Jag håller på att bryta gamla mönster och försöker skapa nya.
Jag lever i en relation som tyvärr har fått ta stryk mycket pga mitt beroende och att jag fått svårt för "levande" relationer.

Vad är era bästa tips för att skapa sunda relationer igen med en partner efter en sådan här problematik?

Vill du haka på i diskussionen?Logga inRegistrera dig. Eller anslut via Facebook  

Trasig  
Trasig

Hej är ganska ny på att sluta med porr. (Andra veckan)
Min plan är att ruta in dagarna med saker att göra.
Varannan vecka jobbar jag den skift. Det betyder att ingen är hemma. Under den här tiden kunde jag konsumera väldigt mycket porr. (Det är här jag måste fokusera)
De långa stunderna som jag är själv så ska jag träna. Det är inget nytt. Det har jag alltid gjort men jag inbillar mig att jag ska bli både snabbare och starkare utan porr.
Jag mekar med bilar en del och där ska jag försöka planera inför kommande dag vad som ska göras. (Hoppas även att få mer gjort då jag inte behöver stressa för att hinna med porren)
Dom korta stunderna (de som känns farligast för att falla tillbaka) där tänker jag plocka fram gitarren.

Det är min plan. Hoppas den kommer fungera.

Mitt leende som jag tappat börjar redan komma tillbaka.

/Trasig
christianStartaom  
christianStartaom

Ursprungligen postat av: Cole1981 Gå till citerat inlägg
Hur gör ni för att hålla er ifrån "porr" och liknande. Vad gör ni för att bryta mönstret?
För mig har det vart självbekräftande, tröst nästan har jag insett nu när jag förstått att det handlar om ett beroende.
Jag håller på att bryta gamla mönster och försöker skapa nya.
Jag lever i en relation som tyvärr har fått ta stryk mycket pga mitt beroende och att jag fått svårt för "levande" relationer.

Vad är era bästa tips för att skapa sunda relationer igen med en partner efter en sådan här problematik?

Hej!

Tack för att du skriver här på forumet!

Några perspektiv som jag tänker på utifrån din fråga.

- Det som skapar sunda relationer är när man lever i en ärlighet. När många delar sin brottning med sin partner så kan det först leda till att det blir
en konflikt eller något liknande. Men vi tror att det är faktiskt den enda vägen att gå, att faktiskt våga leva i ljuset att man kämpar med detta. Däremot tror vi att själva helande processen är bättre att ta med någon annan närstående.

- Ett annat tips är att vara väldigt noggrann med ens attityd, att personen som du är tillsammans med faktiskt ser att du vill göra något. Att t ex söka hjälp och ha någon att prata med. Ofta kräver inte partnern att man ska bryta med saker direkt, utan är oftast glad när den ser att du försöker.

- En annan tanke på goda relationer är just att ha andra som ser in i er relation och kring denna brottning. En person som ni båda har förtroende för som kan komma med tankar.

Det är några ideér och perspektiv som kan kanske kan va till hjälp!

Tack för att du har modet att du vågar skriva! // Christian på Starta om
Adminstratör
christianStartaom  
christianStartaom

Ursprungligen postat av: Trasig Gå till citerat inlägg
Hej är ganska ny på att sluta med porr. (Andra veckan)
Min plan är att ruta in dagarna med saker att göra.
Varannan vecka jobbar jag den skift. Det betyder att ingen är hemma. Under den här tiden kunde jag konsumera väldigt mycket porr. (Det är här jag måste fokusera)
De långa stunderna som jag är själv så ska jag träna. Det är inget nytt. Det har jag alltid gjort men jag inbillar mig att jag ska bli både snabbare och starkare utan porr.
Jag mekar med bilar en del och där ska jag försöka planera inför kommande dag vad som ska göras. (Hoppas även att få mer gjort då jag inte behöver stressa för att hinna med porren)
Dom korta stunderna (de som känns farligast för att falla tillbaka) där tänker jag plocka fram gitarren.

Det är min plan. Hoppas den kommer fungera.

Mitt leende som jag tappat börjar redan komma tillbaka.

/Trasig

Hej Trasig! (Som jag egenligen vill skriva, någon som håller på och bli hel)

Tack för dina ord och tack för att du bidrar med väldigt bra tips! Lycka till verkligen med din process till frihet. Det känns gott att du är så medveten om kampen och så gott att du har hittat en plan och att du faktiskt har fått tillbaka leendet. Fortsätt gärna dela med dig av din helandeprocess. // Christian på Starta om
Adminstratör
  Forum
Användare som läser denna konversation
Guest