Härligt att höra att du har en god relation med Gud! Känner du att den relationen hjälper dig igenom utmaningar som denna? Isåfall hur? Hur kan det se ut i praktiken? Själv har jag inte den relationen men kan verkligen förstå de som väljer att gå dit, därför är jag lite nyfiken på just hur din situation ser ut :)
Håller med dig, triggers finns överallt idag... Det främsta som hjälpt mig är att fokusera på andra delar av livet som kanske behöver ses över och justeras. Jag har nämligen personligen vänt mig till porr när jag behövt fly från annat, exempelvis ensamhet eller andra former av stress. När dessa bitar föll mer på plats var inte min längtan efter flykt lika stark... Men filter på datorn har jag inte testat, det var en bra idé för framtida möjliga återfall.
Precis, porren är lättare att försvara än vissa andra missbruk, särskilt i dagens samhälle där den blivit normaliserad. Har man bekanta som håller på med värre saker är det ännu lättare att jämföra sig med den och övertyga sig själv om att det man håller på med inte är så farligt! Men frågan kommer ändå ikapp många av oss till slut, "är detta verkligen något jag ska fortsätta hålla på med?", och den dyker upp av olika anledningar. Som du säger, slöseri med tid, kraft, påverkar gudsrelation, skam. Det tycker jag låter som väldigt bra anledningar att iaf fundera över situationen.
Men i missbrukarnas fall som går från tyngre droger till enbart porr är det ett stort steg i rätt riktning tänker jag, allt är så individuellt. En dag kanske de även orkar göra sig fria från porren, men då behöver de kanske hitta något ännu sundare att missbruka, som att hjälpa andra eller liknande! Haha, det är inte lätt att vara människa...